Automobilová megafúzia: Fiat, Chrysler a Peugeot
05 | 01 | 2021 I Ingrid Vrabcová

Pre zúčastnených to vôbec nie je prvá fúzia. Automobilové koncerny PSA a Fiat Chrysler chcú obsadiť štvrtú priečku na svetovom trhu. Akcionári s tým súhlasia, píše nemecký portál dw.com.


V prvý pracovný deň nového roka mali akcionári posledné slovo. Z oboch automobilových koncernov s koreňmi vo Francúzsku, Taliansku, Nemecku a USA sa má stať svetový koncern s novým menom. Z PSA (Peugeot, Citroën a Opel) a FCA (Fiat Chrysler) má vyjsť nová hviezda – Stellantis, fúzia, ktorú odobrili v pondelok na samostatných valných zhromaždeniach drvivou väčšinou oba koncerny. Stella znamená hviezda.


Spoločnosti PSA a FCA rozhodli o svojich plánoch pristúpiť k fúzii v decembri 2019. Projekt spomalil koronavírus. Dátum fúzie s taliansko-americkou skupinou FCA by sa má oznámiť čoskoro, uviedol šéf koncernu PSA Carlos Tavares. Nekonkretizoval ale, kedy presne.  Doteraz sa hovorilo o uzavretí miliardovej dohody do konca marca.


Obaja partneri ešte pred korokrízou vyexpedovali spolu 8,7 milióna automobilov ročne pri celkovom obrate 170 miliárd eur. Pre firmy pracuje na celom svete 400-tisíc ľudí. Iba koncerny Volkswagen, Toyota a francúzsko-japonský koncern Renault-Nissan boli v roku 2019 ešte väčšie.


Fúzia je už schválená


Fúziu už schválil aj Protimonopolný úrad EÚ. Výrobcovia musia dodržať dve povinnosti:  Je potrebné rozšíriť existujúcu spoluprácu medzi PSA a Toyotou, podľa ktorej PSA vyrába pre Toyotu ľahké úžitkové vozidlá na predaj v EÚ. Majú sa tiež uvoľniť zmluvy o opravách PSA a FCA s ich servisnými dielňami.


„Môžeme schváliť fúziu spoločností Fiat Chrysler a Peugeot SA, pretože ich záväzky uľahčia vstup a rozšírenie nových predajcov na trhu s ľahkými úžitkovými vozidlami,“ - uviedla ešte v decembri komisárka EÚ pre hospodársku súťaž Margrethe Vestagerová. Komisia sa pôvodne obávala, že by zlúčenie mohlo obmedziť hospodársku súťaž na trhu úžitkových vozidiel do 3,5 tony.


Otázka prežitia


Výhrady sa rozptýlili, fúzia je príliš dôležitá pre oboch partnerov, ktorí budú vlastniť každý polovicu akcií. „Toto spojenie je otázkou prežitia tak pre Fiat, ako aj PSA,“ – uviedol Giuliano Noci z milánskej Business School. Fiat-Chrysler tak môže posilniť svoju prítomnosť v Európe. PSA dúfa, že získa prístup na americký trh, kde nie sú prítomné ani Peugeot, ani Citroën. Predovšetkým však obe strany veria v ďalší kapitál na potrebné investície pri nákladnom prechode na čistejšie pohony.


Chrysler, Dodge a Jeep zarábajú veľa peňazí na veľkých autách, dostávajú sa však do konfliktu s čoraz prísnejšími medzinárodnými environmentálnymi predpismi. Obchod Fiatu sa sústreďuje na malé autá, ale vo svojich továrňach bojuje s nadmernou kapacitou. Každý by rád profitoval zo znalostí Francúzov, pokiaľ ide o elektromobilitu. Ako oznámil Peugeot, do roku 2025 by mali byť všetky vlastné modely na elektrický pohon.


Magické slovo synergia


Každá fúzia sa zameriava na čarovné slovo synergia. Zúčastnené strany očakávajú úspory v miliardových výškach Ale: „Nemôžete byť rentabilní, ak si obe strany zachovajú svoju pôvodnú veľkosť,“ hovorí Karl Brauer, analytik spoločnosti iSeeCars.com. Šéf PSA Carlos Tavares, ktorý nezostane nič dlžný svojej povesti, pokiaľ ide o zachovanie efektívneho úsporného kurzu, prevezme vedenie nového koncernu Stellantis.  Čo znamená efektívnosť, o tom sa zamestnanci Opla mali už možnosť presvedčiť, keď tradičnú nemeckú značku prevzal PSA. Opel síce teraz opäť zaznamenáva zisky, ale za obeť padlo veľa pracovných miest.


Čo bude teraz s talianskymi továrňami Fiatu, kde sa mohlo ročne vyrobiť až 1,5 milióna automobilov, no reálne výrobné pásy opúšťalo len niekoľko stotisíc áut? A čo bude s vývojovým centrom Opla v Rüsselsheime? A čo bude z Chrysleru, ktorý má v programe len staršiu limuzínu a minivan?


Pri tomto všetkom, ako tvrdí nemecký expert na automobilový priemysel Ferdinand Dudenhöffer, sa pri európsko-americkej fúzii na niečo podstatné pozabudlo. „Robí sa fúzia, okey. Našli sa synergia, okey. Prehliadol sa však veľmi dôležitý bod v automobilovom priemysle,“ – konštatuje Dudenhöffer. „Trhom budúcnosti je Ázia. V automobilovom obchode bude dominovať práve ona. A práve v Ázii majú Fiat Chrysler, ako aj Peugeot Citroën slabiny,“ – konštatuje slovami odborníka na záver nemecký portál dw.com.