Rúška od Diora či Prady? Výrobcovia luxusnej módy majú nový biznis
13 | 04 | 2020 I Slávka Cigáňová

Spoločnosti vo svete módy vrátane tej luxusnej sa v čase epidémie vrhli na šitie rúšok. Menovite značky ako Louis Vuitton, Chanel, Dior či Prada. Prechod na zdravotnícke pomôcky pre nich môže predstavovať skvelú propagáciu, ale zároveň čelia kritike, že ich produkty v skutočnosti nepomôžu.


Portál idnes.cz priniesol správu, že napríklad Louis Vuitton vo štvrtok oznámil, že bude zadarmo dodávať rúška zdravotníkom v prvej línii. Luxusná módna značka pretvára svojich päť francúzskych fabrík na továrne na rúška. Dior, vlastnený rovnakou materskou spoločnosťou LVMH, rúška do nemocníc vyrába už od konca marca.

Vo svojom marketingu sa toto solidárne gesto snažia predať aj ďalší výrobcovia módy.
Lacná charita

„Naša hlavná bežná pracovná činnosť je teraz veľmi ohrozená,” hovorí Rachelle Slossová, riaditeľka značky Youphoria Festivalwear. Jedna z menších firiem, ktorú pandémia existenčne ohrozuje, predáva na internete vlastné rúška a za každý zakúpený kus sľubuje, že zdravotníkom v prvej línii pošle štyri rúška. „V týchto ťažkých a neistých časoch sa musíme snažiť robiť drobné činy, ktoré pomáhajú,“ vysvetľuje.

Rúška sú síce v nemocniciach stále nedostatkovým tovarom, lenže mnoho bežných látkových druhov nespĺňa bezpečnostné parametre.

Ako je to s nosením rukavíc počas nakupovania?
V časoch pandémie si ľudia často kladú otázky, nad ktorými sa predtým nemuseli vôbec zamýšľať. Jednou z nich je otázka týkajúca sa nosenia rukavíc počas nákupov, na ktorú dokázal portál Novinky.cz užitočne odpovedať. Čítať ďalej
12 | 04 | 2020 | Timotej Dudka


„Výroba rúšok pre zdravotníkov prináša úplne niečo iné než šitie odevov,” reaguje na podobné charitatívne akcie May Yangová, zakladateľka značky kabeliek Lidia May. „Obávam sa, že mnoho firiem sa veľmi ponáhľa s rúškami na trh a niektoré materiály sú veľmi nevhodné. Za nesprávne rúško totiž lekárom a ostatnému zdravotníckemu personálu môže hroziť vyhadzov,“ dodala.
Záujem bežných ľudí je obrovský

Podľa nej je pochopiteľná snaha sa zviditeľniť v dobe, kedy sa nedarí, ale darovanie nevhodných rúšok zdravotníkom v prvej línii nikomu nepomôže. Hovorí, že by bolo lepšie, aby sa firmy sústredili na predaj a výrobu rúšok pre bežných zákazníkov. To by nemal byť problém, pretože záujem verejnosti o rúška je obrovský. Podľa servera Etsy len behom víkendu vyhľadávalo rúška viac ako dva milióny ľudí. Za minulý týždeň ich potom táto stránka predala stovky tisíc.

Riaditeľka značky Youphoria Festivalwear je si vedomá toho, že väčšina ľudí, ktorí rúška tejto značky momentálne kupujú, by o bežný sortiment firmy nemali záujem. Rovnako to platí i pre väčšie značky typu Chanel či Prada.

„Ja chcem ísť šibať a piť!“
Ak k tým gaučom, z ktorých momentálne zachraňujeme svet, prirastieme, nespasí to ani Slovensko, ani ekonomiku a ani nás. Čítať ďalej
12 | 04 | 2020 | Pavol Jesenský


Lenže ich šitie je pre tieto značky výhodné nielen marketingovo, ale i ekonomicky. Zamestnanci stále môžu chodiť do práce, neprídu o svoje miesta a firma si uchová aspoň nejaký zisk. S prechodom na rúška módnej značky zároveň získajú status potrebnej spoločnosti, ktorá smie fungovať i v krízovej dobe. Americká vláda zaviedla zmluvné opatrenie, podľa ktorého firmy, vyrábajúce potrebné pomôcky, dostávajú štátnu podporu. Tá potom firme umožní platiť svoje bežné výdavky, zamestnancov alebo nájomné. Jednou z prvých firiem, ktorá kontrakt využila, bola firma American Giant zo San Francisca.
Za dobrotu na žobrotu

„Pred týždňom sme skončili s výrobou odevov a prešli sme na rúška. Dáva nám to v súčasnej dobe väčší zmysel šiť vybavenie pre zdravotníkov než vyrábať oblečenie,” uviedol riaditeľ firmy, Bayard Winthrop. „Vyrábame to i z dôvodov, aby sme neprišli o našich zamestnancov a mohli sme zostať otvorení. Hlavným dôvodom je však samozrejme túžba robiť dobré veci,” dodáva.

Noste rúška! Výskumy ukázali, že zastavia koronavírus
Vedecké experimenty potvrdili, že klasické chirurgické rúška výrazne znižujú výskyt koronavírusu vo vydychovanom vzduchu. Čítať ďalej
10 | 04 | 2020 | Slávka Cigáňová


Smutnou správou však zostáva, že firmy, ktoré sa na rúška a zdravotnícky materiál v USA zameriavajú i mimo koronavírusovú krízu, neplánujú rozšírenie výroby. Jednou z takých spoločností je Prestige Armitech sídliaca americkom státe Texas. Táto firma vyrába akékoľvek rúška, ktoré používa americká armáda.

Denne vyrobia okolo 600 tisíc rúšok, ale podľa riaditeľa Mikea Bowena neplánujú nejak navyšovať výrobu alebo zavádzať ďalšie opatrenia. „Nebudeme zavádzať nočné zmeny či prácu počas víkendov. Pôjdeme ďalej klasické osemhodinové zmeny. Tieto zmeny by rapídne zasiahli do našej prevádzky a až kríza pominie, mali by sme problémy. Teraz si každý rúško kúpi, ale po opadnutí krízy dajú všetci prednosť lacnejším variantom z Číny,” povedal Bowen pre Dallas News.

Túto skúsenosť si totiž jeho firma nesie už z čias, kedy svet sužoval vírus H1N1. Jeho firma navýšila produkciu a dodávala materiál do nemocníc, avšak nedošlo k pevnému záväznému kontraktu, že rovnaké množstvo bude dodávať i po opadnutí krízy. „Už som sa poučil, musel som potom vyhodiť 150 svojich zamestnancov,“ uzavrel riaditeľ.

Japonský premiér ponúka rúška zdarma, no odmieta vyhlásiť stav núdze
Japonský premiér Šinzó Abe čelí tvrdej kritike po tom, čo navrhol rozposlať dve textilné rúška do každej japonskej domácnosti. Verejnosť však od neho očakáva oveľa ráznejšie opatrenia, keďže podľa mnohých sa súčasná situácia ohľadom šírenia nového... Čítať ďalej
02 | 04 | 2020 | Marek Molnár