Chcete ušetriť na spotrebe vášho auta? TOTO by ste mali vedieť
20 | 10 | 2021 I Jozef Uhlarik

Ceny mnohých tovarov a služieb rastú v súčasnosti až závratnou rýchlosťou. Medzi komoditami, ktoré sa nevyhli zdražovaniu sú aj pohonné hmoty. Viete ale, ako sa dá teraz v zime, ale vlastne aj celoročne, na ich spotrebe čo-to ušetriť?


Mnohí vodiči sa chytajú za hlavu nad tým, že ich štvorkolesový tátoš „papká“ viac benzínu či nafty. A to najmä preto, že aj ich cena išla riadne vysoko. Ako uvádza portál dnes24.sk, tak draho sme pohonné hmoty naposledy tankovali v roku 2014. Je preto dobré zbaviť sa najčastejších chýb, ktoré zvyšujú spotrebu auta.
Pozor na rýchlosť, radenie, ale aj technický stav vozidla

Ak si zoberieme, že jeden liter benzínu dnes stojí približne 1,45 eura a jeho cena, rovnako ako nafty, ide stále hore, je pred zimou najvyšší čas urobiť zopár zásadných zmien.
Rýchlosť a radenie

Každý šofér vie, že čím rýchlejšie jazdí, alebo čím viac preraďuje rýchlosti, tým má väčšiu spotrebu. Aj preto by sme mali vedieť, že na spotrebu veľmi vplýva plynulá jazda. Teda žiadne prudké zmeny rýchlosti a s tým spojené brzdenie. Dobrý motorista vie, že z hľadiska spotreby je najideálnejšia rýchlosť okolo 90 km/h, po diaľnici je to asi 110 km/h. Pri zrýchlení na povedzme 130 km/h si autíčko vypýta o jeden liter paliva na sto kilometrov viac. Prirodzene, nemenej dôležité sú aj otáčky motora. Pri benzínovom aute je ideálne udržiavať krútiaci moment 2500 otáčok za minútu. A tu pozor, „vytáčanie“ motora mimoriadne zvyšuje jeho spotrebu. Dynamická jazda s prudkými akceleráciami tiež spôsobí, že budete tankovať oveľa častejšie, ako by ste chceli. Pri jazde je dôležité mať zaradený čo najvyšší prevodový stupeň. Zaradená päťka zožerie o štvrtinu menej paliva ako štvorka.

Kontroly na benzínkach. Padali aj pokuty, pozrite sa za čo
Inšpektori Slovenskej inšpekcie životného prostredia (SIŽP) kontrolovali pohonné hmoty. "Išlo o dve vzorky benzínu a tri vzorky LPG," píšu Topky. Vlani, za nedodržanie predpísaných parametrov, udelila inšpekcia pokuty v celkovej výške 12.800... Čítať ďalej
25 | 09 | 2021 | Gabriela Fedičová

Tajomstvá motora

Zima nie je ideálny čas pre ekonomické jazdenie, ba práve naopak. A to pre viaceré zapnuté „spotrebiče“. Navyše, studený motor zožerie niekoľkonásobne viac paliva ako zahriaty. Z toho vyplýva, že ak budete jazdiť na krátke vzdialenosti vaša spotreba bude oveľa vyššia. Veľa motoristov robí aj tú chybu, že do križovatky vchádza s vyhodenou rýchlosťou. Vedzte teda, že viac paliva ušetríte ak ku semaforu prídete so zaradenou rýchlosťou a bez nohy na plyne. Navyše, aj motoristickí experti odporúčajú čo najviac brzdiť motorom, pretože vtedy sa zastaví prívod paliva a znovu nabehne až pri poklese pod hranicu 1500 otáčok za minútu.

Nehovoriac už o tom, že v zime je na zasneženej alebo klzkej vozovke brzdenie motorom oveľa bezpečnejšie ako brzdou. Pre nízku spotrebu paliva je kľúčový aj technický stav vozidla. Nedofúkané alebo zodraté gumy zbytočne zvyšujú spotrebu. Rovnako aj tlak v pneumatikách, ktorý je nižší len o 10% zvyšuje spotrebu paliva o pol litra na sto kilometrov.
Technický stav

Na zvýšenú spotrebu paliva má tiež vplyv zanesený vzduchový filter, zodraté ložiská, nekvalitný alebo nedoliaty olej, ale tiež zbytočný náklad v kufri auta. Na zvýšenej spotrebe sa vám vypomstí aj strešný nosič a dodatočné spojlery, pretože to všetko zvyšuje odpor vzduchu. V lete míňa navyše palivo zapnutá klimatizácia, v zime zase vyhrievanie auta, sedadiel či skiel. Ak nemusíte, tieto zariadenia nezapínajte. Zlým nápadom je aj jazdenie v lete s otvorenými oknami, pretože takto si zvyšujete odpor vzduchu a tým spotrebu.

Viete, čo je AdBlue? Ak máte "dízel", bez toho sa nepohnete.
Ceny plynu ešte nekumulovali a už spôsobujú problémy. Nepocítia to len zamestnanci Dusla Šaľa, ale aj my všetci, tvrdí generálny riaditeľ Dusla Šaľa, Petr Bláha. Čítať ďalej
14 | 10 | 2021 | Eka Balašková