Američania sa na pozadí rokovaní o podobe vzájomného obchodu sťažujú na európske bariéry, ktorým podľa nich musia tamojšie automobilky čeliť pri vstupe na trh Únie. Ekonomický poradca Donalda Trumpa Peter Navarro zhrnul, že podľa neho ani zďaleka nejde iba o clá, ale problém vidí aj v našich daniach. „Mercedesy a BMW zaplavujú naše trhy svojimi vozidlami – zatiaľ čo americké vozidlá sú cenovo vytláčané z Európy,“ sťažuje sa so slovami o „zmanipulovanej hre“ zo strany EÚ. "Trumpove clá fungujú. Európski výrobcovia automobilov sa hlásia k rokovaciemu stolu," myslí si.
Zatiaľ čo stále prebiehajú medzi Európskou úniou a Spojenými štátmi rokovania o budúcom nastavení spoločného obchodu a EÚ zápasí s 10 % clami, vyhlásenými Trumpom ako „recipročné“, na väčšinu obchodu, automobilový priemysel je na tom horšie, informujú české Parlamentní Listy.
Na pozadí amerického dočasného zníženia ciel o polovicu – ktoré by mohlo skončiť, ak sa do 8. júla nepodarí dosiahnuť dohodu medzi Bruselom a Washingtonom – sa totiž neuskutočnila žiadna výnimka pre európskych vývozcov ocele, hliníka a automobilov a tí tak aktuálne čelia clám až vo výške 25 %.
Európska komisia preto už v prvej polovici mája navrhla protiopatrenia až vo výške 95 miliárd eur amerického dovozu, ktorá zavedie, ak rokovania s USA neprinesie odstránenie zvýšených ciel uplatňovaných Američanmi aj na automobilový priemysel. Podľa agentúry Reuters sa EÚ v prípade stroskotania rokovaní zameria na americké víno, bourbon a ďalšie liehoviny, elektrické zariadenia, zdravotnícke výrobky a stroje.
Podľa Európskej komisie táto tvrdá reakcia na americké kroky proti spoločnému obchodu nie je aktuálne na stole, pretože Brusel chce so Spojenými štátmi vyjednať riešenie, jedná sa však o prípravu pre prípad, kedy by sa v júli s USA dohoda nepodarila.
Komisia uvádza, že aktuálne americké clá sa teraz vzťahujú na 70 % obchodu, prúdiaceho z EÚ do USA, a pri prípadnom uvalení ciel, nad ktorými Američania premýšľajú, by sa tento podiel mohol zvýšiť až na 97 %.
Podľa ekonomického poradcu Donalda Trumpa a jedného z „otcov“ aktuálnej ochranárskej politiky Spojených štátov Petera Navarra však majú mať zvýšené clá na Európu v oblasti automobilového priemyslu svoje opodstatnenie.
"Premýšľali ste niekedy, prečo nevidíte Ford Mustang, Jeep Wrangler alebo Chevrolet Silverado prechádzať Parížom, Rímom alebo Berlínom? Nie je to preto, že by Európania nemilovali americké autá. Je to preto, že Európska únia zmanipulovala hru," tvrdí.
Navarro si myslí, že to dokazuje, že EÚ mala nastavené 10% clá na americké autá, zatiaľ čo USA si pred Trumpom „účtovali z tých svojich len 2,5 %“.
"V roku 2024 mali USA s EÚ obchodný deficit vo výške 236 miliárd dolárov. Bola to jednosmerná ulica, kde Európa vyhrávala a Amerika prehrávala," myslí si poradca Trumpa, že je problém aj v tom, že do USA z Európy prúdilo viac výrobkov ako z Ameriky k nám. "Ale teraz Amerika BOJUJE. Počas prvých 100 dní prezident Trump zaviedol recipročné clá a 25% clo na dovoz automobilov a autodielov z EÚ," dodal.
"A Trumpove clá fungujú. Európski výrobcovia automobilov sa hlásia k rokovaciemu stolu. Prvýkrát po desaťročiach bojujeme o VÍŤAZSTVO. Posolstvo prezidenta Trumpa je jasné: Hrajte FÉROVO, alebo zaplaťte," doplnil.
Nie každý si v dnešnej dobe môže dovoliť platiť za médiá, preto náš obsah nezamykáme.
Ak Vám to Vaše možnosti dovoľujú, existujú dobré dôvody, prečo podporiť redakciu Hlavného denníka už dnes:
1. nestoja za nami peniaze žiadneho oligarchu, bohatého jednotlivca, politickej strany alebo inštitúcie, ktoré by nám hovorili, čo máme písať;
2. obsah nezamykáme ako väčšina mienkotvorných médií na Slovensku;
3. niekoľko rokov vám ponúkame iný pohľad na dianie doma, aj vo svete, ako takzvané "médiá hlavného prúdu"
Číslo účtu pre finančné dary je: IBAN SK91 0200 0000 0043 7373 6457
Do poznámky prosíme uviesť "dar".
Je to jediná cesta, ako tu môžeme byť.
Vážime si vašu podporu. Nájdete nás aj na sociálnej sieti Telegram tu: https://t.me/hlavnydennik