Vedci objavili fosíliu doteraz najmenšieho známeho dinosaura
18 | 03 | 2020 I Timotej Dudka

Výskumníci opísali najnovší nález ako najmenšieho známeho dinosaura, informuje BBC.

Nový druh bol jedným členom tímu opísaný ako „najpodivnejšia fosília,“ na ktorej kedy pracoval. Vzorka zo severného Mjanmarska sa skladá z lebky podobnej vtákovi uväznenej v jantári (mineralizovaný zvyšok živice) starom takmer 100 miliónov rokov.

V prestížnom časopise Nature sa uvádza, že dinosaurus mal podobnú veľkosť ako kolibrík včelí, najmenší žijúci vták. Ohromujúci nález môže objasniť, ako sa vtáky vyvinuli z dinosaurov.

Zatiaľ čo najmenší dinosaury, ako napríklad mikroraptor, vážil stovky gramov, kolibrík včelí váži iba 2g.

„Takéto malé zvieratá sa musia vysporiadať so špecifickými problémami prírody, napríklad, ako umiestniť všetky zmyslové orgány do veľmi malej hlavy alebo ako udržiavať telesné teplo,“ povedal profesor Jingmai O'Connor z Čínskej akadémie vied v Pekingu.

Zdá sa, že nový druh, ktorý sa nazýva „Oculudentavis Khaungraae,“ riešil tieto výzvy neobvyklým spôsobom. Napríklad štruktúra oka tohto tvora vedcov prekvapila najviac. Vtáky majú v lebke okrúhle otvory na oči, ale v prípade Oculudentavisu majú tvar lyžice, ktorý sa predtým vyskytoval iba u niektorých jašteríc.

Kosti vytvarovali oko v podobe kužeľa, podobné ako majú sovy. To naznačuje, že dinosaurus mal výnimočné videnie. Na rozdiel od sovy boli oči obrátené nabok a otvor v strede bol úzky, čo živočíchovi obmedzovalo množstvo svetla prenikajúceho do oka. To poskytuje presvedčivý dôkaz o tom, že tento malý tvor bol aktívny vo dne.

Odpadové vody v Európe odhalili nadmerné zvýšenie konzumácie drog
Štúdia odpadových vôd od takmer 50 miliónov ľudí v Európe odhalila rastúci trend v konzumácii nelegálnych drog, informuje BBC. Čítať ďalej
13 | 03 | 2020 | Timotej Dudka

„Je to tá najpodivnejšia fosília, akú som kedy mal možnosť skúmať,“ vyhlásil profesor O'Connor. „Milujem nové objavy prírody a sme tiež veľmi šťastní, že sa táto fosília objavila 99 miliónov rokov po tom, ako tvor žil.“

Pretože nový exemplár pozostáva iba z lebky, nie je jasné, ako súvisí s vtákmi. Niektoré rysy lebky sú ako rysy dinosaurov, zatiaľ čo iné sú podobné rysom veľmi pokročilých vtákov. Čeľuste dinosaura mali prekvapivo veľké množstvo zubov, čo naznačuje, že napriek malej veľkosti bol Oculudentavis predátorom, ktorý sa živil hmyzom.

S lebkou sa zachovalo aj  mäkké tkanivo, najmä zvyšky jazyka zvieraťa, čo by mohlo priniesť ďalšie poznatky o jeho biológii. Zistenie poukazuje na neuveriteľný potenciál jantáru zachovať fosílne exempláre.

Dr. Luis Chiappe z Prírodovedného múzea v Los Angeles County uviedol. že „je šťastie, že sa toto malé stvorenie zachovalo v jantári, pretože také malé, krehké zvieratá nie sú vo fosílnych záznamoch bežné.“

Vedci objavili „pekelnú“ planétu, na ktorej prší kov