fbpx
HLAVNÝ DENNÍK
ZAHRANIČIE

Americké regulačné orgány vyšetrujú výrobné chyby Boeingu 787

boeing
Ilustračný obrázok © Shutterstock

Dodávky prúdových lietadiel sa oneskoria, pretože výrobca vykonáva ďalšie kontroly

Americké letecké regulačné úrady vyšetrujú výrobné chyby Boeingov 787 Dreamliner, ktoré už viedli k uzemneniu prúdových lietadiel, píše rt.com. Spoločnosť so sídlom v Chicagu uviedla, že identifikovala dva problémy vo výrobnom procese lietadla, ktoré by pri vzájomnej kombinácii za extrémnych podmienok mohli spôsobiť deformáciu alebo zlyhanie častí lietadla.

Boeing uviedol, že po odhalení toho, že osem lietadiel, ktoré už boli v prevádzke, mali tieto chyby, „okamžite kontaktoval letecké spoločnosti… aby ich informovali o situácii. Lietadlá boli dočasne vyradené z prevádzky, kým ich nebude možné opraviť “.

Dodávky modelu 787 sa v nasledujúcich mesiacoch oneskoria, pretože spoločnosť Boeing vykonáva ďalšie kontroly, aby sa ubezpečila, že lietadlá v sebe nemajú ďalšie skryté chyby. Spoločnosť Boeing ani Federálny úrad pre letectvo USA nezverejnili podrobnosti o tom, koľko prúdových lietadiel môže byť ovplyvnených. Letecké spoločnosti začali používať tento druh lietadla pred deviatimi rokmi.

Ruskí vojenskí inšpektori uskutočnia tento týždeň pozorovací let nad Českou republikou

FAA ( Federálna správa letectva ) uviedla, že „pokračuje v spolupráci“ s Boeingom a že je „príliš skoro na špekulácie o povahe alebo rozsahu akýchkoľvek navrhovaných nariadení na zachovanie letovej spôsobilosti, ktoré by mohli vyplynúť z vyšetrovania agentúry“. Akcie Boeingu v utorok klesli o 5 percent na 162,49 dolárov. Vyšetrovanie FAA je ďalšou ranou pre Boeing, ktorý zápasil s celosvetovým uzemnením lietadiel 737 Max po dvoch smrteľných nehodách.

Letecké spoločnosti upravujú svoje letové poriadky, najmä na medzinárodných linkách, kde sa využívajú lietadlá so širokým trupom, ako napríklad 787, čo tlmí potrebu nových prúdových lietadiel. Boeing dodal minulý rok 12 lietadiel, ale v júli tohto roka to boli už iba štyri lietadlá typu 787.Je to spôsobené hlavne tým, že zákazníci odložili svoje objednávky. Pandémia COVID-19 prinútila Boeing znížiť rýchlosť výroby takmer v celom portfóliu, pričom takisto zrušila aj 19 000 pracovnými miest.

Ruské lodenice, svetoznáme stavbou ľadoborcov, začínajú vyrábať tankery pre ľadovcové moria

Dreamliner sa vyrába v závodoch v štáte Washington a Južná Karolína. Pracovná sila vo Washingtone je pod ochranou odborov, zatiaľ čo pracovníci v Južnej Karolíne takýto luxus nemajú. Keďže spoločnosť plánuje znížiť vyrobiť Boeingov 787 na 6 kusov mesačne, rozhoduje sa, či bude pokračovať vo výrobe prúdového lietadla na oboch miestach.

Pracovníci v Južnej Karolíne nainštalovali do spojov medzi časťami trupu lietadla podložky nesprávnej veľkosti. Sú to tenké kúsky materiálu použité na vytvorenie lepšieho spojenia uviedol Boeing. Niektoré lietadlá nespĺňajú technické špecifikácie povrchovej plošnosti. Spolu tieto chyby „vedú k stavu, ktorý nezodpovedá našim dizajnovým štandardom“, uviedol Boeing. Spoločnosť uviedla, že preveruje „hlavnú príčinu“, ktorá viedla k zle skonštruovaným produktom.

Skúsený investor Jim Rogers tvrdí, že storočie panovania dolára končí

Spoločnosť sa takisto snaží opraviť aj tretí problém s horizontálnymi stabilizátormi modelu 787, čo je konštrukcia chvosta, ktorá zabraňuje nakláňaniu sa lietadla dopredu. Horizontálne stabilizátory sa vyrábajú v závode v Utahu a následne sa prevezú do montážnych dielní vo Washingtone alebo Južnej Karolíne. Pracovníci utiahli časti stabilizátora príliš pevne, čo by ho mohlo spôsobiť predčasné opotrebenie, uviedol Boeing. Spoločnosť opravuje problém na lietadlách, ktoré sú stále vo výrobe, a analyzuje, či si niektoré lietadlá v prevádzke nevyžadujú opravu.

„Toto nie je otázka ohrozenia bezpečnosti letu, pretože žiadne z lietadiel, ktoré sú v prevádzke, sa nenachádzajú v časovom rámci, kde by mohli začať čeliť tomuto opotrebeniu,“ uviedol Boeing.

Ak by nedošlo k pádu lietadiel typu Max, investori by sa pravdepodobne vyšetrovania FAA neobávali, uviedol Ron Epstein, globálny analytik v Bank of America. Vyšetrovanie v kombinácii s týmito haváriami a ďalšími problémami však vyvoláva otázky týkajúce sa kvality výroby.

Požiar utečeneckého tábora na ostrove Lesbos. Evakuovať museli tisiíce utečencov

SÚVISIACE

Používame cookies aby sme pre vás zabezpečili ten najlepší zážitok z našich webových stránok. OK Viac info