fbpx
HLAVNÝ DENNÍK
DENNÝ VÝBER SLOVENSKO

Hrozí pre vysoké straty železníc zdražovanie cestovného?

Ilustračné foto: TASR - Pavel Neubauer

Koronakríza tvrdo udrela aj na sektor železničnej prepravy. Generálny riaditeľ Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) Filip Hlubocký v tejto súvislosti hovorí o enormných stratách akciovej spoločnosti. Problémy však sú aj s v oblasti železničnej infraštruktúry.

Hlubocký v rozhovore pre Hospodárske noviny tvrdí, že štátna akciová spoločnosť reaguje na radikálne nižšie tržby spôsobené pandémiou koronavírusu prostredníctvom šetrenia vo firme. Podľa jeho slov však ZSSK nešetrí na údržbe a tržby sa pokúša dohnať kampaňou, ktorá má ľudí presvedčiť, aby sa nebáli cestovať vlakom.

Ceny cestovného by ale nateraz rásť nemali, hoci Hlubocký pripomína, že sa nezvyšovali už od roku 2011. Napriek tomu vidí priestor aj v tomto segmenete, ktorý by straty ZSSK mohol v budúcnosti zmierniť.

Sme síce štátna, no zároveň akciová spoločnosť, a teda podobný krok by sa javil ako logický. Avšak neviem, či je to vhodná otázka v čase krízy. Ľudia prichádzajú o prácu a my chceme, aby vlakmi cestovali,“ vysvetľuje šéf ZSSK.

Štátna akciovka preto pristúpila k prísnym hygienickým opatreniam, ktoré majú zabezpečiť bezpečné cestovanie. Hlubocký zároveň očakáva po eliminácii nebezpečenstva spojeného s koronavírusom rast aj v oblasti železničnej prepravy, ktorú považuje za kostru mobility na Slovensku.

Núdzový stav posilňuje práva občanov, tvrdí minister Krajniak

Šéf ZSSK sa v rozhovore pre Hospodárske noviny nevyhol ani otázkam o stave vozového parku. Problémy sa okrem iného týkajú aj prípadov zhorených či dymiacich vlakov, ktoré sú v posledných rokoch čoraz viac medializované.

„Až tak nehoria. Nejde o nič, čo by nepoznali aj v zahraničí. Ide o niekoľko kusov ročne, čo je z pohľadu štatistickej odchýlky zanedbateľné. Máme jún a zatiaľ sa vyskytol len jeden prípad,“ ozrejmuje Hlubocký. Podľa vlastných slov by zároveň privítal viac financií určených na údržbu vozového parku.

Horiace vlaky ale nie sú jediným problémom, s ktorým by železnice zápasili. Vynárajú sa aj ďalšie komplikácie, tentoraz na strane Železníc Slovenskej republiky (ŽSR), o ktorých informuje Denník E. Železničiari totiž pri plánovanej oprave trakčného vedenia na stanici v Galantne narazili na závažnejšiu poruchu železničnej infraštruktúry.

Sulík: Som za zmrazenie minimálnej mzdy

Pri oprave trakčného vedenia totiž zistili, že na rovnakých miestach sú pokazené aj výhybky. Kvôli opotrebovaným výhybkám vlaky v tomto úseku prechádzajú iba desaťkilometrovou rýchlosťou, pričom by sa mohlo stať, že na trati, kde za normálnych okolností premávajú aj medzinárodné expresy, by mohlo dôjsť k zablokovaniu.

Jiří Kubáček, dopravný expert blízky OĽaNO, upozorňuje, že zastavenie opráv trakčného vedenia, ktoré bolo spôsobené objavením iných komplikácii, by celý tento železničný ťah mohlo napokon úplne ochromiť.

Budú sa tam tíško modliť, aby do ukončenia opravy výhybiek nespadlo trolejové vedenie. Niečo podobné sme zažili už pred pár rokmi na bratislavskej hlavnej stanici,“ hovorí pre Denník E Kubáček. Prípadné zlyhanie trakčného vedenia by podľa experta mohlo Slovensku spôsobiť medzinárodnú blamáž.

Matovičove poradné orgány nemali právnu legitimitu, hovorí Bihariová

SÚVISIACE

Používame cookies aby sme pre vás zabezpečili ten najlepší zážitok z našich webových stránok. OK Viac info