fbpx
HLAVNÝ DENNÍK
TASR
SLOVENSKO

Útvar hodnoty za peniaze má výhrady k tendru na výstavbu R2 Rožňava – Jablonov nad Turňou

Útvar hodnoty za peniaze (ÚHP) na Ministerstve financií SR má výhrady k vyhláseniu tendra na výstavbu rýchlostnej cesty R2 Rožňava – Jablonov nad Turňou. Národná diaľničná spoločnosť, a. s. (NDS), resp. Ministerstvo dopravy a výstavby SR (MDV) podľa ÚHP vypísali súťaž bez splnenia povinnosti nechať projekt posúdiť z pohľadu hodnoty za peniaze ministerstvom financií.

Investičné projekty z verejných peňazí by podľa inštitúcie mali byť pripravované oveľa dôslednejšie ako práve vyhlásené verejné obstarávanie na úsek R2 s tunelom Soroška za predpokladanú cenu vyše 243 miliónov eur bez dane z pridanej hodnoty (DPH). Uvedený úsek R2 bude vybudovaný v polovičnom profile v dĺžke vyše 14 kilometrov, z toho tunel Soroška bude dlhý 4 248 metrov.

„Nápad za štvrť miliardy v náročnom teréne a vo vysokom stupni environmentálnej ochrany v blízkosti národného parku má dnes veľa rizík a znakov zlého projektu. Projekt je spoločensky nenávratný a vzhľadom na extrémne zložitú krasovú geológiu horského masívu a pre neúplnosť projekčných podkladov a úradných rozhodnutí nesie vysoké riziko prekročenia nákladov a oneskorenia výstavby,“ upozornil ÚHP. Ak má mať tento projekt zmysel, je podľa ÚHP potrebné znížiť náklady tak, aby ich prínosy prevyšovali. Zároveň treba získať stavebné a ďalšie povolenia, až potom by mala byť vyhlásená súťaž. ÚHP tiež tvrdí, že je potrebné zabezpečiť aj platné európske environmentálne posúdenie, aby bol úsek R2 financovateľný zo zdrojov Európskej únie. Do posudku projektu je podľa inštitúcie zároveň potrebné zahrnúť v súčasnosti ignorované vplyvy na životné prostredie.

ÚHP tvrdí, že ministerstvo dopravy ani NDS ho o súťaži na spomínaný úsek R2 vopred neinformovali. Upozornil, že od začiatku roka 2020 bude takéto počínanie protizákonné. „Podľa zákona o rozpočtových pravidlách bude od 1. 1. 2020 verejný obstarávateľ povinný zverejniť štúdiu uskutočniteľnosti projektu a informovať o tom ministerstvo financií, ktoré do 30 dní pripraví a zverejní svoje hodnotenie. Dnes týmto porušili uznesenie vlády,“ uviedol ÚHP s tým, že minulý rok sa stalo to isté v prípade tendra na úsek R2 kriváň – Mýtna.

NDS zareagovala, že o príprave súťaže na úsek R2 Rožňava – Jablonov nad Turňou aktívne komunikovala s ÚHP. V marci tohto roka zverejnila predbežné oznámenie, z ktorého bol zrejmý úmysel vyhlásiť predmetnú súťaž v roku 2019. „NDS poskytla ÚHP všetky relevantné informácie. Zahŕňali analýzu nákladov a výnosov, vrátane aktuálnych investičných nákladov, údaje z dopravných prieskumov, ktoré boli iniciované ÚHP a počas realizácie a následného vyhodnotenia priebežne odkomunikované s ÚHP ešte počas roka 2018,“ uviedla pre agentúru SITA hovorkyňa NDS Michaela Michalová.

NDS podľa nej poskytla aj spracovaný komplexný koridorový dopravný model na plánovanej trase R2 Zvolen – Košice s využitím dát z Národného systému dopravných informácií a tiež informácie o stave posudzovania vplyvov na životné prostredie a posudzovanie podľa zákona o vodách. „Súťaž nie je možné vyhlásiť bez finančného krytia. Výstavba úseku R2 Rožňava – Jablonov nad Turňou bude financovaná zo štátneho rozpočtu a zdrojov NDS,“ podotkla Michalová s tým, že projektová dokumentácia k súťaži je riadne pripravená a NDS ju opakovane kontrolovala.

Ministerstvo dopravy a výstavby tvrdí, že úsek R2 Rožňava – Jablonov nad Turňou patrí k najlepšie pripraveným a dlhodobo plánovaným, preto nebol dôvod čakať s vyhlásením tendra. Dostavba úseku je podľa rezortu zároveň súčasťou programového vyhlásenia vlády. „Informácia o tom, že ÚHP o príprave súťaže na tento úseku nevedel, resp. nebol informovaný, je mylná, keďže už v marci tohto roka bolo zverejnené predbežné oznámenie o súťaži. Tak isto ministerstvo dopravy nerozumie niektorým argumentom ÚHP, keď spochybňuje napríklad dopad vetracej šachty tunela na životné prostredie v piatom stupni ochrany,“ informoval rezort dopravy s tým, že v minulosti navrhoval ÚHP namiesto tunela kompletne rozšíriť cestu o ďalší pruh práve cez tieto vzácne územia.

„Je bežným postupom v rámci súťaží na stavebné práce, že objednávateľ využije prvky tzv. zmluvných podmienok žltý FIDIC, v zmysle ktorých je zhotoviteľ povinný zabezpečiť časť projektových prác ako aj zákonných povinností súvisiacich so získaním príslušných povolení, napríklad stavebného povolenia, ale aj príslušných povolení týkajúcich sa životného prostredia,“ poznamenala Michalová. NDS ma za to, že poskytla ÚHP včas všetky potrebné dáta týkajúce sa projektu R2 Rožňava – Jablonov nad Turňou, s maximálnou súčinnosťou s inštitúciou pri doplňujúcich otázkach. Na základe rokovaní s ÚHP eviduje NDS návrhy inštitúcie a všetky jej pripomienky zohľadnila pri príprave projektu s dôrazom na realizáciu tunela v masíve Soroška s citlivým prístupom ku krasovým útvarom a ochrane životného prostredia.

V prípade úseku R2 pri Rožňave je NDS pripravená odpovedať na všetky otázky uchádzačov. „Vzhľadom na to, že ide o stavbu s investičným nákladom takmer 250 miliónov eur, vrátane tunela Soroška budovaného v náročných geologických podmienkach, NDS aj v tomto prípade očakáva vysoký počet záujemcov o tuto súťaž a zároveň vysoký počet otázok k predmetu súťaže,“ uviedla Michalová.

Podľa NDS je lepšie pred podaním ponuky pre samotných uchádzačov aj opakovane vysvetliť súťažné podklady tak, aby bol podporený princíp transparentnosti a najmä, aby predložené ponuky boli kvalitné s primeranou cenou za zhotovenie diela.

„NDS vníma potrebu regiónu na zrealizovanie tohto dôležitého dopravného úseku a preto bude robiť všetko preto, aby proces verejného obstarávania prebehol bez zbytočných zdržaní,“ dodala Michalová. V prípade otázok uchádzačov k súťaži podľa NDS nemožno posudzovať počet otázok, nakoľko sa mnohé opakujú a skutočný počet unikátnych otázok je približne 30 percent.

SÚVISIACE

Používame cookies aby sme pre vás zabezpečili ten najlepší zážitok z našich webových stránok. OK Viac info