HLAVNÝ DENNÍK
NÁZORY

Komárňanské mosty – šesťdesiatnik sa rozpadá, nový sa ocitol na nesprávnej strane mesta

Podopretý Vážsky most v Komárne
"Dočasné" riešenie - Vážsky most Komárno

Starším ročníkom sa pri názve mesta Komárno vybavia možno lodenice, veď „na maďare“ sa kvôli nim sťahovali ľudia z celej republiky. Určite aj zelenina, ktorú keď ste si z trhoviska doniesli domov, celý ho prevoňala. Dnes je Komárno takmer mestom duchov a – žiaľ, aj dopravných zápch.

V doprave ťahajú obyvatelia s prírodou za kratší koniec 

Prírodné podmienky mesta sú ideálne pre turizmus – vážsko-dunajská delta a rovinaté územie z mesta robí ideálne miesto pre vodné športy, ktoré tu majú obrovskú tradíciu; nenáročnú cyklistiku, ale aj športový rybolov. V ostatných rokoch je veľkým problémom mesta dopravné spojenie s ostatným „svetom“. 

Podopretý Vážsky most

Vážsky most v Komárne bol postavený v roku 1955. Je to monolitická, železobetónová stavba, po ktorej vedie cesta 1. triedy. V roku 2019 bola doprava na moste výrazne obmedzená, nakoľko most sa dostal do šiesteho stupňa stavebno-technického stavu. (Nasleduje už len siedmy stupeň, pri ktorom by musel byť most úplne uzavretý). Aby sa teda most nedostal do siedmeho stupňa bolo nutné ho výrazne odľahčiť. To sa realizovalo vyfrézovaním 8cm z hrúbky vozovky. Pôvodne malo byť vyfrézovanie ešte hlbšie, ale hrozilo poškodenie infraštruktúry (horúcovod, plynovod). Tiež bola znížená rýchlosť na moste a vjazd bol povolený len vozidlám do 15 ton. Vážsky most je súčasťou severo-južného koridoru, ktorý prepája zvyšok Slovenska s Maďarskom. 

Znížená rýchlosť spôsobila, že na ceste od Nitry/Nových Zámkov sa tvorili permanentné kolóny. Pred mostom sa na túto cestu pripája komunikácia zo smeru od Štúrova, po ktorej do mesta denne dochádzajú desiatky áut z Patiniec či Iže. 

Nákladná doprava bola odkláňaná na cesty 2. triedy cez Kolárovo a Kameničnú

V júli 2020 bol most znovu otvorený pre normálnu premávku, nakoľko bol provizórne a dočasne podopretý konštrukciou – pylónom na umelom ostrove. Komárňania sa len pýtajú, či tá dočasnosť bude trvať, kým sa most naozaj nezrúti ako tomu bolo pri moste v Trstenej na Orave, kde len zázrakom nedošlo k obetiam na životoch.

Hoci vyšetrovala veľké prípady, so vztýčenou hlavou požiadala o preradenie

Komplikácie za sto miliónov

O Monoštorskom moste ste už určite počuli. Takto pred rokom ho v Komárne s veľkou slávou prišiel otvoriť sám premiér Matovič ako most, s najvyšším pylónom na Dunaji, ako most, ktorý spája dva štáty, národy… toľko oficiálna propaganda. Ďalší most cez Dunaj v Komárne bol už potrebný, no mal byť postavený na druhej strane mesta, niekde medzi Komárnom a Ižou. Tam by sa totiž pohodlne napojil na už zmienenú cestu I. triedy č. 64 a toto napojenie by zabezpečilo, že do Komárna by mierila už len doprava, ktorá tam má cieľ, prípadne tranzit na Dunajskú Stredu. 

Súčasné riešenie ráta s obchvatom Komárna, ktorý je zatiaľ v nedohľadne a tak ľudia z mestskej časti Nová Stráž (cca 6km od mesta), ak chcú svoje deti doviezť do školy na ôsmu, musia z domu odísť tesne po siedmej. Zápchy na kruhovom objazde pri Kauflande boli na dennom poriadku a kruhový objazd, ktorý na cestu č. 63 pripája Monoštorský most ich len zhoršil, keďže ním prechádza všetka nákladná doprava, ktorá je vylúčená z Alžbetinho mosta. 

Trpia cesty, životné prostredie, aj obyvatelia

Dopravná situácia v meste je napätá. Cesty sú „rozbité“, o hluku a exhalátoch nehovoriac. Navyše obyvatelia majú problém poslať svoje deti do/zo školy, lebo hlavné cesty mesto križujú a nákladná doprava ním prechádza jedným prúdom. 

Rado Baťo nám chce v politike ukázať, ako sa to robí?

 

 

SÚVISIACE

Používame cookies aby sme pre vás zabezpečili ten najlepší zážitok z našich webových stránok. OK Viac info