fbpx
HLAVNÝ DENNÍK
SLOVENSKO

Úrady majú podľa kontrol ÚPVII stále v elektronickej komunikácii rezervy

Richard Raši. FOTO - TASR

 Úrady štátnej a verejnej správy majú stále v elektronickej komunikácii rezervy. Konštatoval to Úrad podpredsedu vlády pre investície a informatizáciu (ÚPVII) na základe kontrol zameraných na dodržiavanie zákona o e-Governmente, ktoré spustil v apríli tohto roka. Ich cieľom má byť podľa úradu v čo najkratšom čase zosúladiť doručovanie úradných dokumentov s platnou legislatívou.

„Elektronická komunikácia štátu vo vzťahu k občanom a podnikateľom je v platnosti už takmer tri roky, no i napriek tomu sa nájdu úrady, ktoré obľubujú žlté lístky, alebo dochádza k nesprávnemu spôsobu doručovania,“ uviedol vicepremiér Richard Raši. Doplnil, že upozornenia na takýto stav prichádzajú od občanov v regiónoch ale aj priamo na jeho úrad.

Úrad vicepremiéra sa pri kontrolách zameral najmä na obce, mestá a okresné úrady. Teda inštitúcie, ktoré komunikujú s najväčším počtom občanov v každodenných záležitostiach, ako je stavebné konanie, vyrubenie dane z nehnuteľnosti, daň za komunálny odpad, rozhodnutie o prijatí žiaka do základnej školy a podobne.

„Stretli sme sa s tým, že úrady vyhotovili úradné rozhodnutie, to následne vytlačili, podpísali perom, naskenovali a poslali občanovi. Nepoužili na autorizáciu úradných dokumentov ani mandátny certifikát ani elektronickú pečať a to nie je elektronická komunikácia štátu s občanom,“ tvrdí generálny riaditeľ sekcie informačných technológií na ÚPVII Jaroslav Kmeť.

Poslankyňa Anna Verešová rokuje so stranami Za ľudí, KDH aj s Kresťanskou úniou

Najčastejšie porušenia zákona o e-Governmente sa teda týkajú autorizácie úradných dokumentov. Úrady nepoužívajú na podpisovanie elektronických dokumentov mandátny certifikát alebo kvalifikovanú elektronickú pečať, nepoužívajú časovú pečiatku, nevytvárajú dokumenty vo forme elektronických formulárov.

Neoverujú si, či majú občania aktivované elektronické schránky, nevytvárajú listinný rovnopis úradného dokumentu pre osoby, ktoré nemajú aktivovanú elektronickú schránku a častým nedostatkom je aj neuverejňovanie dokumentov na elektronickej úradnej tabuli.

Orgány verejnej moci môžu pritom návody ako sa zorientovať v elektronickom doručovaní nájsť na portáli slovensko.sk. Okrem toho majú možnosť využiť bezplatné školenia Národnej agentúry pre sieťové a elektronické služby.

„Úrad podpredsedu vlády SR pre investície a informatizáciu bude v kontrolách pokračovať s cieľom i naďalej vysvetľovať v čom úrady robia chybu a ukazovať im, že elektronická komunikácia prináša výhody nielen občanom, ale uľahčuje prácu aj samotným úradníkom,“ dodal podpredseda vlády Richard Raši.

Štefan Harabin bude kandidovať za predsedu Najvyššieho súdu SR

SÚVISIACE

Používame cookies aby sme pre vás zabezpečili ten najlepší zážitok z našich webových stránok. OK Viac info