PÁD EURÓPY! Ekonóm odhaľuje ťažké problémy priemyslu
16 | 10 | 2025 I Diana Zaťková

Útlm európskeho priemyslu nekončí! Upozorňuje na to český ekonóm Petr Dufek. Priemysel v krajinách EÚ čelí dlhodobému útlmu, ktorý trvá už 28 mesiacov, pokiaľ sa nezahrnú výsledky rastúceho írskeho hospodárstva. Problémy sú štrukturálneho charakteru, dané stratou konkurencieschopnosti, vysokými cenami energií a byrokraciou. Tento stav vedúci k deindustrializácii pokračuje aj v čase deglobalizácie, informujú české Parlamentní Listy.

Priemysel v krajinách EÚ prechádza veľmi nepriaznivým obdobím. Na jar ho síce podporili zákazky vyvolené predzásobením amerických zákazníkov, avšak s tým, ako tento efekt odznel, priemysel sa vrátil do koľají vedúcich k ďalšiemu útlmu.

"Medziročné čísla rozhodne nevyzerajú úplne zle (+1,1%), avšak sú silne ovplyvnené kreatívnymi výsledkami írskeho priemyslu. Ten sa síce svojou veľkosťou nemôže rovnať väčším krajinám, avšak s dvojcifernými rastmi (aktuálne +29%) už s celkovým výsledkom EÚ silne zahýbať vie. A robí to vlastne tento rok nepretržite,“ upozorňuje Petr Dufek, hlavný ekonóm Banky CREDITAS.

Straty na európskom a ázijskom trhu a Trumpove clá

Fakticky bez zahrnutia Írska je európsky priemysel už 28 mesiacov na ústupe. Z červených čísel ho nedostal ani pozvoľný rast európskej ekonomiky. Je zrejmé, že problémy priemyslu nie sú cyklického, ale štrukturálneho charakteru.

"Ostatne len samotný automotive tento scenár vlastne celkom dobre ilustruje. Zatiaľ čo predaje áut mierne rastú, európski výrobcovia (česť výnimkám) strácajú trhové podiely na domácom európskom trhu aj na predtým toľko protežovanom ázijskom trhu. Colný hendikep v podobe amerických cien a k tomu výrazné posilnenie eura voči doláru sú už len doplnkové políčka tomuto skôr úspešnému odvetviu,“ domnieva sa Dufek.

Petr Dufek. Foto: investicniweb.cz

Priemysel ovplyvňujú chybné politické rozhodnutia

Priemysel EÚ podľa Dufeka trpí stratou konkurencieschopnosti v dôsledku straty inovačného leadershipu, neporovnateľne drahých energií a bujnejúcej byrokracie.

„Prvý problém ide na vrub predovšetkým samotným firmám, ale druhé dva sú dielom politických rozhodnutí na európskej i národnej úrovni,“ vysvetľuje ekonóm a kladie otázku, aké prichádza riešenie. „Dotácie, teda skôr dotačné sľuby – viď Nemecko,“ odpovedá si Dufek.

Deindustrializácia EÚ paradoxne v časoch deglobalizácie „úspešne“ pokračuje ďalej a nič na tom nemení ani šum írskych štatistík, ktoré opticky vylepšujú výsledky upadajúceho, predtým silného odvetvia.

VOJNA BUDÚCNOSTI! EÚ bude „pripravená“ na vojnu s Ruskom do roku 2030
Čakajú nás bojiská zajtrajška! Krajiny EÚ majú päť rokov na prípravu na vojnu. Vyplýva to z vojenského plánu, ktorý vo štvrtok 16. októbra predstaví Európska komisia a do ktorého nahliadol denník POLITICO. „Do roku 2030 Európa potrebuje... Čítať ďalej
16 | 10 | 2025 | Diana Zaťková

Nemecký priemysel sa prepadol o 20 rokov, píše FT. „Môžu za to aj ceny emisných kvót“

Nemecký priemysel zažíva hlboký prepad predovšetkým kvôli rastúcej cene emisných kvót EÚ . Podľa čerstvých údajov z tamojšieho štatistického úradu klesla priemyselná výroba v auguste o 4,3 percenta oproti predchádzajúcemu mesiacu - takmer päťkrát viac, než čakali ekonómovia. Zvlášť citeľný je pád v automobilovom sektore, kde sa produkcia prepadla o 18,5 percenta. Výsledkom je, že priemyselná výroba najväčšej ekonomiky eurozóny sa vrátila na úroveň roku 2005, píše denník The Financial Times.

Analytici upozorňujú, že mimo globálnej finančnej krízy v roku 2008 a pandémii covidu-19 sa nemecký priemysel ešte nikdy neprepadol tak hlboko. Podľa ekonómov z ING produkcie „padá ako kameň“ a riziko, že krajina opäť skĺzne do "technickej recesie", výrazne vzrástlo. „Tieto čísla sú škaredé,“ uviedol Claus Vistesen, hlavný ekonóm pre eurozónu z Pantheon Macroeconomics. Dodal však, že časť prepadu mohla spôsobiť neskoršie načasovanie pravidelných letných odstávok v automobilkách a prechod na nové modelové rady.

Prepad automobilového priemyslu, kľúčového piliera nemeckej ekonomiky, prichádza v čase, keď sektor zápasí so štrukturálnymi problémami. Prechod na elektromobilitu sa ukazuje byť nákladnejší a pomalší, než automobilky čakali, zatiaľ čo predaje v Číne – doteraz najdôležitejšom trhu – klesajú. K tomu sa pridávajú nové dovozné clá v USA, upozorňuje agentúra Bloomberg.

Zdroj: Twitter | Na snímke Merz a Leyenová

V utorok večer na situáciu reagoval aj koncern BMW, ktorý vydal varovanie pred poklesom zisku. Šéfovia automobiliek sa vo štvrtok stretnú s kancelárom Friedrichom Merzom, aby prerokovali budúcnosť celého odvetvia. Podľa dostupných informácií nemecká vláda obracia a chce sa vymedziť proti Green Dealu a plánovanej stopke spaľovacích motorov v EÚ. Hovorí sa o väčšej flexibilite a návrate k fosílnym palivám oproti elektromobilom, píše Bloomberg.

S tým by mal súvisieť aj plánovaný "oceľový summit" v Nemecku. Tam sa bude jednať o hutníckom, oceliarskom a automobilovom priemysle. Politici tým chcú vyslať jasný signál do Bruselu, že obavy priemyslu z Green Dealu berú vážne a že kabinet má plán, ako udržať pracovné miesta v čase recesie a rastúcej nezamestnanosti, píše nemecký denník  Bild.

Čo s ukrajinskými utečencami po vojne? Zostanú v EÚ!
Aj v „najoptimistickejšom scenári“ sa podľa jednej štúdie bude chcieť vrátiť domov menej ako polovica utečencov z Ukrajiny, informuje European Conservative. Európska komisia sľubuje poskytnutie miliárd eur na obnovu Ukrajiny. Štúdie však... Čítať ďalej
16 | 10 | 2025 | Diana Zaťková
Milí čitatelia,

veríme, že pravda má byť pre všetkých – nie zamknutá za platobné brány, prémiové zóny či platený obsah.

Fungujeme bez oligarchov, bez tlaku politických strán a záujmových skupín.

Ak si vážite našu prácu, prosím, podporte nás.

💳 Príspevok môžete poslať na účet: IBAN: SK91 0200 0000 0043 7373 6457 (do poznámky stačí uviesť „dar“)

Ďakujeme, že ste s nami. Vďaka vám môžeme zostať slobodní. 

Zdieľať tento článok
Starší článok Novší článok