fbpx
HLAVNÝ DENNÍK
ZAHRANIČIE

Kardinál Duka: Nechcem strašiť, ale útoky vo Viedni súvisia s nami

Kardinál Dominik Duka / Facebook (Gariwo - Zahrada Spravedlivých!)

Sympatizanti Islamského štátu našli novú stratégiu boja v mene Alaha: Intenzívne útočia na kostoly a katedrály, píše portál Expres.

Často ide o zákerné útoky, ako napríklad v Nice, kde si tuniský migrant Brahim Aoussaoui počkal, až sa za veriacimi zatvoria brány kostola pri rannej omši, aby potom jednej žene sťal hlavu, ďalšiemu mužovi podrezal krk, tretiu obeť dobodal a niekoľko ďalších prítomných vážne zranil.

Podľa kardinála Dominika Duky je štýl boja islamských radikálov zákerný a je potrebné, aby sme proti nemu bojovali všetkými dostupnými prostriedkami. V rozhovore pre Expres.cz prehovoril aj o svojom názore na islam aj o strachu, že sa kvôli islamizácii raz budeme musieť s európskou civilizáciou, ako ju poznáme, rozlúčiť.

Expertov desí organizovanosť viedenského teroru. „Útok v Prahe je len otázkou času,“ tvrdí analytik

Pán kardinál, ako sa človeku, ako ste vy, čítajú správy o útokoch radikálov na kostoly, na bezbranných veriacich? Cítite bezmocnosť, smútok alebo trebárs aj nenávisť?

„Sú to zločiny, ktoré sa vymykajú civilizovanej spoločnosti a je našou povinnosťou ich nielen odsúdiť, ale tiež apelovať na našich predstaviteľov, aby problém pomenovali a účinne riešili. Kostoly sú v našej civilizácii vnímané ako domovy Pána, miesta mieru a pokoja, nie ako miesta násilnej demonštrácie niečieho radikalizmu.“

Keď ste čítal správu o útoku v Nice, kde si terorista zákerne počkal, až sa kresťania stretnú na omši a zatvoria sa za nimi dvere kostola, čo vás ako prvé napadlo?

„V prvej chvíli sa mi v hlave objavila spomienka na rok 2016, keď dvaja islamisti vtrhli do chrámu vo francúzskej obci Saint-Étienne-du-Rouvray v momente, keď kňaz Jacques Hamel slúžil Eucharistiu. Ani to však dvom násilníkom nezabránilo, aby staručkého 86-ročného kňaza zbabelo podrezali. Následne sa pridal pocit súcitu a spolupatričnosť s obeťami, spolu s modlitbou za ich duše.“

Slovensko je z toho vonku! Rakúsko priznalo, že „stratilo“ informácie o viedenskom útočníkovi

Arcibiskup Éric de Moulins-Beaufort povedal, že sťatie hlavy je „perverzný čin s diabolskou symbolikou“. Značí taký spôsob vraždy v náboženskom svete niečo konkrétne?

„Sťatie hlavy je najvyšší ortieľ, ktorý sprevádzal všetky známe kultúry. V európskom stredoveku bol považovaný za čestný spôsob popravy, boli tak popravovaní šľachtici a králi, zatiaľ čo lupiči boli vešaní. “

„Poprava ale bola vykonaná na základe ortieľ, spravidla vyneseného určeným tribunálom. Odsúdenec mal možnosť sa obhajovať, následne dostal čas na zmierenie a prosbu za odpustenie. Oproti tomu islamskí fanatici spravodlivosť nehľadajú, ide im o vyvolanie hnevu, zastrašenie a ich prístup má veľmi blízko k dávnym pohanským rituálom obetovania, k nakloneniu božstva. Všimnite si, že islamisti majú podobný motív ako dávni pohania – zabitím získavajú prísľub lepšieho života po svojej smrti.“

SAE uvoľňuje islamské zákony. Týkajú sa alkoholu, mimomanželského sexu aj „vraždy zo cti“

Máte strach, že by vlna útokov mohla po nejakom čase presiahnuť aj za hranice Francúzska? Môže podľa vás niečo podobné hroziť napríklad aj v Česku?

„Keď sa podobné útoky odohrali vo Francúzsku, Španielsku či v Belgicku, veľa ľudí mi hovorilo, že je to ich problém, že si to spôsobili sami svoju koloniálnu politikou. Teraz sa ukazuje, že nemali pravdu. Nás s Rakúskom spája vyše 300 rokov spoločného štátu, Viedeň bola niekoľko storočí naším hlavným mestom, medzi koloniálne mocnosti sme nepatrili, a napriek tomu sme svedkami islamského teroru.“

„Nechcem strašiť, ale viedenské útoky vnímam ako útoky na celý stredoeurópsky priestor, teda aj na nás.“

Dokážete odhadnúť, ako na útoky cielené na kresťanov zareaguje cirkev?

„Musíme si byť vedomí, že je potrebné brániť našu civilizáciu, postavenú na židovsko-kresťanských základoch. Prosme o dar rozumu, pre nás aj všetkých štátnych predstaviteľov, aby sme spoločne dokázali účinne týmto útokom čeliť. Iste, môžeme vybudovať viac bezpečnostných rámov pred našimi budovami, ale som presvedčený, že tadiaľ cesta nevedie. Cirkev musí zdôrazniť, že bez nej by nebolo dnešnej západnej demokracie.“

K útoku vo Viedni sa prihIásil Islamský štát

Sme podľa vás svedkami náboženské vojny?

„Náboženskú vojnu by skôr niektorí radikáli chceli vyvolať. Ani islamu ale nie je forma terorizmu úplne vlastná. Atentáty, pri ktorých atentátnik zahynie, sa zrodili zo symbiózy islamského fanatizmu s ideológiou kamikadze, zo symbiózy s terorizmom nacistickým a boľševickým.“

„Táto oblasť je určitý varný kotol, kde sa tieto izmy, totalitarizmus a terorizmus, stretávajú. A to je najväčší problém, aký Blízky východ má. Obeťami tohto násilia sa nestávajú len inoverci alebo neveriaci, ale aj umiernení moslimovia. Skôr teda pozorujeme náboženstvom ospravedlňované fanatické násilie.“

Narazil som v komentároch na vašom Twitteri na názor, že kresťanská viera je ohrozená a cestou, ako to zvrátiť, je boj. Nie neustále opakovanie toho, že je potrebné hnev ovládať. Čo si o tom myslíte vy?

„Ak chceme ako civilizácia prežiť a uspieť, musíme prejaviť odhodlanie za svoje ideály bojovať. Ak je to na ich obranu treba, potom aj všetkými dostupnými prostriedkami. Predovšetkým ale musíme trvať na aplikácii našich princípov práva a úcty k druhému. Musíme ale postupovať ako spoločnosť zjednotená na určitom ideovom základe, inak naše úsilie nebude mať výsledok.“

Protiislamské vtipy Charlie Hebdo starnú, už nie sú ani múdre ani vtipné (Chris Sweeney)

Hrozí podľa vás, že sa aj medzi kresťanmi začne dvíhať vlna hnevu a túžba po odplate, že sa niektorí začnú radikalizovať?

„Môže sa stať, že medzi ľuďmi vzplanie prirodzený hnev a túžba pomstiť našich mučeníkov. Lenže tadiaľ cesta k obnoveniu mieru nevedie. Ak nechceme pošpiniť obeť zomrelých, musíme najprv pochopiť, prečo sa to stalo, a ich smrť vnímať ako prísľub do budúcnosti, že sa nič podobné nebude opakovať.“

Do Európy mieri v posledných rokoch milióny migrantov z moslimských krajín, často mladých mužov fanaticky oddaných Alahovi. V Európe pritom platí, že viera mladých ľudí toľko neťahá. Máte strach o budúcnosť kresťanstva? Nebojíte sa, že ho islam na území Európy prevalcuje, ak to bude takto pokračovať?

„Ja môžem iba opakovať postreh kardinála Gantina, ktorý bol veľký priateľ nášho kardinála Tomáška. Ten o vyznávačovi islamu povedal: Kým ich je v spoločnosti 5 percent, nie sú problémy. Keď ich je 15 percent, začnú prichádzať s požiadavkami, že by chceli obsadzovať svojimi ľuďmi určité kľúčové miesta v spoločnosti.“

„A akonáhle sa dostanú na 25 percent, začnú ako zákon presadzovať právo šaría. V takomto prípade sa ale musíme rozlúčiť so všetkými spoločenskými výdobytkami, ako nám ich prezentuje súčasná nová ľavica, pretože tie budú ako prvé zo spoločnosti odstránené. Následne aj so všetkým ostatným, čo našu civilizáciu robí takú, ako ju poznáme dnes.“

Vatikán pripúšťa, že pápež Ján Pavol II. vedel o sexuálnych deliktoch kardinála

Stotožňujete sa s názormi pápeža Františka ohľadom migrantov, že to sú v prvom rade ľudia, ktorí potrebujú našu pomoc a podobne? Pýtam sa preto, že terorista z Nice dorazil do Európy tradičnou cestou z Tuniska na taliansky ostrov Lampedusa.

„Pápež František nám chce prostredníctvom gesta oznámiť Kristovo zlaté pravidlo, ktoré znie: Čokoľvek ste urobili jednému z týchto mojich najmenších bratov, mne ste urobili. Chce nám povedať, že tu trpia ľudia a že je našou kresťanskou povinnosťou im pomôcť.“ Že im musíme dať nádej do budúcnosti na dôstojný život. Asi sa zhodneme, že návrat do bezpečného domova im bude bližší než život v cudzej krajine, v podradných profesiách. Z toho nemôže vzísť nič iné ako v násilie pretavená frustrácia.“

Ako vnímate islam ako taký? Je to mierumilovné náboženstvo, ktorému kazia povesť radikalizující sa jedinci, alebo v sebe prvky agresie a násilia skrátka nesie?

„Štrnásť storočí islamu je históriou mnohokrát dosť tvrdých zápasov, spomeňme na usilovné dobývanie Európy, zastavené najprv na Západe Karlom Martelom, neskôr na Východe Jánom Sobieským pri obrane Viedne a maltézskymi rytiermi na juhu pri obrane Rhodosa a Malty.“

„V islame je určitá výbojnosť daná, zo 114 súr sú dobré dve desiatky z nich vysoko netolerantné až militantné. Aj pápež František v jednom rozhovore pre La Croix pripustil, že niektoré násilné tendencie z islamu vychádzajú. S bagatelizovaním islamského násilia na niekoľko vyšinutých jedincov by som teda bol naozaj veľmi opatrný.“

Pápež František vymenoval 13 nových kardinálov, medzi ktorými je aj prvý Afroameričan

Je podľa vás schopný islam po boku kresťanstva fungovať alebo bude vždy dochádzať ku konfliktom?

„Určite môže, ale musí k tomu prejaviť ochotu, teda zmeniť útočnú rétoriku voči našej západnej civilizácii, dôsledne sa dištancovať od radikálov a násilia vôbec a tiež prejaviť rešpekt k pravidlám platným v našom svete. Zatiaľ príliš veľa snahy nevidím, ako skôr pokusy o podmanenie si kresťanstva. Ale ani nehovorím, že zmena nie je možná.“

Aký máte názor na karikatúry proroka Mohameda, ktoré vlnu nenávisti zo strany islamských radikálov odštartovali? Ide podľa vás o akt slobody prejavu alebo o zbytočnú provokáciu?

„Toto je bohužiaľ jedna z odvrátených strán našej civilizácie, kedy sa sloboda mení v bezuzdnosť. Nepríde mi to ako vkusné ani ako zábavné. Na urážanie druhého nemá nárok nikto. Konať by ale nemali samozvané ľudové náboženské súdy, ale naša justícia, ktorá by mala jednoznačne povedať, čo je prípustné a čo už je za hranou.“

„Že v tom naše súdy zatiaľ jasno nemajú, dokladá moja osobná skúsenosť, kedy som sa súdne domáhal ospravedlnenia za urážanie Krista v blasfemických hrách chorvátskeho režiséra Olivera Frljiča. Žiaľ, náš súd konštatoval, že to ako kresťania musíme vedieť uniesť…“

Od rapu k radikálom: „Teroristov z Charlie Hebdo som naverboval ja,“ priznal bývalý islamista

SÚVISIACE

Používame cookies aby sme pre vás zabezpečili ten najlepší zážitok z našich webových stránok. OK Viac info