V piatok, 4. júla prebehlo vo vládnom Hoteli Bôrik v Bratislave mimoriadne rokovanie vlády zamerané na udržateľnosť automobilovej výroby na Slovensku a na vybrané problémy elektromobility. Rokovania sa zúčastnili predstavitelia jednotlivých automobiliek, ktoré na Slovensku už pôsobia, ale aj zástupcovia spoločností, ktoré výrobu pripravujú a rozbiehajú investície (Volvo, InoBat Šurany).
„Cieľom špeciálneho rokovania je poukázať na výzvy automobilového priemyslu Slovenskej republiky ako strategického odvetvia ekonomiky,“ informuje Úrad vlády. Rokovanie sa pritom týkalo aj ciel, novej pracovnej sily, či recyklácii a životnému prostrediu. Po rokovaní prebehla aj tlačová beseda (TB), na ktorej kompetentní informovali o jeho výsledku.
„Globálna ekonomika prechádza rozsiahlym transformačným procesom, ktorý zasahuje všetky odvetvia hospodárstva a Slovensko musí byť na tieto zmeny pripravené. Automobilky sú nosným odvetvím nášho priemyslu. Musíme počúvať ich predstaviteľov a ponúknuť také riešenia, aby dokázali čeliť súčasným výzvam a zároveň byť pripravení na globálne výzvy tak, bola zachovaná konkurencieschopnosť a udržateľnosť automobilového odvetvia v našej krajine,“ dodali z Úradu vlády.
Automobilky spoločne s vládou vypracujú odborný materiál, ktorý by mal obsahovať riešenie pre vylepšenie konkurencieschopnosti fabrík. Tej podľa šéfa Zväzu automobilového priemyslu (ZAP) Alexandra Matušeka škodia veci, ako transakčná daň, či športové poukazy, ktoré na tlačovej besede po mimoriadnom rokovaní vlády označil za „hlúposti“.
V súčasnosti sa automobilový priemysel, v ktorom pracuje zhruba 250-tisíc ľudí, podieľa na exporte štyridsiatimi štyrmi percentami. Predpoklad na rok 2027 hovorí o výrobe až 1.270.000 automobilov. To by zo Slovenska urobilo jednotku v tomto priemyselnom odvetví. Aj to však prechádza takmer revolučnou transformáciou.
„Tlak na odvetvie je vysoký nielen pre ekológiu, ale aj pre zavádzanie umelej inteligencie,“ upozornila ministerka hospodárstva Denisa Saková (Hlas-SD), ktorá hovorila aj o nových investíciách vo Valalikoch, Hornej Strede, či v Šuranoch. Medzi plány ministerstva hospodárstva tiež plánuje vybudovanie siete nabíjacích staníc popri rýchlostných cestách, ale aj podporu na budovanie takýchto zariadení pre obyvateľov a firmy. EÚ by podľa ministerky mala riešiť vysoké ceny energií a to ako v dlhodobom, tak aj v krátkodobom horizonte.
Minister školstva Tomáš Drucker upozornil, že ak chceme hovoriť o konkurencieschopnosti, musíme hovoriť aj o kvalite ponuky práce na pracovnom trhu, čo úzko súvisí so vzdelávaním. Navyše tým, že nám starne populácia prichádzame o pracovnú silu, ktorú si nedokážeme nahrádzať. „Jedným z riešení je aj získavanie pracovnej sily zo zahraničia, ktorá tiež neprichádza najvyššie kvalifikovaná, ale je potrebná,“ upozornil T. Drucker.
Ak však chceme zvyšovať úroveň konkurencieschopnosti, sú potrebné dlhodobé investície do školstva. Posledné roky na tému nedostatku kvalifikovanej pracovnej sily upozorňujú aj fabriky. Vysvetlil, že okrem všeobecného vzdelávania sa rezort zameriava aj na odborné školstvo a zvlášť problémom je nedostatok profesií, ktoré si vyžaduje veľká transformácia tohto odvetvia.
v Hlavnom denníku verím, že prístup k informáciám má byť slobodný a otvorený pre všetkých. Preto náš obsah nezamykáme za platobnú bránu, aj keď to znamená, že fungujeme bez veľkých príjmov z predplatnej či inzercie.
Ak máte možnosť a chuť našu prácu, budeme vám úprimne vďační. Vaša podpora nám pomáha:
Zostať nezávislými – nepodliehame tlaku žiadnych oligarchov, politických strán ani záujmových skupín;
Udržať obsah otvorených pre všetkých – aj pre tých, ktorí si platené médiá nemôžu dovoliť;
Ponúkať iný pohľad na svet – už niekoľko rokov prinášame informácie mimo hlavného prúdu.
Podporiť nás môžete zaslaním príspevku na účet:
IBAN: SK91 0200 0000 0043 7373 6457
(uveďte poznámky, prosím, uveďte „dar“)
Ďakujeme, že ste s nami. Vďaka vám môžeme zostať slobodným hlasom.
Vážime si vašu podporu. Nájdete nás aj na sociálnej sieti Telegram tu: https://t.me/hlavnydennik