ZAHRANIČIE

Vedci objavili na Saturnovom mesiaci Enceladus čerstvú vrstvu kryštálov (FOTO)

Saturn / Twitter @NASAHubble

Vďaka vylepšeným technikám zobrazovacej analýzy vedci zistili, že ľad na Saturnovom mesiaci Enceladus je čerstvý a regeneruje sa, čo im poskytuje nový pohľad na procesy v našej slnečnej sústave, informuje portál RT.

Len malý posun vlnovej dĺžky, od optickej na infračervenú, odhalil ohromujúci pohľad na mesiac Enceladus. Lesknúce sa čerstvé ľadové čiapočky, ktoré kontrastujú s vreckovým a zjazveným povrchom, sú plné priepastí, roklín a iných geografických javov.

Tím vedený Rozenn Robidelovou z univerzity Nantes vo Francúzsku analyzoval obrázky zachytené vesmírnou sondou Cassini počas 23 krátkych preletov a zistil, že určitý proces neustále regeneruje ľad cez mesačný povrch.

Napriek tomu, že misia Cassini sa skončila v septembri 2017, odborníci stále zhŕňajú údaje a prinášajú prekvapivé a nádherné objavy. Ďalej, keď sa vedci pozreli na údaje ešte bližšie, všimli si, že samotný ľad bol kryštalický a nebol amorfný, ako očakávali.

(NASA / JPL-Caltech / University of Arizona / LPG / CNRS / University of Nantes / Space Science Institute)

Cassini predtým objavila oblaky slanej vody vystreľujúce zo štyroch paralelných roklín na južnom póle Mesiaca, známych ako „tigrie pruhy“.

Keď Enceladus obieha okolo Saturnu, prílivové sily planéty rozťahujú mesiac a vytvárajú tak rôzne pukliny, praskliny a rôzne kanóny a zároveň produkujú geotermálne teplo, ktoré vyviera z južného pólu vo forme ohriatej vodnej pary.

Táto para zase zamrzne v atmosfére a vytvorí čerstvé vrstvy ľadu na povrchu, čo vytvorí tento pretrvávajúci efekt povrchovej úpravy.

Aj druhý dobrovoľník zaočkovaný vakcínou AstraZeneca údajne trpí neurologickou poruchou