Vedci rozlúštili jednu z dávnych záhad Marsu. Prečo sa tam ľad neroztápa?
16 | 02 | 2020 I Slávka Cigáňová

Vedcom sa podarilo odhaliť, prečo sa na južnom póle Marsu udržiava ľadová vrstva, aj keď by tam vôbec nemala byť

Sú za tým tri faktory, ktoré bránia jej rozpúšťaniu. Informuje glob.sk.

Najzvláštnejšie je to, že ľad by na červenej planéte vôbec nemal existovať. Vodný ľad je stabilnejší a tmavší než ten z CO2, preto je na mieste predpokladať, že vrstva z CO2 sa destabilizuje, keď bude uväznená pod vodným ľadom. No na Marse je to naopak – jeho ľadová čiapka obsahuje toľko CO2 ako celá atmosféra na planéte.

Keď je na južnej hemosfére Marsu leto, zmenší sa ľadová čiapka na minimum. Zdroj: Mars Global Surveyor / Nasa

Prvá z hypotéz súvisí s naklonenou osou rotácie, ktorá sa počas roka prikláňa a odkláňa od Slnka. „Keď vytvárate model, za normálnych okolností neočakávate, že jeho výsledky sa tak priblížia výsledkom pozorovania,“ uviedol Peter Bühler, planetológ z Jet Propulsion Laboratory NASA. Hrúbka vrstiev predpokladaná týmto modelom podľa neho perfektne sedí k radarovým meraniam satelitov.

Bühlerov model bol zverejnený v odbornom časopise “Nature Astronomy”. Uvádza tri faktory, ktoré zabránili destabilizácii ľadu z CO2. Nimi sú meniaci sa sklon Marsu k Slnku, rozdiely v spôsobe, ako oba typy ľadu odrážajú slnečné svetlo a zmena atmosférického tlaku, keď ľad z CO2 sublimuje, teda mení skupenstvo na plynné.

Mars je po Zemi najlepšie preskúmanou planétou našej slnečnej sústavy. Zásluhy na tom majú sovietske, americké, európske aj indické misie, ktoré dokázali v minulosti odpovedať na mnohé otázky. No zostali aj mnohé záhady – medzi nimi už spomínaná asi kilometer hrubá ľadová čiapka na južnom póle Marsu, zložená zo zmrznutého oxidu uhličitého a vodného ľadu.

Umelá inteligencia môže ovládnuť človeka už v roku 2030