Hrozí slovenskej ekonomike kolaps? Automobilky narážajú na USA a Čínu!
17 | 12 | 2025 I Roman Martiška

Inštitút finančnej politiky (IFP) upozorňuje, že hlavný ťahúň slovenského hospodárstva čelí dvojitému tlaku zo zahraničia. Vývoz automobilov do USA aj Číny výrazne slabne, čo zvyšuje riziká pre celú ekonomiku. 

Na jar zavedené vysoké clá zo strany USA, ktoré zasiahli európske krajiny rozdielne podľa skladby ich exportu, pričom v prvej vlne platilo, že vyššie efektívne clo bolo spojené s prudším prepadom vývozu do USA. 

Hoci Slovensko čelilo najvyššej colnej záťaži v celej Európskej únii, v tomto období dopadlo lepšie, ako by naznačoval trend. Ako ďalej uvádza IFP, po augustovej obchodnej dohode síce naše efektívne clo citeľne kleslo, no na rozdiel od viacerých európskych krajín zatiaľ nevidno výraznejšie známky oživenia a slovenský export do USA zostáva oslabený, najmä pri automobiloch. 

K slabnutiu na americkom trhu sa pridávajú výpadky v Číne, kde čelíme dynamicky rastúcej konkurencii čínskych výrobcov, ktoré prehlbujú tlak na automobilový priemysel a predstavujú riziko pre slovenskú ekonomiku. 

„Administratíva Spojených štátov od apríla zaviedla vysoké clá na dovoz zo sveta vrátane krajín Európskej únie. V prvej vlne ciel boli uvalené plošné sadzby vo výške 10 % na väčšinu tovarov, 25 % na automobily a 50 % na niektoré kovy ako hliník alebo meď. Súčasne však platilo množstvo výnimiek, napríklad pri farmaceutických výrobkoch. Rôzne sadzby podľa typu tovaru tak prirodzene vytvorili v rámci Európskej únie krajiny zasiahnuté viac a krajiny zasiahnuté menej, podľa toho, akú skladbu má ich export do USA,“ uvádza IFP. 

Pokles pre Slovensko nižší ako sa očakávalo

Slovensko, ktorého vývoz do USA tvorili približne z troch štvrtín automobily, patrilo podľa analytikov medzi najviac zasiahnuté ekonomiky a v júli čelilo najvyššiemu efektívnemu clu v celej EÚ. Situácia sa zmenila v auguste, keď Európska únia a Spojené štáty uzavreli obchodnú dohodu a zaviedla sa jednotná 15 % sadzba, stále s výnimkami napríklad pre lieky. Táto sadzba sa po novom vzťahuje aj na automobily. 

Pre Slovensko to bola priaznivá správa. Efektívne clo sa znížilo z 23,5 % v júli na 17,4 % v auguste. Aj po tomto poklese však Slovensko zostáva medzi krajinami s najvyššou colnou záťažou v rámci Európskej únie. Na opačnom konci rebríčka sú napríklad Írsko a Belgicko, ktorých export do USA pozostáva najmä z liekov, ktoré sú od ciel oslobodené.  

V období od apríla do júla, teda ešte pred uzavretím obchodnej dohody, klesol nemecký export medziročne o 11 %. Najvýraznejší pokles zaznamenalo Rakúsko, a to o 28 %. Krajiny s vyšším efektívnym clom zaznamenali prudší prepad exportu. „Slovensko v tom čase čelilo najvyššiemu efektívnemu clu spomedzi všetkých krajín Európskej únie, napriek tomu však bol náš pokles menší, než by naznačoval trend. Export za obdobie od apríla do júla bol medziročne nižší približne o 20 %,“ dodáva IFP. 

Výpadky kompenzuje silnejší dopyt v Európe

Po augustovej obchodnej dohode Slovensku výrazne klesla colná sadzba. Hoci dáta za august naznačili mierne zotavenie, v septembri export opäť oslabil a medziročne bol nižší o 40 %. Najviac zasiahnutý zostáva automobilový priemysel. Vývoz automobilov do USA klesol v septembri medziročne až o 56 %.  

“Slabší výkon na americkom trhu sa zároveň prelína s problémami v Ázii, najmä v Číne, kde európske automobilky strácajú pod tlakom domácej konkurencie. Slovenský export áut do Číny sa v tomto roku znížil o 17 % a v treťom štvrťroku bol medziročne nižší približne o 40 %?,” konštatuje inštitút. 

Tieto výpadky zatiaľ pomáha kompenzovať silnejší dopyt v Európe, no strata kľúčových trhov v USA a v Číne predstavuje pre slovenský automobilový priemysel a celú ekonomiku zásadné riziko. 

Gašpar ukazuje, ako by to vyzeralo na Slovensku, keby vládla PARTIA ŠIMEČKOVÝCH ŠIALENCOV! (VIDEO)
Idylické vianočné trhy na západe? Zabudnite – boj o prežitie! V západnej Európe sa kedysi idylické vianočné trhy menia na boj o prežitie. Nekonečné betónové zátarasy, obrovské množstvom vojakov a policajtov so samopalmi. Toto všetko preto, aby... Čítať ďalej
17 | 12 | 2025 | Diana Zaťková

Milí čitatelia,

veríme, že pravda má byť pre všetkých – nie zamknutá za platobné brány, prémiové zóny či platený obsah.

Fungujeme bez oligarchov, bez tlaku politických strán a záujmových skupín.

Ak si vážite našu prácu, prosím, podporte nás.

💳 Príspevok môžete poslať na účet: IBAN: SK91 0200 0000 0043 7373 6457 (do poznámky stačí uviesť „dar“)

Ďakujeme, že ste s nami. Vďaka vám môžeme zostať slobodní. ❤️

Zdieľať tento článok
Starší článok Novší článok