HLAVNÝ DENNÍK
SLOVENSKO

Nezávislý overovateľ faktov zavádzal. Agentúra AFP klamala

Zdroj: TASR/koláž

Agentúra AFP klamala, že cintorín elektromobilov bol HOAX. Označí samú seba ako označuje iných?

AFP v spolupráci s TASR horlivo odhaľujú akože falošné informácie kolujúce na internete. Spravidla len tie konzervatívne a pronárodne orientované a nie liberálne. V tomto prípade sa im však samotným podarilo jeden hoax vyprodukovať.

Zastúpenie agentúry AFP na Slovensku v spolupráci s TASR pravidelne informujú o tom, ako sa internetom šíria nepodložené alebo falošné informácie. Viackrát už neoprávnene označili aj portál Hlavný denník. V prípade cintorína elektromobilov sa im ale podarilo faux pas, ktoré možno taktiež označiť za šírenie dezinformácií.

Vraj vyvracajú hoaxy, ale sami ich šíria

Aj slovenská tlačová agentúra TASR vydala správu na základe tvrdenia agentúry AFP, že tisíce používateľov sociálnych sietí zdieľali príspevky s fotografiou, na ktorej mal byť zobrazený cintorín elektromobilov vo Francúzsku. Tvrdenie má byť zavádzajúce, pretože fotografia zachytáva v skutočnosti autá čínskej carsharingovej spoločnosti zaparkované na okraji mesta Chang-čou.

Agentúra AFP teda neoprávnene považuje celú správu za hoax, pretože vyhľadávaním obrázkov a kľúčových slov sa našli podobné fotografie, ktoré 25. apríla 2019 uverejnili čínske štátne noviny People’s Daily. Ide o fotografie čínskej štátnej tlačovej agentúry China News a zobrazovať majú „automobilový cintorín v Chang-čou

Agentúra AFP však nepovedala celú pravdu, keď niektoré informácie zatajila. Facebookové príspevky s „fejkovými“ fotografiami, zobrazujúcimi „cintorín s tisícmi elektromobilov“ sú naozaj falošné aj keď sú skutočne veľmi podobné s originálnymi. Existujú totiž príspevky, na ktorých sú odstavené elektromobily vo Francúzsku – a tie sú pravé.

Smrť Jula Viršíka: Žiadny HOAX. Už aj MUDr. Hrušovský spochybnil závery patológa Palkoviča

Vysvetlenie

V roku 2011 sa spoločnosť Bolloré, ktorá sa zaoberá logistikou, pustila do financovania inovatívneho projektu zdieľania elektrických áut. Cez službu Autolib si mohli Francúzi požičať za poplatok malý elektromobil BlueCar, podobne ako bicykel. Potom ho vrátili na niektorom odstavnom mieste. Pred desiatimi rokmi išlo o revolučný počin.

Čoskoro sa ale ukázalo, že pôvodné parametre tohto biznisu boli nastavené príliš optimisticky. Očakávaná marža 23 000 eur z každého vozidla sa scvrkla na štyri tisícky. Projekt nielenže nezarábal, ale generoval obrovské dlhy a nakoniec skrachoval. Po krachu ambicióznej vízie, ktorá predbehla svoju dobu ostalo 4 000 áut, 1 100 nabíjacích staníc a 250 nezamestnaných.

Väčšinu áut spoločnosť Bolloré naložila na kamióny a odviezla do veľkého priemyselného areálu v meste Romorantin. A práve odtiaľ sú tie pravé fotky v príspevkoch, ktoré AFP a ďalší fact-checkeri zatajili.

Takéto overovanie faktov spôsobom, pri ktorom sa zverejní len tá časť informácie, ktorá podporuje vybraný uhol pohľadu, nie je v súčasnosti žiadnou výnimkou. Deje sa to pravidelne, ide skôr o modus operandi a musíme na tento spôsob ideologickej vojny a propagandy upozorňovať.

Aby bolo veselo – FB stránka Polície SR proti hoaxom šíri za podpory mainstreamu hoaxy

SÚVISIACE

Používame cookies aby sme pre vás zabezpečili ten najlepší zážitok z našich webových stránok. OK Viac info