fbpx
HLAVNÝ DENNÍK
KAUZY SLOVENSKO

Škandál a hanba bývalého manažmentu Leteckých opravovní v Trenčíne

vrtuľník helikoptéra oprava
Ilustračný obrázok © Shutterstock

Vyzerá to dokonca na medzinárodný škandál a stratu povesti u partnerov zo severoatlantickej aliancie. Letecké opravovne v Trenčíne (LOTN), spadajú pod ministerstvo obrany. Bývalý mnažment štátnu akciovú spoločnosť pravdepodobne pripravil o milióny zisku a aj o ďalšie objednávky, píšu Aktuality .

Týka sa to kontraktu, ktorý Slovensko v zastúpení LOTN podpísalo ešte v roku 2016 s organizáciou NATO Support and Procurement Agency (NSPA). Ide o agentúru, ktorá zabezpečuje opravy poškodených vrtuľníkov ruskej a sovietskej výroby, slúžiacich afganskej armáde, pripomína portál aktuality.sk.

Všetko sa začalo sľubne, niekoľko vrtuľníkov na opravu pre Afganistan skutočne do Trenčína dorazilo. Opravy však začali meškať, LOTN neboli schopné plniť požiadavky zadávateľa a z 35 strojov, ktoré mali šancu opraviť a na tej oprave zarobiť, napokon v Trenčíne ako-tak sfinalizovali iba tri.

Kontrolóri potvrdili, že SNS je na obrane bezpečnostné a finančné riziko, tvrdí Peter Sokol

Nie, že by LOTN nestíhali – naopak, prežívali na hrane krachu práve pre nedostatok objednávok. Pritom Slovensko v rámci NATO bolo jednou z mála krajín, ktoré malo kapacitu i skúsenosti na opravu vojenskej leteckej techniky, ktorá zostala vo výzbroji, hoci pochádzala z východného bloku.

„NSPA si v kontrakte stanovila niekoľko podmienok. Jednou z najpodstatnejších bolo, že pri opravách bude prítomná ruská konštruktérska spoločnosť, ktorá bude k vrtuľníkom dodávať oficiálnu dokumentáciu, súčiastky a technickú podporu,“ uvádza zdroj portálu aktuality.sk z prostredia opravovní.

„Takáto delelegácia bola preto viackrát v Rusku, no nikdy sa jej potrebná podpora nepodarila vybaviť,“ uvádza ďalej zdroj. Skutočná príčina je podľa neho záhadou. Absencia takejto podpory z Ruska pritom mohla reálne ohroziť budúcnosť kontraktu.

Ministerstvo obrany SR už zrušilo verejné obstarávanie na armádne vozidlá

„V zmysle podmienok kontraktu s NSPA potrebuje LOTN na opravu týchto vrtuľníkov podporu, dokumentáciu a originálne komponenty od konštrukčnej kancelárie a dezignovaného originálneho výrobcu vrtuľníkov Mi-17V-5, spoločnosti MVZ Milja (v súčasnosti pod názvom Národné vrtuľníkové centrum Mil a Kamov),“ napísala aktualitám.sk Martina Kovaľ Kakaščíková, hovorkyňa ministerstva obrany.

To však akosi neplatí pre okolité krajiny bývalého východného bloku, ktorých sa citovaná podmienka netýkala. Kontrakt medzi agentúrou NATO a trenčianskymi opravovňami podľa pracovníka LOTN vraj umožňoval aj inú alternatívu, ako vrtuľníky opraviť.

„Oprávnenie k opravám Mi-17V-5 mohol ešte zabezpečiť príslušný letecký úrad, ktorý je na Slovensku leteckou autoritou. Inak by sa nepodarilo odovzdať ani jeden vrtuľník do Afganistanu,“ uvádza zdroj. V tomto prípade išlo o odbor štátnej správy vo vojenskom letectve (OdŠSVL), ktorý patrí pod rezort obrany.

Zostáva veriť a dúfať, že nový manažment LOTN pod vedením dočasne povereného generálneho riaditeľa (Ľubomíra Galka) preverí aj tieto neslávne známe skutočnosti z nedávnej histórie kedysi prosperujúceho podniku.

Ministerstvo obrany SR vidí v kritike OĽaNO vytĺkanie politického kapitálu a snahu zviditeľniť sa

SÚVISIACE

Používame cookies aby sme pre vás zabezpečili ten najlepší zážitok z našich webových stránok. OK Viac info