HLAVNÝ DENNÍK
SLOVENSKO

Oživí sa komárňanské lodiarstvo?

Aj takéto veľké lode sa kedysi vyrábali v Komárne.

SAM Shipbuilding and Machinery – to je podľa portálu najuhu.sk meno spoločnosti, ktorá má v lodeniciach mesta na Dunaji vyrobiť niekoľko katamaranov a komp. Oživí sa komárňanské lodiarstvo?

Ožije viac, ako storočná tradícia výroby lodí?

Slovenské lodenice Komárno bývali za socializmu súčasťou Závodov ťažkého strojárstva a pod touto značkou vyrábali niekoľko veľkých lodí ročne. Zabezpečovali tým zamestnanie ľudí z celého regiónu. V 50 . až 80. rokoch sa v meste postavilo niekoľko sídlisk, ktoré sa stali domovom pre lodiarov. Dodnes tu nie sú výnimkou potomkovia ľudí, ktorí sa sem za prácou, prisťahovali trebárs z Kysúc.

Fico: Ak sa táto vláda nespamätá, Slovensko čaká tragédia v podobe sociálneho výbuchu

Sklopný most – jediný na Slovensku

Pre potreby lodeníc bol v 60. rokoch minulého storočia vybudovaný „otvárací“ most do bazéna lodeníc, ktorý mesto spája s Alžbetiným ostrovom.

Úpadok priniesli 90. roky a nasleduje dlhodobá stagnácia

Ako mnohé ďalšie podniky, aj Slovenské lodenice postupne upadali – stratili trhy v rámci RVHP a na „západné“ trhy bol problém sa dostať. Navyše zmenili niekoľkých majiteľov, čo z nich spravili takmer bezvýznamný podnik.

Svitá na lepšie časy?

Mohlo by. Zatiaľ to vyzerá na dva katamarány dlhé cca 35 m a dve kompy. Plavidlá si objednáva maďarská firma pôsobiaca pri Balatone. Lodenice musia pripraviť plány, získať povolenie, vyrobiť lode a dopraviť ich na Balaton. Dokončenie takmer 16 miliónovej objednávky sa podľa portálu najuhu.sk očakáva niekedy na jar 2022.

Nový zákaz hazardných hier vo Zvolene?

SÚVISIACE

Používame cookies aby sme pre vás zabezpečili ten najlepší zážitok z našich webových stránok. OK Viac info