ZSSK má zaplatiť za dodávku trakčnej elektriny za dva roky takmer 68 miliónov eur bez DPH
19 | 12 | 2019 I SITA

Železničná spoločnosť Slovensko, a. s. (ZSSK) má za dva roky zaplatiť za dodávku trakčnej elektriny pre svoje odberné zariadenia pripojené do distribučnej sústavy Železníc Slovenskej republiky (ŽSR) 67,9 milióna eur bez dane z pridanej hodnoty (DPH). Zákazku na rok 2020 s možnosťou uplatnenia opcie na rok 2021 zadala ŽSR cez rokovacie konanie z technických dôvodov. Tie sú totiž jediným dodávateľom elektriny pre hnacie koľajové vozidlá ZSSK zo závislej trakcie v miestnej distribučnej sústave ŽSR. Vyplýva to z oznámenia národného vlakového osobného dopravcu o dobrovoľnej transparentnosti ex ante vo Vestníku verejného obstarávania.


Súčasťou odberu trakčnej elektriny od ŽSR na napäťových úrovniach 25 kilovoltov (kV), 3 kV a 1,5 kV je distribúcia s prevzatím zodpovednosti za odchýlku. ZSSK má v roku 2020 odobrať na napäťovej úrovni 25 kV 18,57 milióna kilowatthodín (kWh) elektriny, na úrovni 3 kV 14,94 milióna kWh a na úrovni 1,5 kV 641,15 tisíca kWh. Dopravca predpokladá v roku 2021 v rámci opcie odobrať na jednotlivých napäťových úrovniach 18,36 milióna kWh elektriny, 14,79 milióna kWh a 636,1 tisíca kWh.

Železničná spoločnosť Slovensko, a. s. vznikla ako samostatný osobný dopravca začiatkom roku 2005. Je jednou z troch nástupníckych spoločností bývalých jednotných železníc. Má základné imanie 212,44 milióna eur a jej jediným akcionárom je štát v zastúpení Ministerstva dopravy a výstavby SR. Spoločnosť vykonáva osobnú dopravu vo verejnom záujme na základe objednávky štátu a od decembra 2016 opäť prevádzkuje komerčné IC vlaky bez podpory štátu.

Železnice Slovenskej republiky vznikli 1. januára 1993 rozhodnutím vlády SR o zriadení štátneho podniku v nadväznosti na rozdelenie Československa aj Česko-slovenských štátnych dráh na dva samostatné subjekty. V Obchodnom registri SR sú zapísané od 31. decembra 1993 ako nástupca štátneho podniku. Podnik má základné imanie 800,17 mil. eur, prevádzkuje 3 580 kilometrov tratí, ako aj trakčné vedenia, železničné tunely a mosty, železničné priecestia, stanice a zastávky.

Na základe projektu transformácie a reštrukturalizácie sa ŽSR 1. januára 2002 rozdelili na dva samostatné subjekty - ŽSR a Železničná spoločnosť, a. s., a následne 1. januára 2005 sa Železničná spoločnosť rozdelila na Železničnú spoločnosť Slovensko, a. s., pre osobnú dopravu a Železničnú spoločnosť Cargo Slovakia, a. s., pre nákladnú dopravu.