Super správa: V Česku úspešne otestovali liek proti všetkým hlavným mutáciám COVID-19!
27 | 03 | 2021 I Jozef Uhlárik

Zastaviť šírenie COVID-19 po celom svete sa prakticky nedarí. A to j preto, že sa objavujú stále nové a nové mutácie. Teraz však prišla skvelá správa, že v Česku úspešne otestovali liek proti všetkým hlavným mutáciám tejto pandémie.

Dvojité protilátky proti mutáciám COVID-9 síce vyvinuli vedci vo Švajčiarku, ale úspešne ich otestovali vedci v Česku, ktorí potvrdili jej účinnosť. Odborníci už žiadajú farmaceutické spoločnosti o začatie klinickej štúdie, a tak v boji proti koronavírusu možno nebudeme limitovaní iba na vakcíny, informuje portál dennikstandard.sk.
Pasívne získaná imunita pôsobí skôr, ako zareaguje imunitný systém človeka

Protilátku vyvinutú švajčiarskymi vedcami z Biomedicínskeho výskumného ústavu v meste Bellinzona úspešne otestovali vedci z Parazitologického ústavu Biologického centra Akadémie vied ČR a Českého centra pre fenogenomiku v centre BIOCEV. Ich predklinická štúdia na živom víruse potvrdila, že novovyvinutá protilátka funguje na všetky tri doposiaľ známe dominantné mutácie vírusu – britskú, juhoafrickú aj brazílsku. Pri tvorbe protilátok čelili odborníci komplikáciám, pretože zistili, že vírus mutuje rýchlejšie, než sa očakávalo.

Štandardné monoklonálne protilátky, ktoré vznikajú v laboratóriu majú za cieľ napodobňovať to, ako funguje náš imunitný systém. Dokážu sa naviazať na povrch koronavírusu a zabrániť mu v preniknutí do ľudskej bunky. Vírus sa tak nedokáže množiť vo veľkom. Pasívne získaná imunita pôsobí skôr, ako zareaguje imunitný systém človeka. Vedcov ale zaskočili limity týchto protilátok. „Na kontrolných myšiach, ktoré sme liečili len touto monoklonálnou protilátkou, vírus neskutočne rýchlo mutoval a už za dva dni bol rezistentný. To nikto nečakal a ani predtým nepozoroval. Je to veľký výkričník z hľadiska používania protilátok proti COVID-19,“ prezradil Daniel Růžek z českého Parazitologického ústavu Biologického centra Akadémie vied.

Vakcína proti Covid-19 v pilulke? Vedci hovoria, že čoskoro
22 | 03 | 2021 | Diana Zaťková

Protilátka funguje na britskú, juhoafrickú aj brazílsku mutáciu koronavírusu

Švajčiarski vedci z Biomedicínskeho výskumného ústavu v meste Bellinzona preto vyvinuli dvojitú protilátku, nazývanú tiež bišpecifická. Použili pritom rôzne protilátky z krvi pacientov, ktorí prekonali ochorenie COVID-19 a spojili ich do jednej molekuly. Tá dokáže cieliť súčasne na dve miesta v štruktúre vírusu, takže ten nemôže mutovať a protilátka je vysoko účinná. Tak sa javí aj proti súčasným variantom SARS-CoV-2. „Vieme, že naša protilátka funguje na všetky tri dominantné mutácie vírusu – britskú, juhoafrickú aj brazílsku. Na základe štrukturálnych modelácií môžeme predpokladať, že bude účinná i na ďalšie minoritné mutácie,“ vysvetlil Růžek.

Pre potreby štúdie museli laboratórne myši trochu vylepšiť, lebo koronavírus ich nenapáda. Vyvinuli sme model na novom princípe využívajúci AAV-vektor (podobný ako pri niektorých vakcínach), ktorý vnesie do experimentálneho zvieraťa práve hACE, ktorý je vstupnou bránou koronavírusu do bunky. Model je pomerne unikátny i ekonomický a veľmi dobre reprezentuje ťažké prípady ochorenia, ktoré pozorujeme u človeka,“ uviedol Radislav Sedláček, vedúci Českého centra pre fenogenomiku. Objav publikovali vedci 25. marca v prestížnom vedeckom časopise Nature.

Dotýkaním sa nákupného košíka a ani zábradlia sa nenakazíte, tvrdia českí vedci (VIDEO)
Vedci po nástupe koronavírusu neustále zisťujú, ako sa ním dá nakaziť a ako sa pred ním brániť. Českí vedci sa zamerali na to, či sa človek môže nakaziť pri používanie nákupného košíka. Čítať ďalej
13 | 03 | 2021 | Jozef Uhlárik

Ochrana pred infekciou je okamžitá a môže trvať aj niekoľko mesiacov

Monoklonálne protilátky sa podávajú vnútrožilovo krátko po infekcii. Vypĺňajú čas, ktorý potrebuje ľudský organizmus na to, aby začal proti vírusu bojovať a zároveň znižujú vírusovú záťaž v pľúcach a zmierňujú zápal, čím chránia pred ťažkým priebehom ochorenia. Určené sú preto najmä pre rizikové skupiny ľudí a tých, čo majú závažné komorbidity. Oproti nim má ale bišpecifická protilátka ešte ďalšiu výhodu ̶ dokáže ochrániť aj pred nákazou. Bišpecifickú protilátku môžeme použiť na liečbu nakazeného, ako aj preventívne na aktívnu imunitu, ktorú človek získa pri očkovaní. Ochrana pred infekciou je okamžitá a môže podľa vedcov trvať niekoľko týždňov alebo mesiacov. Viac prezradia klinické štúdie, ktoré výskumné konzorcium aktuálne vybavuje s farmaceutickými spoločnosťami, informuje v závere portál dennikstandard.sk.

Vedci našli možného vinníka za „mozgovú hmlu“ po Covid-19