Neboráci, čo si nechali vianočné nákupy na poslednú chvíľu, sú opäť pod masívnym tlakom využiť vianočné "zľavy" desiatok percent. Opäť platí známe radšej hamovať ako banovať. Zľavy sú často falošné a možnosť brániť sa po "výhodnom" nákupe je obmedzená. Odborníci radia, nevzdať sa.
Opakovane sa kupujúci sťažovali, že "zľavnená cena" bola dokonca vyššia ako pôvodná cena pred týždňom, či dvoma. Nový zákon preto vlani sprísnil pravidlá na ochranu zákazníkov pred bohapustými klamstvami - zakázal obchodníkovi umelo navýšiť cenu oproti dlhodobej, aby ju vzápätí bombasticky „znížil“. Podľa nových pravidiel sa musí zľava vypočítavať z najnižšej ceny za posledných 30 dní.
Príležitosť však robí zlodeja: niektorí obchodníci zákon ignorujú, iní ho kreatívne obchádzajú. Ak aj má zákazník pravdu, domôcť sa spravodlivosti nie je vôbec jednoduché. Nahlásiť podvodníka Slovenskej obchodnej inšpekcii (SOI) neznamená, že oklamaný kupujúci automaticky dostane odškodnenie. Odborníci, ktorých citoval portál Živé.sk, však upozorňujú na tvrdú realitu. To, či bola zľava falošná, vie s istotou potvrdiť len SOI. Iba inšpektori majú prístup do cenovej evidencie obchodníka a vedia skontrolovať históriu cien 30 dní dozadu. Ak SOI zistí porušenie zákona, obchodník dostane pokutu – tá však putuje do štátnej rozpočtu, nie na účet poškodeného zákazníka
Zákon automaticky nepriznáva nárok na vrátenie rozdielu v cene. Ak sa chcete domôcť náhrady škody, musíte sa kvalifikovane obrátiť na súd. Pri bežných spotrebných tovaroch je to však cesta zdĺhavá a neefektívna. Ešte pred vyhrážaním sa súdom skúste obchodníka slušne osloviť. Mnoho predajcov si stráži reputáciu a radšej vám ponúknu kompenzáciu alebo zľavový kupón, než by riskovali verejnú hanbu či zlú recenziu. tá sa v dobe sociálnych sietí môže stať skutočne fatálnou pre povesť firmy.
Veľký rozdiel je v tom, či nakupujete online alebo osobne v kamennej predajni. Tá má svoje špecifiká: Ak na regáli vidíte zlacnenú sumu 15 eur, no pri pokladni si pýtajú 20 eur, tovar jednoducho nekupujte. Právnici varujú, že akonáhle vám pípne karta a zaplatíte, uzatvorili ste de facto kúpnu zmluvu a tým súhlasili s cenou. Treba si dobre zapamätať, že rátenie tovaru v kamennom obchode LOGICKY nie je nárokovateľné zo zákona – je to len dobrá vôľa predajcu, či tovar príjme nazad. Ruku na srdce - urobili by ste to na jeho mieste?
V e-shope je situácia iná: Tovar objektívne nemôžete komplexne vidieť a posúdiť, preto pri "nákupe na diaľku" môžete odstúpiť od zmluvy do 14 dní bez udania dôvodu. Ak zistíte, že zľava bola klamlivá, tovar vráťte a e-shop vám musí vrátiť peniaze. Pri dnešných - a hlavne novoročných cenách poštovného si však treba prepočítať, či sa to vôbec oplatí: keďžei poštovné za vrátenie zväčša platíte vy. Ak po nákupe zistíte, že ide o podvod alebo cena je falošne znížená, tovar v zásielke nepreberajte. Samozrejme v prípade, že ste si ho predvídavo (a za príplatok) objednali na dobierku.
Milí čitatelia,
veríme, že pravda má byť pre všetkých – nie zamknutá za platobné brány, prémiové zóny či platený obsah.
Fungujeme bez oligarchov, bez tlaku politických strán a záujmových skupín.
Ak si vážite našu prácu, prosím, podporte nás.
💳 Príspevok môžete poslať na účet: IBAN: SK91 0200 0000 0043 7373 6457 (do poznámky stačí uviesť „dar“)
Ďakujeme, že ste s nami. Vďaka vám môžeme zostať slobodní. ❤️