fbpx
HLAVNÝ DENNÍK
ZAHRANIČIE

Ekologická katastrofa na Mauríciu sa zhoršuje. Loď sa rozpadá

Na satelitnej snímke z 12. augusta 2020 loď MV Wakashio (hore vľavo), z ktorej unikajú ropné látky pri pobreží ostrova Maurícius. / TASR (2020 Maxar Technologies via AP)

Japonskému plavidlu uniká 1 000 ton paliva, poškodzuje útesy, magľové stromy a pláže

Zničená nákladná loď pri pobreží Maurícia sa rozdelila na dve časti, čo zapríčinilo únik väčšieho množstva paliva do oceánu a zhoršila sa tak už najhoršia ekologická katastrofa v histórii ostrova v Indickom oceáne, píše ft.com.

V sobotu popoludní sa japonská loď, ktorá 25. júla nabehla na plytčinu, rozpadla. Za posledné tri týždne už do vody unikli asi 1 000 ton paliva.

Záchranné orgány uviedli, že už dokázali zachytiť väčšinu ropy z palivových nádrží plavidla, ale rozpadnutie lode bude aj naďalej komplikovať záchranné úsilie.

Únik začiernil nedotknuté pobrežie lagúny Mahebourg, neďaleko mesta Pointe d´Esny na juhozápade Maurícia práve v čase, keď sa premiér Pravind Jugnauth snaží oživiť odvetvie cestovného ruchu v krajine, ktoré už bolo zničené pandémiou koronavírusu.

Idilickú pláž v Belgicku zmenili výtržníci na bojisko

Maurícius dokázal v ranom štádiu získať kontrolu nad vírusom Covid-19, ale prerušenie globálneho cestovania znamenalo, že tento rok bude ostrov čeliť recesii. Nedotknuté pláže ostrova a koralové útesy sú turistickým lákadlom. „Na pobreží vidíte čierne ložisko – ťažké, husté palivo s veľmi nepríjemnou vôňou,“ povedal Sunil Mokshanand Dowarkasing, environmentálny konzultant, ktorý navštevuje lokalitu takmer denne od začiatku úniku ropy. „Znečistenú ropu, ktorá sa dostala na pobrežie, je veľmi ťažké odstrániť.“

Plavidlo, tanker s názvom MV Wakashio, bol na ceste z Číny do Brazílie. Jugnauth uviedol, že Maurícius sa bude snažiť získať náhradu od majiteľa lode Nagashiki Shipping of Japan, ktorý tiež poslal ľudí, aby pomohli so záchranným úsilím.

Loď bola v čase keď sa zasekla na plytčine prázdna. Prepravovala iba palivo potrebné na jej cestu. To znamená, že únik je oveľa menší ako napríklad katastrofa Exxon Valdez z roku 1989, keď ropný tanker nabúral do útesu pri pobreží Aljašky a nakoniec uniklo 37 000 ton ropy do oceánu. Blízkosť úniku k pobrežiu ostrova však podľa Dowarkasinga môže mať za následok zničenie jeho citlivého pobrežného ekosystému. „Mangľové stromy sú silne postihnuté, bude to veľká výzva, ktorú treba riešiť.“

Grónsky ľadovec je už skoro mŕtvy

Počiatočné úsilie o vyčistenie väčšinou viedli dobrovoľníci a neziskové skupiny, ktoré prišli na pobrežie, aby pomohli. Prístup do oblasti je však teraz obmedzený, keďže vláda prevzala kontrolu nad reakciou na ekologickú katastrofu.

Jugnauthova vláda sa dostala pod paľbu opozície a aktivistov za jej reakciu na ropnú škvrnu. Opozícia tvrdí, že poplach mohol byť spustený skôr. Jugnauth uviedol, že vláda urobila „najlepšie ako vedela“ v týchto zložitých podmienkach.

Greenpeace Africa, environmentálna skupina, vyzvala na nezávislé vyšetrenie, prečo sa loď priblížila k útesu, počas toho ako sa plavila v ostrovných vodách ktoré sú na medzinárodnej trase a spájajú Áziu s južným cípom Afriky. Únik „ničí jedno z najkrajších miest na svete a živobytie ľudí, ktorí tam žijú,“ uviedla skupina vo vyhlásení.

Demonštranti v Seattli požadujú od „bielych ľudí“, aby sa vzdali svojich domovov

SÚVISIACE

Používame cookies aby sme pre vás zabezpečili ten najlepší zážitok z našich webových stránok. OK Viac info