Facebook vie o vás omnoho viac než vie Zuckerberg o Facebooku
08 | 03 | 2021 I Imrich Kovačič

Sarkastickým komentárom na adresu šéfa Facebooku, Marka Zuckerberga, zhrnula dojem z jeho vystúpenia pred americkým Senátom a Kongresom Sarah Millerová, šéfka amerického Open Markets Institute.


Zuckerberg totiž pri vypočúvaní pred Kongresom USA odpovedal na jednotlivé otázky až očividne vyhýbavo a navyše tak často, že sa to skutočne nedalo prehliadnuť. Jeho uisťovanie, že konkrétne odpovede zaistí jeho tím neskôr, pôsobilo v Zuckerbergerovom podaní ako univerzálna odpoveď jednoducho naprogramovaného robota, vrátane mimiky.

Sarah Millerová svoj tweet doplnila o video, z ktorého vyplývajú len dve možnosti, a obe sú pre hlavu najväčšej sociálnej siete sveta nelichotivé - buď Mark Zuckerberg pred senátormi a kongresmanmi zahmlieval a snažil sa tak vyhnúť tlaku otázok predstieraním vlastnej nevedomosti, alebo má o fungovaní Facebooku skutočne len povrchné vedomosti a o niektorých zásadných veciach skutočne nič nevie.

Frontálny útok šéfa Apple voči Facebooku
Úsilie spoločnosti Apple poskytnúť užívateľom iPhonu väčšiu kontrolu nad tým, aké údaje o nich zhromažďujú šíritelia reklám na internete, viedlo k ostrej kritike zo strany šéfa Facebooku Marka Zuckerberga. Medzitým prišla reakcia od lídra Apple... Čítať ďalej
02 | 02 | 2021 | Ingrid Vrabcová


Osobne by Millerová stavila na prvú z možností, teda na zámerné zahmlievanie, zvlášť keď okruhy nezodpovedaných otázok sa až podozrivo blízko točili okolo tých najpodstatnejších otáznikov nad mierou zásahu do súkromia používateľov zo strany Facebooku, a to nie len vo vnútri siete samotnej, ale aj mimo nej, ako dobre približuje nemecký článok Die Welt.

Ale nech už bola dôvodom jeho „neodpovedí“ nevedomosť, alebo zámerné zahmlievanie, v každom prípade ide o dôkaz toho, aké veľké nároky internetové prostredie na svojich používateľov kladie. Pokiaľ ani Mark Zuckerberg nemá problém tvrdiť, že nevie presne, čo sa s dátami užívateľov v útrobách Facebooku deje, ťažko niečo podobné chcieť od bežných užívateľov. A tak je isté, že žiadny z užívateľov si nemôže byť istý, ako s jeho dátami, profilom, kontaktmi a obsahom sociálna sieť nakladá.



Iste, niektorí účastníci internetovej prevádzky sa správajú až priveľmi bezstarostnostne, čo niekedy až vyráža dych a sú schopní sami sebe, ale aj svojim priateľom podrážať nohy zverejňovaním intimity každého charakteru. Problém je, že ani tí najopatrnejší nemajú šancu mať skutočne pod plnou kontrolou svoj súkromný obsah a svoje osobné údaje, ako sa pokúšal Mark Zuckerberg senátorom nahovoriť pri prvom z dvoch vypočutí. (Millerová sa domnieva, že v tomto ohľade vyslovene nehovoril pravdu).

Facebook núti používateľov WhatsApp zdieľať osobné údaje alebo si zrušiť účet
Používatelia aplikácie WhatsApp budú musieť v budúcnosti zdieľať svoje osobné údaje s materskou spoločnosťou Facebook, čo je v rozpore so všetkým, čo priťahovalo používateľov k tejto platforme, informuje portál RT. Čítať ďalej
08 | 01 | 2021 | Marek Molnár


Autorka je presvedčená, že zo strany Zuckerberga ide o nutnú dávku pokrytectva, keď jedným dychom dokáže tvrdiť, že súkromie a slobodná voľba sú pre užívateľov Facebooku tou najväčšou prioritou, zatiaľ čo v záujme svojho biznisu robí maximum preto, aby tieto dáta čo najviac vyťažil, aby používatelia zdieľali čo najviac obsahu, aby si nemohli slobodne nastaviť to, čo chcú vidieť oni sami a aby nebolo jednoduché nastaviť, čo chcú, aby o nich vedel niekto iný.

Podobne Facebook otáľal s informovanosťou užívateľov vo chvíli, keď vedel o krádeži dát zo strany Cambridge Analytica. Až teraz totiž začína púšťať informácie o tom, ako sa k dátam používateľov cez verejné profily dokáže (resp. dokázal) ktokoľvek dostať, a rozhodne sa o jeho prístupe nedá tvrdiť, že Facebook vyvíja maximálne úsilie, aby svojich užívateľov "vychovával" k opatrnosti, rozumnému správaniu a premyslenému nastaveniu funkcionalít. Skôr naopak - z nevedomosti či naivity používateľov Facebook jednoznačne ťaží.

A ako pripomína už spomínaná Sarah Millerová vo svojom článku pre Daily Beast, biznis model Facebook ide priamo proti záujmom používateľov, preto bude firma len ťažko hľadať rozumnú cestu, ktorá by viedla k rovnováhe medzi jej ziskom a potrebami užívateľov, aj keby sme akokoľvek chceli veriť jej „úprimným“ snahám pokúsiť sa o nápravu súčasného stavu.

Facebook, alebo premena človeka na produkt tajnej manipulácie (Vladimír Prochvatilov)
Komentár Vladimíra Prochvatilova (Fond strategickej kultúry) Čítať ďalej
08 | 11 | 2020 | Zuzana Perželová