Astronómovia spozorovali známky zrodenia planéty
21 | 05 | 2020 I SITA

Vznik planéty zachytili astonómovia pri hviezde AB Aurigae v súhvezdí Povozníka.

Astronómovia spozorovali známky zrodu novej planéty. S pomocou ďalekohľadu VLT (Very Large Telescop) Európskeho južného observatória (ESO) v Čile zaznamenali, že sa okolo mladej hviezdy AB Aurigae nachádza hustý disk plynu a prachu, ktorý má nápadnú špirálovitú štruktúru. V ňom si všimli poruchu známu ako "twist", ktorá by mohla poukazovať na polohu vznikajúcej planéty a mohla by byť prvým priamo pozorovaným dôkazom procesu vzniku takéhoto telesa.

Pozorovania, o ktorých vedci informovali v štúdii v odbornom časopise Astronomy & Astrophysics, poskytujú zásadné poznatky potrebné na lepšie pochopenie vzniku planét. Podľa Anthonyho Boccalettiho z Parížskeho observatória, ktorý je vedúci autor štúdie, astronómovia vedia stále málo o vzniku extrasolárnych planét. Vedia však, že planéty vznikajú nabaľovaním zhlukov prachu a chladného plynu v protoplanetárnych diskoch v blízkosti mladých hviezd, a preto pozorujú veľmi mladé systémy.

"Až dosiaľ ale astronómovia nedokázali získať dostatočne detailné zábery takýchto diskov, ktoré by umožnili identifikovať štruktúry objavujúce sa v miestach, kde by mohli vznikať planéty," objasnil astronóm.

Ruské zbrane ukryté pod snehom budú takmer neviditeľné
Viditeľnosť objektov zníži nový materiál, ktorý takmer dokonale kryje pred protivníkovým radarom. Uviedol Life.ru. Čítať ďalej
21 | 05 | 2020 | Preklad: Redakcia HD

Hviezda AB Aurigae sa nachádza v súhvezdí Povozníka a od Zeme je vzdialená približne 520 svetelných rokov. Nové zábery ukazujú v jej blízkosti špirálu plynu a prachu. "Špirály takéhoto typu naznačujú prítomnosť mladých planét, ktoré strhávajú plyn a v disku vyvolávajú vlny, podobne ako loď na hladine," priblížil Emmanuel Di Folco z Astrofyzikálneho laboratória v Bordeaux (LAB).

Takéto vlny sa pri obehu planéty okolo hviezdy vytvarujú do špirálneho ramena. Jasná žltá škvrna na snímke špirály, ktorá sa nachádza v blízkosti jej stredu, pripomína zlom v štruktúre špirálneho ramena a je označovaná ako twist. Podľa vedcov sa od hviezdy nachádza približne tak ďaleko ako Neptún od Slnka a pravdepodobne je to jedna zo zdrojových oblastí vlnových porúch - miesto, kde sa vytvára nová planéta.

ŠKANDÁL: Ruská zdravotná sestra liečila chorých polonahá (FOTO)
Zdravotná sestra v nemocnici v Tule v strednom Rusku sa cez noc stala hviezdou internetu potom, čo v práci mala pod priehľadným ochranným oblekom len bikiny, informuje portál RT. Čítať ďalej
20 | 05 | 2020 | Marek Molnár

Systém AB Aurigae vedci pozorovali už pred niekoľkými rokmi rádioteleskopom ALMA (Atacama Large Millimeter Array), vďaka ktorému našli v jej blízkosti dve plynové špirálne ramená a získali tak prvé informácie o prebiehajúcom formovaní planét v systéme.

V rokoch 2019 a 2020 Boccaletti spolu s kolegami z Francúzska, Thajska, USA a Belgicka použili teleskop ESO/VLT s prístrojom SPHERE, s ktorým zachytili slabšie svetlo menších prachových zŕn i emisie vychádzajúce z vnútorných častí disku. Nielen že pozorovaniami potvrdili prítomnosť spomínaných ramien, ale aj zmienený twist.

"Vzniká prepojením dvojice špirál - jedna sa navíja od obežnej dráhy planéty dnu a druhá smerom von - pričom sa stretávajú v mieste, kde sa nachádza planéta," vysvetlila vedkyňa Anne Dutrey z LAB. Ako dodala, umožňuje to priťahovanie prachu a plynu z protoplanetárneho disku na planétu, a teda jej rast.

Na Urale našli pyramídu väčšiu než Cheopsova