Dopravný podnik Bratislava chce predĺžiť lehotu na výber nových autobusov
06 | 09 | 2019 I SITA

 Dopravný podnik Bratislava (DPB) chce predĺžiť lehotu na výber 85 nových autobusov a taktiež zavádzajú novú metódu výberu výhercu výberového konania. Mestský dopravca vyhlásil 19. augusta výberové konanie na dodávku nových autobusov a zvažuje, že predĺži zákonom stanovenú lehotu na predkladanie ponúk minimálne o ďalších 10 dní, aby sa do súťaže mohlo zapojiť čo najviac výrobcov z Európy. „Veríme, že sa nám tým podarí získať čo najviac ponúk a prispeje to k ešte vyššej férovosti súťaže,” uviedol Martin Žarnovický z DPB.


Nákup 85 nových autobusov je jedným z najväčších a najvýznamnejších tendrov v histórii bratislavskej mestskej hromadnej dopravy (MHD). Pred vyhlásením súťaže si dopravný podnik urobil cenový prieskum a oslovil všetkých výrobcov, ktorí dodávajú autobusy na český a slovenský trh. Podmienky stanovené v technickej špecifikácii pre rozhodujúcu časť zákazky vedelo splniť minimálne šesť uchádzačov z európskeho trhu.

“Výrobcom autobusom chceme dať viac času, aby sa mohli informovať na požadované technické špecifikácie, ktoré im radi objasníme a dáme im dlhší čas na prípravu ponuky. Už pôvodné kritéria súťaže boli nastavené tak, aby nepreferovali žiadneho výrobcu a dávali možnosť prihlásiť sa skutočne každému,“ dodal Žarnovický.

Premiér sa podľa OĽaNO bojí schôdze k návrhu na jeho odvolanie
Premiér Peter Pellegrini (Smer-SD) sa bojí schôdze, na ktorej má čeliť návrhu na vyslovenie nedôvery. Tvrdí to OĽaNO, ktoré spolu so SaS, Sme rodina a niektorými nezaradenými poslancami iniciovalo schôdzu. Čítať ďalej
06 | 09 | 2019 | TASR


Okrem predĺženia lehoty DPB zavádza aj novú metódu výberu výhercu výberového konania. DPB sa rozhodli nepoužiť e-aukciu, ale tzv. sealed-bid aukciu. Pri sealed-bid aukcii uchádzači nevedia, či sa do súťaže prihlásil aj ich konkurent a majú stanovený termín, do ktorého musia predložiť svoju cenovú ponuku. Po uplynutí tejto lehoty už nemôžu svoju ponuku upravovať. Až po uplynutí lehoty sa dozvedia, či boli vo verejnom obstarávaní sami, a ak nie, aké boli ceny ostatných. „Tento spôsob súťaže podstatne mení motiváciu firiem a znamená výhodnejší nákup pre obstarávateľa,“ uviedol DPB.

Pri elektronickej aukcii je bežné, že firma dá maximálne vysokú vstupnú ponuku. Následne majú ďalší uchádzači možnosť znižovať túto ponuku a takto navzájom medzi sebou súťažiť. Avšak v prípade, že sa do súťaže zapojí iba jeden uchádzač, jeho vstupná, teda maximálne vysoká ponuka, sa stáva aj ponukou konečnou. V sealed-bid aukcii firma v čase predkladania ponuky nevie, či je sama, alebo nie, čo predpokladá, že v snahe uspieť musí na prvýkrát predložiť cenu, ktorá zodpovedá jej skutočným nákladom a primeranému zisku. „Tento postup preto považujeme za najtransparentnejší a z pohľadu obstarávateľa za najekonomickejší,“ uviedol Žarnovický.

Nových 85 autobusov má skvalitniť cestovanie v hlavnom meste. Z celkového počtu má byť 81 kĺbových autobusov, z ktorých každý odvezie minimálne 125 cestujúcich. Ďalšie štyri majú byť mikrobusy, ktoré plánujú použiť v úzkych uličkách na Kramároch a na Slavíne. Všetky nové autobusy majú mať zabudovanú výkonnú klimatizáciu, WiFi pripojenie na internet, USB zásuvky na dobíjanie mobilov a bezpečnostné kamery. Všetky musia tiež spĺňať najnovšie emisné normy Euro 6.