Nemeckí "zelení" sú nahnevaní. Jedna z najväčších nemeckých automobiliek do budúceho roku do svojho závodu v maďarskom Kecskeméte preinvestuje viac ako miliardu eur. V Nemecku sú montážne haly, digitalizácia, flexibilné výrobné linky príliš drahé, príliš komplikované alebo príliš riskantné. „Orbánovo impérium" bude domovom aj novej výrobnej linky v Debrecíne, informuje rakúsky portál Express.at. Priekopníkom výroby nemeckých značiek v Maďarsku je Audi – ich závod v Győri pôsobí už viac ako 30 rokov, pričom v minulom roku sa vyrobilo 180 000 vozidiel a viac ako 1,5 milióna motorov.
Politici z nemeckej Strany zelených hovoria o naivite nemeckých korporácií voči autokraciám. O odchode automobiliek do Maďarska si myslia, že je to veľká chyba. V prospech ich odchodu hovorí hneď niekoľko dôležitých faktorov – istoty v plánovaní, kvalifikovaná a lacnejšia pracovná sila, či dobrá infraštruktúra. Kým Nemecko nebude vo všeobecnosti schopné zabezpečiť automobilkám to, čo potrebujú, bude vyhrávať Maďarsko, ktoré má na západe „nálepku" autoritárskeho režimu.
„Nemecké korporácie sú naivné vo svojich rokovaniach s autokraciami,“povedal pre nemecký automobilový časopis „Auto Motor und Sport“ politik Strany zelených Anton Hofreiter. Ten v Bundestagu pôsobí ako predseda Výboru pre európske záležitosti. Vlnu investícií v Maďarsku vníma ako nebezpečnú chybu. Maďarsko podľa neho zároveň utláča nemecké stredne veľké podniky špeciálnymi daňami a fixnými nízkymi cenami. Tým im hrozí vytlačenie zo zahraničných trhov.
Anton Hofreiter hovorí, že v hre je aj Čína. Maďarsko je „predmostím pre odliv technických vedomostí“. Zdá sa pritom, že výrobcovia automobilov sú rozhodnutí. V prospech ich rozhodnutia hovorí hneď niekoľko faktov – Maďarsko je členom EÚ, je ekonomicky stabilné a s Nemeckom je úzko prepojené.
Naproti tomu Nemecko je drahá, neatraktívna a neistá lokalita. Má vysoké ceny energií, funguje tam masívna regulácia a spaľovacie motory tam majú neistú budúcnosť. Mercedes preto v nasledujúcich troch rokoch v Nemecku plánuje vyrobiť o stotisíc automobilov menej ako v súčasnosti. Express upozorňuje, že priemysel smeruje tam, kde je atraktívna bezpečnosť plánovania a kvalifikovaní pracovníci. Tieto atribúty rozhodne Nemecko nespĺňa.
Robert Habeck, bývalý vicekancelár a spolkový minister pre hospodárske záležitosti a ochranu klímy vo vláde Olafa Scholza za Stranu zelených v diskusných reláciách roky hovoril o „transformovanej obchodnej lokalite“. Korporácie však radšej investujú v tradične výhodných lokalitách, kde funguje infraštruktúra, priaznivá úroveň miezd, politická stabilita. Spoločnosti zdôrazňujú „členstvo Maďarska v EÚ“ a „konštruktívnu spoluprácu“ s vládou. Hoci Hofreiter varuje pred „autokratom Orbánom“, automobilky to vnímajú inak.
Z Nemecka neutekajú kvôli vysokým výrobným nákladom a ekonomickej neistote len automobilky. Trend je taký, že z Nemecka sa sťahuje priemysel všeobecne a kým to tak bude. Orbánova hospodárska politka bude „ťahať za dlhší koniec povrazu, uzatvára rakúsky Express.
Nie každý si v dnešnej dobe môže dovoliť platiť za médiá, preto náš obsah nezamykáme.
Ak Vám to Vaše možnosti dovoľujú, existujú dobré dôvody, prečo môže spôsobiť redakciu Hlavného denníka už dnes:
1. nestojí za nami peniaze žiadneho oligarchu, bohatého jednotlivca, politickej strany alebo inštitúcie, ktoré by nám hovorili, čo máme písať;
2. obsah nezamykáme ako väčšina mienkotvorných médií na Slovensku;
3. niekoľko rokov vám ponúkame iný pohľad na dianie doma, aj vo svete, ako takzvané "médiá hlavného prúdu"
Číslo účtu pre finančné dary je: IBAN SK91 0200 0000 0043 7373 6457
Uveďte poznámky, prosím, uveďte "dar".
Je to jediná cesta, ako môžeme byť.
Vážime si vašu podporu. Nájdete nás aj na sociálnej sieti Telegram tu: https://t.me/hlavnydennik