HLAVNÝ DENNÍK
SLOVENSKO

Ak konečne školy nedostanú zelenú, bude to zlyhanie všetkých. Dozrel čas na vyvodenie zodpovednosti

Ilustračné foto: TASR - Jakub Kotian

Slovenské školy sú s malými prestávkami zatvorené už viac ako rok. Rodičia si trhajú vlasy, deti sú frustrované, v depresii a bez sociálnych kontaktov, maturanti končia vzdelanie bez maturity a veľké percento žiakov sa na on-line výučbe buď nemôže alebo už jednoducho nechce zúčastňovať. Kam speje nielen naše školstvo ale celá mladá generácia. Osvetlila pre portál postoj.sk iniciátorka výzvy Dajme deťom hlas Andrea Hajdúchová.

Krajiny západnej Európy školy zaradili medzi jasnú prioritu. Buď ich nezatvárali vôbec, alebo len na nevyhnutný krátky čas. U nás to bolo presne naopak. Aj preto podľa Hajdúchovej mediálny tlak rástol a pred Vianocami spôsobil skratovú reakciu expremiéra. Pasoval sa za toho, kto školy otvorí, ale v skutočnosti ich otvorenie zablokoval uvoľnením iných opatrení.

Chrípkové scenáre

„Kým iné krajiny sa poučili z jarnej vlny pandémie, naši epidemiológovia sa aj na jeseň vrátili k scenárom z chrípkových epidémií. Lenže cez chrípkové prázdniny sa nikdy nezatvárali školy v celej krajine na celé mesiace. Iné štáty zvážili plusy, ale aj mínusy, ktoré zatvorenie škôl prinesie generácii detí a mladých ľudí a ktoré nemožno ľahko kompenzovať. Rozhodli sa uprednostniť otvorené školy,“ vysvetľuje Hajdúchová.

U nás zatiaľ už pol roka akademicky a bez dát diskutujeme, či školy sú alebo nie sú riziko, ako často v nich testovať, akými testami testovať a podobne.

Sputnik V zostáva v skladoch. Na Slovensko bola totiž zaslaná neoverená šarža vakcíny

Podľa aktivistky zostali starší žiaci doma v októbri s odôvodnením, že potrebujeme znížiť mobilitu. Potom sme videli takú mobilitu naprieč okresmi a za silvestrovskými pobytmi, že sme museli, zase s odôvodnením, že znižujeme mobilitu, zatvoriť aj škôlky a prvý stupeň základných škôl.

Deti medzitým mohli doma za počítačmi vidieť fotografie influencerov a politikov z pobytu v exotických krajinách. Školy sme zatvorili. Ale 30-tisíc ľuďom sme od januára umožnili odletieť na dovolenku.

Dinštančná výučba nie je pre všetkých dostupná

„Na Slovensku ani dištančná výučba dodnes nie je dostupná pre všetky deti. To je ďalší fakt, za ktorý by sme sa mali hanbiť,“ upozorňuje Hajdúchová a dodáva: „Nielenže sme deti zatvorili doma, ale prestali sme sa zaujímať aj o to, akým spôsobom sa vzdelávajú. Či majú sprístupnené online vyučovanie, ak ho nemajú, či dostali šancu učiť sa prezenčne aspoň v malých skupinách.“

Matovič vyhral cenu Sexistický blud roka

Aktivistka si tieto údaje vyžiadala od ministerstva školstva na základe infožiadosti. Nemajú ich, ale chcú ich začať zbierať… Po piatich mesiacoch zatvorených škôl! Pripomeňme, že deťom sme na takéto dlhé obdobie zakázali aj športovať či rozvíjať svoj talent na mimoškolských aktivitách.

Chýbajú dáta

Ďalej upozorňuje na to, že keďže nemáme dáta, nevieme, koľko detí sa vôbec neučí. Koľko detí dostáva len zadania ani koľko žiakov má plné online vyučovanie podľa rozvrhu, aký platil počas prezenčnej výučby, čo je zas opačný extrém. Vieme len, že počas prvej vlny sa neučilo 52-tisíc detí a 128-tisíc sa učilo bez prístupu na internet.

Taliansko nezatvorilo základné školy, základné ani stredné školy nezavrelo Španielsko a Francúzsko. Severské krajiny, ďalej Holanďania, Belgičania, Švajčiari, Portugalci – všetci ak zatvárajú školy, tak presne takto – na krátky, vopred definovaný a nevyhnutný čas v dĺžke niekoľkých týždňov. Takto to odporúča i WHO. My si ale neuvedomuje asi všetky dopady.

Starosta Becík sa opäť chystá vzoprieť: „Ak vláda neotvorí malé prevádzky, ja to spravím! (VIDEO)

Máme deti, ktoré stratili návyky alebo sa počas vyučovania, ak ho vôbec majú, hrajú počítačové hry, ďalšie sa nenaučia poriadne písať a mnohé prídu o rok školského učiva či odbornej praxe. Uvedomujeme si, aké problémy nás v týchto súvislostiach čakajú?

„Som presvedčená, že už dozrel čas nielen na vyvodenie politickej zodpovednosti, ale aj na odpoveď na otázku, či nemáme limity v odbornosti, respektíve či odbornosť nie je niekedy podriadená servilnosti,“ hovorí Hajdúchová.

Už dnes, keď sa pandemická situácia zlepšuje, vidíme, že sa diskutuje o otváraní rôznych zariadení, ale pre školy stále nemáme plán. Podľa Hajdúchovej ak sa nepoučíme a školy nedostanú prednosť, bude to zlyhanie celej spoločnosti na čele s politikmi, odborníkmi a aj vedcami, ktorí sa k manažovaniu pandémie pridali.

Čaká nás uvoľňovanie. Čo by sa mohlo v apríli otvoriť?

SÚVISIACE

Používame cookies aby sme pre vás zabezpečili ten najlepší zážitok z našich webových stránok. OK Viac info