O tom, že Donatellovo dielo je v depozitári Spišského múzea v Levoči sa vie už od r. 2019. Vtedy na bustu Cecilie Gonzagy upozornila Marta Herucová – renomovaná slovenská kunsthistorička so špecializáciou na výtvarné umenie 19. storočia. Zaujímavou sa busta stala až vo februári tohto roku, kedy na ňu Herucová verejne upozornila v rámci tlačovej besedy združenia Otvorená kultúra. V máji kvôli ochrane diela s obrovskou hodnotou, bola busta z Levoče prevezená, čo opozícia dodnes interpretuje, že bola vedením ministerstva „ukradnutá“.
Ide o dielo, ktoré je známe ako Busta Cecilie Gonzagy s nápisom na podstavci „Ceciliae Gonzagae opvs Donatelli. Zobrazuje taliansku šľachtičnú Ceciliu Gonzagu z Mantovy a podľa odborného Herucovej výskumu zachytáva realistickú portrétnu sochu z polovice 15. storočia. V súčasnosti je na Slovensku historik z Talianska, ktorý sa venuje jej podrobnému výskumu. V minulosti už Donatellovo autorstvo spochybnil, neskôr však pripustil, že by mohlo ísť o originál. Herucová je o tom presvedčená a okrem porovnávacej profesorovej metódy by privítala aj laboratórny výskum, akým už niekoľko umelcových diel prešlo.
„Žiadny depozitár na celom Slovensku nie je taký zabezpečený, aby niečo, na čo je podozrenie, že je originál, dokázal ochrániť. Doteraz táto busta bola v Levoči v depozitári, bola za mrežami,“ uviedla ministerka kultúry Martina Šimkovičová (nom. SNS) ešte začiatkom júna.
„Tento prevoz bol v súlade s pravidlami. Pán Machala nebol ani dole v depozitári. Až teraz nastalo naplnenie litery zákona vo veci ochrany a bezpečia zbierkového predmetu, artefaktu, ktorý má mimoriadny význam pre Slovenskú republiku,“ reagovala ministerka kultúry na obvinenia opozície, že bustu spoločne so šéfom služobného úradu Lukášom Machalom (SNS) ukradli.
Ešte v júni M. Šimkovičová avizovala, že busta prejde podrobným výskumom, ktorý má potvrdiť, alebo vyvrátiť Donatellovo autorstvo. Odborníkom, ktorý má ministerstvu do konca augusta predložiť výsledky je historik z univerzity v Pise, Francesco Caglioti. „Bustu som na Slovensku veľmi podrobne a starostlivo osobne preskúmal presne pred desiatimi dňami, pričom som urobil aj množstvo fotografií,"potvrdil Caglioti. Ten sa Donatellovo dielo špecializuje hlavne v posledných rokoch a na túto tému aj publikoval rešpektované práce.
„Pokiaľ ide o moje pracovné metódy, tie sú založené na znalostiach z porovnávania tisícov a tisícov umeleckých diel, ktoré neúnavne študujem už najmenej štyridsať rokov. V skutočnosti, keďže som s touto vášňou začal pracovať už v mladom veku, povedal by som, že už päťdesiat. A potom je tu, samozrejme, aj štúdium dokumentov, ak sú k dispozícii, a bibliografie, ktorá je v Donatellovom prípade rozsiahla," priblížil Caglioti. Ten za obhliadku busty a odborné vyjadrenia dostal osem tisíc eur. Rovnaká suma mu má byť vyplatená za odborné konzultácie a tiež výdavky spojené s cestou a pobytom.
Marta Herucová po zverejnení vlastnej štúdie o buste vo francúzskom odbornom magazíne Revue de l’Art profesora už raz oslovila. Spoločne s riaditeľkou múzea s ním chceli hovoriť aj o ďalších podrobnostiach týkajúcich sa busty. Mal skúmať napríklad nánosy, ktoré sa na buste vytvorili počas piatich storočí. Caglioti sa vtedy vyjadril, že podľa jeho úsudku ide v prípade levočskej mramorovej busty o kópiu. Herucová ho požiadala o dielo, podľa ktorého mala kópia vzniknúť, už nereagoval. V r. 2021 pre odborný časopis Prospettiva naznačil, že busta nemusí byť Donatellovo dielo, no vyjadril sa, že by ju rád videl. Vyjadril sa, že busta môže byť napodobeninou busty sv. Konštancie, ktorá bola predlohou pre niekoľko kópií.
„Nepoznáme žiadne individuálne portrétne busty od Donatella. Nieto ešte podpísané busty. Diel, ktoré Donatello podpísal, je v porovnaní so všetkými, ktoré vytvoril, veľmi málo. A sú to len tie najmonumentálnejšie: jazdecká socha Gattamelata v Padove, bronzová socha Judity v Mediciho záhrade, dve hrobky v kostoloch v Ríme a Siene,“ vyjadril sa profesor pre jeden z odborných časopisov.
Historička Herucová tvrdí, že viac, ako Cagliotiho závery, ju budú zaujímať argumenty. „Ak by napríklad profesor Caglioti rozobral, že takúto kópiu aj vrátane podpisu už videl, to by bolo relevantné," vraví Herucová, podľa ktorej sú v zahraničí štandardom diskusie o pravosti a prehodnotenia predpokladaných záverov. Privítala by aj technicko-materiálny výskum v laboratóriách. Ten už vo Florencii prebehol aj v prípade iných Donatellovi pripisovaných diel.
Herucová v archíve v Budapšeti našla korešpondenciu medzi Csákyovcami a Gonzagovcami z Talianska. Zmienky o buste sa zatiaľ v tejto korešpondencií nenašli. Ak by tam boli, pomohlo by to v prospech jej predpokladu. Vrchná vrstva šiat busty má vysoko prepracovaný kvetinový vzor s veľmi plytkým reliéfom, čo podľa Herucovej dokázali len najväčší majstri. „Materiál neodporuje Donatellovej tvorbe, štýl neodporuje, je tam signatúra," hodnotí Herucová s tým, že podľa nej práve táto busta mohla slúžiť ako predloha drevenej busty v Louvri.
v Hlavnom denníku verím, že prístup k informáciám má byť slobodný a otvorený pre všetkých. Preto náš obsah nezamykáme za platobnú bránu, aj keď to znamená, že fungujeme bez veľkých príjmov z predplatnej či inzercie.
Ak máte možnosť a chuť našu prácu, budeme vám úprimne vďační. Vaša podpora nám pomáha:
Podporiť nás môžete zaslaním príspevku na účet:
IBAN: SK91 0200 0000 0043 7373 6457
(uveďte poznámky, prosím, uveďte „dar“)
Ďakujeme, že ste s nami. Vďaka vám môžeme zostať slobodným hlasom. Vážime si vašu podporu.
Nájdete nás aj na sociálnej sieti Telegram tu: https://t.me/hlavnydennik