Podpora LGBT+ tém vo svete slabne. Slovensko sa do prieskumu ani nedostalo
04 | 08 | 2025 I Ivan Mihale/tasr

Medzinárodný prieskum Ipsosu medzi takmer 20-tisíc respondentmi z 26 krajín ukazuje, že verejnosť je voči LGBT+ agende čoraz zdržanlivejšia – klesá podpora manželstiev, adopcií aj propagácie v médiách a reklamách. Zároveň rastie odpor voči značkám, ktoré tieto témy otvorene presadzujú.

Prieskum inštitútu Ipsos - LGBT+ Pride Report 2025 - realizovaný na vzorke takmer 20.000 ľudí z 26 krajín odhalil, že podpora verejnosti pre témy LGBT+ od roku 2021 klesla. Tento pokles za uplynulé štyri roky bol viditeľný pri témach ako manželstvá a adopcie detí, ale aj pri otázke mediálneho zastúpenia ľudí patriacich ku komunite LGBT+. TASR o tom v pondelok informovala PR manažérka Ipsosu Barbora Ostrožovičová.

Z prieskumu tiež vyplynulo, že narástol aktívny odpor verejnosti voči značkám, ktoré v marketingu podporujú témy LGBT+. Podľa Ipsosu to pre značky znamená, že svoje komunikačné stratégie v tejto oblasti musia voliť opatrnejšie a premyslenejšie. „Kľúčom k úspechu bude autenticita – teda schopnosť značky preukázať, že tieto hodnoty sú skutočnou súčasťou jej DNA, a byť pripravená si ich obhájiť aj pred kritickou časťou verejnosti,“ uviedla Ostrožovičová.

Klesol aj podiel ľudí, ktorí by chceli vidieť viac LGBT+ postáv v televízii, filmoch a reklame, a to z 36 percent v roku 2021 na súčasných 29.

Prieskum však ukázal, že ochrana LGBT+ ľudí pred diskrimináciou má naďalej rozsiahlu podporu. Celkovo v skúmaných krajinách 72 percent ľudí súhlasí, že by títo ľudia by mali chránení pred diskrimináciou v zamestnaní, bývaní či prístupe k službám. Sedemdesiatjeden percent opýtaných tiež súhlasí s ochranou transrodových ľudí.

Podpora pre manželstvá párov rovnakého pohlavia klesla od roku 2021 o päť percentuálnych bodov na 69 percent. Pokles zo 64 na 59 percent zaznamenali výskumníci aj pri podpore adopcií detí pármi rovnakého pohlavia.

Prieskum zistil výrazné názorové rozdiely v rámci Generácie Z. Zatiaľ čo mladé ženy patria k skupinám najviac podporujúcim LGBT+ komunitu (marketingovú propagáciu týchto tém jednotlivými značkami podporuje 58 percent z nich), ich mužskí rovesníci sú podstatne konzervatívnejší (iba 34-percentná podpora).
Štúdia tiež ukázala, že verejnosť nemá jednoznačný názor na to, či by firmy mali aktívne podporovať svojich LGBT+ zamestnancov. Celkovo 38 percent ľudí takéto programy podporuje, 24 percent je proti a zvyšok zostáva neutrálny.

Agentúra Ipsos vykonala tento prieskum v 26 krajinách pomocou online platformy Global Advisor, a to v období 25. apríla do 9. mája. Ipsos oslovil celkovo 19.028 dospelých vo veku 18 - 74 rokov v Kanade, Írsku, Juhoafrickej republike, Turecku a USA, 20 - 74 rokov v Thajsku, 21 - 74 rokov v Singapure a 16 - 74 rokov vo všetkých ostatných skúmaných krajinách. Na Slovensku sa prieskum neuskutočnil, zúčastnili sa tieto krajiny: Argentína, Austrália, Belgicko, Brazília, Francúzsko, Holandsko, JAR, Japonsko, Južná Kórea, Kanada, Kolumbia, Maďarsko, Mexiko, Nemecko, Peru, Poľsko, Singapur, Spojené štáty, Taliansko, Thajsko, Turecko, Veľká Británia, Írsko, Čile, Španielsko a Švédsko.

Milí čitatelia,

v Hlavnom denníku veríme, že prístup k informáciám má byť slobodný a otvorený pre všetkých. Preto náš obsah nezamykáme za platobné brány, aj keď to znamená, že fungujeme bez veľkých príjmov z predplatného či inzercie.

Ak máte možnosť a chuť podporiť našu prácu, budeme vám úprimne vďační. Vaša podpora nám pomáha:

  1. Zostať nezávislými – nepodliehame tlaku žiadnych oligarchov, politických strán ani záujmových skupín;
  2. Udržať obsah otvorený pre všetkých – aj pre tých, ktorí si platené médiá nemôžu dovoliť;
  3. Ponúkať iný pohľad na svet – už niekoľko rokov prinášame informácie mimo hlavného prúdu.

Podporiť nás môžete zaslaním príspevku na účet:
IBAN: SK91 0200 0000 0043 7373 6457
(do poznámky prosíme uviesť „dar“)

Ďakujeme, že ste s nami. Vďaka vám môžeme zostať slobodným hlasom. Vážime si vašu podporu.

Nájdete nás aj na sociálnej sieti Telegram tu:  https://t.me/hlavnydennik

Zdieľať tento článok
Starší článok Novší článok