fbpx
HLAVNÝ DENNÍK
SLOVENSKO

Požiadavka UNAS na výrazný nárast zliav z mýta bola úplne neakceptovateľná, upozornil analytik INEKO

TASR

 Požiadavka Únie autodopravcov Slovenska (UNAS) na zvýšenie zliav z mýta na 18 až 26 % (zo súčasných 3 až 11 %) bola úplne neakceptovateľná. Analytik inštitútu INEKO Ján Kovalčík to uviedol pre agentúru SITA s tým, že verejný záujem je presne opačný, a to výrazne zvýhodniť nákladnú dopravu po železnici oproti preprave po cestách. „Navyše pravidlá platné v Európskej únii určujú strop možných zliav z mýta na úrovni 13 %. Táto požiadavka UNAS je teda jasne neprijateľná a nelegitímna,“ poznamenal Kovalčík k jednej z dvoch požiadaviek organizácie malých a stredných autodopravcov. Tí tento týždeň dva dni v rámci druhej fázy protestov blokovali hraničné priechody pre kamiónovú dopravu.

Druhú požiadavku UNAS na zníženie sadzieb dane z motorových vozidiel na úroveň susedných krajín označil analytik za legitímnu, ide totiž o odstránenie znevýhodnenia domácich autodopravcov oproti zahraničným. Za rovnako legitímne považuje to, aby všetci autodopravcovia, zahraniční aj domáci, konečne platili mýto aj za úseky cez intravilány miest a obcí. Tie sú totiž v súčasnosti spoplatnené nulovou sadzbou. „Primeraným riešením by bolo vyriešiť oprávnené požiadavky dopravcov i štátu naraz. Ak už premiér a minister financií po prvej vlne blokád akceptovali rokovania s UNAS, mali trvať na vyváženej zmene,“ uviedol Kovalčík.

„Teda nielen mínus 30 miliónov eur z daní domácich autodopravcov, ale tiež plus 35 miliónov eur výnosov z mýta za intravilánové úseky (z toho polovicu by reálne zaplatili domáci a polovicu zahraniční dopravcovia). Takáto dohoda by odstránila znevýhodnenie dopravcov registrovaných v SR, ale bez výpadku príjmov štátu a Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS),“ upozornil Kovalčík. A okrem zníženia dane by podľa neho z mýta za intravilány ešte zostalo na mierne zvýšenie zliav až do výšky 13 %, čo je strop, ktorý pripúšťajú pravidlá EÚ.

„Pri takejto dohode by domáci dopravcovia ušetrili pravdepodobne 15 – 20 miliónov eur. Väčšinu z tejto sumy by štát vybral z dodatočného mýta od zahraničných dopravcov na úsekoch cez slovenské mestá a obce. Zodpovedný premiér a minister financií mali presadzovať takéto riešenie,“ tvrdí Kovalčík. Ak na to nemali guráž a pred voľbami pristúpili na jednostranné ústupky autodopravcom, podľa analytika INEKO aspoň nemali sľúbiť nič, kým nebolo dohodnuté všetko. „Prísľub najväčšieho ústupku, zníženia dane z motorových vozidiel o takmer 30 miliónov eur, a posunutie rokovaní o zľavách z mýta na rezort dopravy boli pre vládu katastrofálnym výsledkom,“ podotkol.

Keď vzápätí rezort dopravy ponúkol zvýšenie zliav z mýta na dvojnásobok, podľa analytika väčšie a slušnejšie Združenie cestných dopravcov SR ČESMAD Slovakia pochopilo, že od slabej vlády už dosiahli viac než dúfali a ponuku pochopiteľne akceptovalo. „Úspora takmer 30 miliónov eur na dani plus bezmála päť miliónov eur na zvýšených zľavách z mýta, to všetko na úkor štátu a NDS, je obrovská,“ poznamenal Kovalčík. Menší a agresívnejší UNAS to podľa analytika zjavne vyhodnotil tak, že od slabého premiéra so slabým ministrom financií môžu vytĺcť ešte viac, a tak to skúšali ďalej. De facto žiadal zľavy z mýta zvýšiť z doterajších štyroch miliónov eur až na takmer 31 miliónov eur. „Pre vládu je to nepríjemnosť, ale aj príležitosť na reparát. Primeranou reakciou zodpovedného premiéra v tejto situácii by bolo vyhlásenie, že vláda sa ďalej vydierať nenechá a pri takomto postoji UNAS už ani doteraz prisľúbené ústupky vlády neplatia. A dosluhujúca vláda ich požiadavky už riešiť nebude,“ uviedol Kovalčík. Egoizmus niektorých zástupcov dopravcov podľa neho totiž prekročil hranice a ďalšie pochopenie či podporu verejnosti si už nezaslúžia.

Analytik pripomenul, že UNAS opakovane prehĺbil neefektívnosť mýtneho systému už v minulosti. Po jeho sprevádzkovaní v roku 2010 nátlak autodopravcov viedol k rozdeleniu mýtnych úsekov na kratšie, za čo prevádzkovateľ mýtneho systému SkyToll inkasuje milióny eur za zvýšený počet transakcií. „V roku 2014, keď vtedajší premiér Fico kandidoval na prezidenta, si vynútili prvé zľavy z mýta a najmä nulové mýto na cestách I. triedy cez mestá a obce aj po diaľniciach cez Bratislavu. To znamená, že milióny eur SkyTollu za evidovanie týchto prejazdov platíme, no výnosy z mýta za tieto úseky nie sú vyše 35 miliónov eur ročne ale nula,“ priblížil Kovalčík.

Autodopravcovia po novom ušetria tentoraz na cestnej dani a oveľa väčších zľavách z mýta, a to na úkor príjmov štátu a NDS. „To znamená opäť menej peňazí na lepšiu údržbu alebo nové rýchlostné cesty. Málokto si uvedomí, že SkyToll ako prevádzkovateľ mýtneho systému pritom nepríde ani o euro, lebo je ďalej platený za prevádzkovanie systému a za každý prejazd, ktorý zaznamená. Aj úsekmi, kde si dopravcovia vynútili nulové sadzby mýta,“ upozornil Kovalčík. „Aj keď predstavitelia UNAS práve poukazovaním na drahý mýtny systém získali zrejme najviac sympatizantov, v skutočnosti neberú mýtnikovi, ale štátu. Teda iba pretláčajú svoj súkromný záujem na úkor verejného,“ dodal pre agentúru SITA analytik INEKO Ján Kovalčík.

SÚVISIACE

Používame cookies aby sme pre vás zabezpečili ten najlepší zážitok z našich webových stránok. OK Viac info