fbpx
HLAVNÝ DENNÍK
SLOVENSKO

Slováci skupujú „déčko“. Je naozaj zázračné, alebo ich len pobláznil minister Krajniak?

Ilustračný obrázok © Shutterstock

Šéf rezortu práce Milan Krajniak „pobláznil“ Slovákov a vitamín D ide v lekárňach na dračku, píše portál aktuality.sk. Správna hladina kalciferolu znižuje riziko ochorenia i úmrtia na COVID-19 a okrem iných prospešných funkcií tiež pomáha hojiť zápaly v tele. Jeho užívanie však má aj svoje riziká.

Po Krajniakovom „promo“ videu o preventívnych účinkoch slnečného vitamínu eviduje viacero lekární nárast záujmu o tento výživový doplnok. „Po tlačovej konferencii pána ministra sa zvýšil predaj vitamínu D 8-násobne v porovnaní s predchádzajúcim týždňom,“ uvádza pre aktuality.sk Ľuboš Baran z predstavenstva lekární Pilulka.sk.

Podľa hovorkyne ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Michaely Slivkovej Kirňákovej šéf rezortu najskôr konzultoval „danú problematiku“ s viacerými členmi ústredného krízového štábu. Okrem iného aj s ministrom zdravotníctva Marekom Krajčím.

Krajniak supluje ministra zdravotníctva, vyzýva na užívanie vitamínu D

Lekárka Katarína Kosová pre aktuality.sk hovorí, že o vitamíne D existujú rozporuplné štúdie. Niektoré tvrdia, že jeho nedostatok oslabuje imunitu a zvyšuje sklon k infekciám. V súvislosti s koronavírusom majú ľudia s jeho nízkou hladinou vyššiu pravdepodobnosť pozitívneho nálezu.

Iné vedecké práce zas zistili, že v prípade nadbytku vitamínu mal COVID-19 dokonca horší priebeh. Kosová je preto radšej opatrná. „Razím metódu prirodzenosti: pestrá strava, probiotiká a kedykoľvek je to možné, byť vonku,“ dodáva lekárka.

Vitamín D môže v rámci prevencie prispieť k dobrému zdravotnému stavu. Okrem iného je zodpovedný za zdravie kostí, podieľa sa na fungovaní imunitného systému a znižuje tiež zápaly v tele. Podľa portálu idnes.cz nás však ani nespasí. Je takisto dôležité mať vyváženú stravu a dbať na zdravý životný štýl. „Rozhodne neplatí, že ten, kto má dosť vitamínu D, nemôže byť vírusom ohrozený,“ upozorňuje epidemiológ Rastislav Maďar.

Zvyšuje náchylnosť na koronavírus farba pleti a nedostatok vitamínu D?

Faktom však je, že vitamín D je pre správne fungovanie nášho organizmu dôležitý a nie každý dokáže jeho príjem zabezpečiť prirodzeným spôsobom, obzvlášť v jesenných a zimných mesiacoch. Lekári preto v tomto období odporúčajú jesť viac rýb či treščej pečene. Môžeme si napríklad dopriať dvakrát za týždeň lososa, tuniaka alebo krevety. Bohatým zdrojom tohto v tuku rozpustného vitamínu je i kaviár, ustrice, ale aj bravčová masť a vajíčka. Žĺtka od sliepok z voľného chovu môžu mať až 5-krát viac „déčka“ ako tie z klietok.

Špeciálne prípravky s vitamínom D by mal v ideálnom prípade odporučiť či predpísať lekár a potom aj kontrolovať jeho hladinu v krvi. Pri predávkovaní sa týmto doplnkom výživy môže totiž hroziť hyperkalcémia, čo je nadmerné množstvo vápnika, alebo aj poškodenie obličiek.

Aby si naša pokožka dokázala vyrobiť dennú dávku vitamínu D potrebuje podľa dermatologičky Nadeždy Vojáčkovej aspoň 10 minút slnečného žiarenia denne na nechránenom kúsku tela. Svetová zdravotnícka organizácia odporúča vystaviť tvár a paže slnečným lúčom približne na 30 minút, v závislosti od veku či fototypu človeka, dodáva idnes.cz.

Aké sú plusy a mínusy plošného testovania podľa profesora Krčméryho

SÚVISIACE

Používame cookies aby sme pre vás zabezpečili ten najlepší zážitok z našich webových stránok. OK Viac info