fbpx
HLAVNÝ DENNÍK
ZAHRANIČIE

Súboj technologických gigantov. Facebook si sťažuje na Apple

social media
Ilustračný obrázok © Shutterstock

Apple si poštval proti sebe Facebook v oblasti reklamy. Dôvod:  Aktualizácia aplikácií pre iPhone pomôže spoločnosti Apple v obchode s reklamou , píše nemecký FAZ.

Súboj medzi americkými technologickými koncernami sa vyostruje a čoraz viac sa o ňom hovorí na verejnosti. V spore okolo podielu Apple na príjmoch z obchodu App Store, v ktorom sa Microsoft a Facebook postavili na stranu Epic Games, čoraz častejšie zaznievajú varovania pred plánovanou aktualizáciou pre iPhone, čo má výrazne zmeniť obchody s reklamou v aplikáciách a pre Apple by mohlo priniesť zásadné výhody.

Podľa spoločnosti Apple bude nový operačný systém iOS 14 uvedený na trh na jeseň tohto roku. V novej verzii bude spoločnosť Apple vyžadovať od užívateľov aplikácií súhlas, aby ich bolo možné sledovať pomocou sledovača reklám s názvom IDFA.

Každému zariadeniu  bude náhodne priradený „identifikátor pre reklamu“ a zbierať sa budú údaje o záujmoch a správaní užívateľa, nie však osobné informácie. Oblasť online reklamy používa tieto údaje na presne cielenú reklamu, o ktorú by mohol mať užívateľ záujem.

Twitter, Facebook a Google: Trumpovo nariadenie ohrozuje slobodu internetu

Doposiaľ mohli užívatelia toto aktívne sledovanie vypnúť, teraz by s ním ale museli vopred súhlasiť. Keď užívatelia nanovo  otvoria aplikáciu, zobrazí sa okno, v ktorom musia súhlasiť so sledovaním cez IDFA. Apple dokonca plánuje prednastaviť znenie textu pre tieto okná. So sledovaním zvyčajne súhlasí len málo užívateľov.

Ohrozená je polovica príjmov z reklamy

Ťažko odhadnúť, o koľko peňazí v tomto spore celkovo ide.  Podľa analýz by sa len v tomto roku malo 80 miliárd dolárov investovať do kampaní, ktoré by primäli užívateľov, aby si aplikácie inštalovali. Reklama na mobilných zariadeniach podľa združenia IAB predstavuje 70 percent obratu v online reklame, zatiaľ čo v prípade stolných počítačov je to len 30 percent.

Facebook teraz v blogu varuje pred dôsledkami nového povinného súhlasu. Mohol by totiž citeľne zasiahnuť obchodnú oblasť koncernu sociálnych médií Audience Network, a tým aj tisícky poskytovateľov aplikácií. Touto službou sa môžu reklamné kampane, ktoré sú zapnuté na Facebooku alebo Instagrame, rozšíriť na iné aplikácie.

Podľa Facebooku viac ako 1 miliarda ľudí vidí takéto reklamné inzeráty raz za mesiac, každá tretia z 500 najobľúbenejších aplikácií v obchode Google Play Store v Amerike využíva túto službu. Koľko peňazí tým spoločnosť zarobí, známe nie je, čoskoro to ale môže byť výrazne menej.

Facebook stratil neutralitu. Do cenzorskej rady dosadzuje politických aktivistov

Facebook predpokladá, že príjmy z reklamy v prípade prevádzkovateľov aplikácií  poklesnú minimálne o 50 percent. Facebook však ide ešte ďalej: „Kvôli aktualizáciám Apple sa môže Audience Network na iOS 14 stať tak neefektívny, že už možno nebude mať zmysel ho ponúkať.“

„Iniciatíva spoločnosti Apple vyvoláva otázky v súvislosti s hospodárskou súťažou“

Ako rozbuška pôsobí to, že Apple svoju vlastnú reklamnú sieť vyňal spod tejto novej požiadavky a súhlas je prednastavený. Spoločnosť argumentuje tým, že iní zdieľajú údaje s tretími stranami, Apple ich využíva len sám. Rovnako by to mohli urobiť aj ostatní poskytovatelia.

Kritiku zo strany Facebooku Apple podľa Frankfurter Allgemeine Zeitung odmieta. Hovorca odkazuje na rozvinuté funkcie ochrany dát. Týmto argumentom sa koncern už dlhodobo chce odlišovať od konkurencie. Mnohí totiž Facebooku vyčítajú priveľmi ľahkovážny prístup k údajom užívateľov.

Spoločnosť Apple by týmto krokom získala výraznú výhodu. Vďaka dodatočným informáciám, ktoré podľa správy môže sieť Apple zozbierať, sa zvyšuje hodnota reklamných plôch a pre užívateľov aplikácií  by bola tak sieť Apple atraktívnejšia.

Soros hrozí Zuckerbergovi, že bude vyhodený z Facebooku

„Iniciatíva spoločnosti Apple vyvoláva otázky v súvislosti s hospodárskou súťažou,“ –  kritizovali v liste adresovanom šéfovi Apple Timovi Cookovi začiatkom júla domáce i zahraničné odvetvové združenia: „Reklamné služby Apple ako Apple Search Ads v obchode App Store získajú výhody v hospodárskej súťaži.“

V Európskej únii by sa mnohé aplikácie mali na základe všeobecného nariadenia o ochrane údajov viazať už na programy vyžadujúce súhlas. Je obava, že aplikácie by si mohli rovnaký súhlas pýtať čoskoro viackrát. V liste preto od Apple žiadajú, aby užšie spolupracoval s inými spoločnosťami v tejto oblasti, a pred zavedením iOS 14 preskúmal, do akej miery  zmeny operačného systému ovplyvnia zvyšok odvetvia.

Okrem toho by mal Apple v aplikáciách umožniť zmenu textu v zobrazenom okne. Inak by totiž nedokázal vysvetliť, akú cenu má sledovanie, konkrétne, že služby, ktoré užívateľ využíva zdarma, si takýmto spôsobom zarobili  peniaze. Zdá sa, že Apple žiadnu z požiadaviek nemá v úmysle naplniť. O rozhovore sa síce uvažovalo, ale podľa e-mailovej správy hovorcu zúčastneného spolkového zväzu Digitálne hospodárstvo sa termín ešte neurčil, kompetentný kolega z Apple je zrejme ešte stále na dovolenke.

Súčasný spor jasne ukazuje, že obchod s ID je stále tvrdší. Oblasť reklamy aktuálne pracuje na odstránení Cookies, ktoré v prehliadačoch plnia podobnú funkciu ako UDFA v aplikáciách, a mnohých užívateľov hnevajú, pretože na mnohých webových stránkach bannery Cookies prerušujú surfovanie. Aj tu si prevádzkovatelia platforiem vynútili zmeny: Prehliadače Mozilly a Apple už zablokovali Cookies tretích strán na webových stránkach, a nasleduje ich aj Google.

Facebook by mal byť regulovaný ako tabakové spoločnosti

SÚVISIACE

Používame cookies aby sme pre vás zabezpečili ten najlepší zážitok z našich webových stránok. OK Viac info