BULVÁR ZAHRANIČIE

Pamätáte si čudnú „gélovú“ látku, ktorá bola objavená minulý rok na Mesiaci? Vedci zistili, čo ju vytvorilo

mesiac
Ilustračné foto / Pixabay

Čínski vedci odhalili tajomstvo, ktoré stálo za záhadnou „gélovou“ látkou, ktorú minulý rok objavil na zadnej strane Mesiaca čínsky rover Yutu-2, informuje portál RT.

Vedecký tím z Číny zverejnil svoju analýzu tmavozelenej lesklej látky, ktorú objavil lunárny rover, súčasť misie Chang’e-4 už v roku 2019. Táto látka upútala veľkú pozornosť komunity v oblasti vesmírneho prieskumu.

V tej dobe to riadiaci tím opísal ako niečo, čo je podobné „gélu“. Samo o sebe to znelo nezvyčajne, pretože Mesiac sa považuje za prašný a suchý, bez akýchkoľvek známok vlhkosti.

Teraz v článku, ktorý bol uverejnený v poslednom vydaní Earth and Planetary Science Letters, Gou Sheng a jeho kolegovia vysvetľujú, že preskúmali údaje z kamier Yutu-2 a infračerveného senzoru rovera s názvom VNIS, nástroja, ktorý detekuje svetlo, keď je rozptýlené alebo odráža materiály.

Okolo Zeme preletí v nasledujúcom týždni päť asteroidov

Analýza údajov im pomohla zistiť, čo presne sa nachádzalo hlboko v kráteri Von Karman.

Vedci využili tzv. „spektrálne zmiešanie“, postup, pri ktorom sa údaje o snímkach VNIS rozdelili tak, aby bolo možné zistiť pravdepodobné zloženie záhadného materiálu.

Nakoniec prišli s odpoveďou, ktorá bola zrejme najpravdepodobnejšia zo všetkých. Čínsky vedecký tím dospel k záveru, že materiál „vznikol nárazovým zváraním, cementovaním a aglutináciou“ kozmických hornín a brekcie, zlomených úlomkov minerálov.

CNSA

Výsledky štúdie však nie sú solídne. Autori varovali, že ich analýza bola ovplyvnená skutočnosťou, že snímky VNIS boli snímané pri slabom osvetlení a ich správne nastavenie bolo mimoriadne náročné.

Kozmická loď Chang’e-4, ktorá niesla šesťkolesový Yutu-2, urobila svoje historicky prvé mäkké pristátie v kráteri Von Karman na druhej strane Mesiaca v januári 2019. Rover prešiel kráterom počas posledných mesiacov a následne sa prepol na spiaci režim, aby mohol šetriť energiu.

Magnetické pole Zeme je 10-krát nestabilnejšie, ako sa očakávalo