HLAVNÝ DENNÍK
ZAHRANIČIE

Otec Audi motorov Fritz Indra sa oprel do plug-in hybridov a očakáva renesanciu dieselových motorov

FOCUS online

Otec Audi motorov profesor Fritz Indra patrí ku najväčším kritikom elektromobility. Tvrdí, že Čína ťahá Európu za nos a predpovedá návrat dieselových technológií. Podľa jeho názoru je nutné začať konštruovať jednoduchšie motory ako doteraz povedal pre nemecký FOCUS online.

Aby bolo možné splniť klimatické ciele, ku ktorým sa zaviazali krajiny Európskej únie, je potrebné masívne budovať a rozvíjať elektromobilitu. Napriek štátnej podpore a stúpajúcemu podielu na trhu sú však predajné čísla elektromobilov stále výrazne vzdialeným plánom z predchádzajúcich rokov.

V roku 2008 v Nemecku predpovedali, že v roku 2020 bude jazdiť po tamojších cestách milión elektromobilov. V roku 2017 vláda hranicu posunula: milión sa musí zvládnuť do roku 2022. O problémoch súvisiacich s elektromobilitou hovoril v rozhovore pre nemecký magazín GT Spirit Fritz Indra, ktorý už niekoľko rokov varuje pred jednostrannou orientáciou na elektropohon (jeho námietky proti batériovým autám čítajte tu) .

Rokovania šéfa VW Herberta Diesse, ktorý však teraz vsádza len na elektrotrend a proklamuje koniec iným technológiám, komentuje slovami: „Ide o prejavy zamerané na politikov. Dôvod je úplne jasný: chce pre svoje elektroprojekty a ekonomicky úplne nezmyselné zámery získať čo najviac peňazí. Výsledkom bude, že zvládne vyrobiť milióny elektroáut, ktorá však nedokáže predať. Potom povie:, Za to ja nemôžem, robil som len to, čo chcela vláda. ‚To mi pripadá veľmi nezodpovedné. “

Silné zemetrasenie v Indonézií na ostrove Bali

Pred desiatimi rokmi kancelárka Merkelová vyhlásila, že do roku 2020 bude na nemeckých cestách jazdiť najmenej milión elektromobilov. Teraz ich je podľa Fritza Indru v prevádzke necelých 200 tisíc, pričom je do celkového súčtu zarátané aj viac než 100 tisíc plug-in hybridov, o ktorých predtým nebola vôbec reč: „Treba mať tiež na pamäti, že prevažnú časť elektromobilov kupujú firmy a úrady, nie súkromné ​​osoby. Kde sa teda majú teraz zobrať títo zákazníci? Aby sa predali plánované milióny, bolo by potrebné predať ich bežným spotrebiteľom. Ale kto si kúpi produkt, ktorý je horší a drahší ako ten, ktorý už má? A čo sa týka Volkswagenu: ID3 nemôže mať úspech a už vôbec nie finančný prospech pre celý koncern. “

To, že ľudia nakupujú racionálne a elektrická bublina je hlavne mediálnou a politickou témou, potvrdzuje aj malý záujem zákazníkov. Nemecká vláda koncom mája oznámila, že predĺži štátny podporný program na nákup elektromobilov do konca roka 2020. Možnosť získať takzvaný bonus pre životné prostredie mala pôvodne vypršať na konci júna. Kabinet dúfa, že tak podporí dopyt po tomto type vozidiel, ktorá je stále nízka. Záujemcovia o kúpu elektromobilov teda budú ďalej môcť počítať s bonusom 4000 eur, záujemcovia o obstaranie plug-in hybridného auta s čiastkou 3000 eur. Celkom je na program vyčlenených 1,2 miliardy eur. Na prémiu sa z polovice skladá štát a z polovice automobilový priemysel. Nemecká vláda program spustila pred tromi rokmi, očakávania s ním spojené sa ale zatiaľ nenaplnili.

ŠKANDÁL: V Belgicku sú jadrové zbrane!

Objem žiadostí sa podľa ministra hospodárstva Petera Altmaiera zvyšuje pomalšie, než sa čakalo. Minister uviedol, že na ťahu sú teraz výrobcovia. „Počet elektrických modelov, ktoré sú na trhu k dispozícii, sa zvyšuje, priemysel ale musí prísť s ešte lepšou ponukou,“ dodal.

Zatiaľ sa situácia vyvíja tak, že v blízkej budúcnosti budú zákazníci nútení svoj spaľovací motor vymeniť. Aj tento všeobecne prijímaný fakt profesor Indra rozporom: „Ak si politici budú elektromobilitu vynucovať, povedie to akurát k hospodárskej kríze. Mám informácie z priemyslu, že stúpa predaj náhradných dielov. Ide o scenár, s ktorým sa príliš nepočítalo. Zákazníci sú totiž maximálne spokojní so svojimi súčasnými vozidlami, ich životnosť môžu výrazne predĺžiť zabezpečením dostatočných náhradných dielov. Avšak ak sa teraz na rok, dva či tri preruší šesťročný cyklus nákupu nového auta, dostane sa hospodárstvo do obrovských problémov. Som zvedavý, kto potom bude vyhlásený za vinníka. “

Ešte tu je možnosť, že sa zákazníci nechajú presvedčiť ku kúpe plug-in hybridov. „Máte na mysli druhú najväčšiu zelenú lož po elektroáutách?“ Smeje sa poznámke profesor Indra. „K tomu by som vám rád rozprával vtip z jednej známej firmy, ktorá nakúpila plug-in hybridy a zamestnancami ich museli používať. Obstarávacia hodnota hybridov je síce vyššia, avšak finančníci firmy si spočítali, že náklady na pohonné hmoty, ktoré ponesie firma, výrazne klesnú. Namiesto toho však spotreba výrazne stúpla. Manažéri firmy totiž samozrejme vôbec nemysleli na to, aby si pri riadení špinili ruky a prepínali nejaké káble. A tak vozia vo svojich vozidlách 200 kilogramov v batériách a elektropohonu navyše. Firma teraz celú flotilu potichu tajne rozpredáva a objednáva opäť diesely. “

Plug-in hybridy je teraz podľa Indru nutné testovať na cestách rovnako ako autá so spaľovacími motormi, s meraním CO2, batéria musí byť pri začatí a na konci jazdy rovnako nabitá. Až potom možno vypočítať skutočnú spotrebu. „Verím, že niektorí politici už chápu, že elektromobilita nie je čistá, pretože v celkových výpočtoch je potreba zahrnúť záťaž CO2, ktorá vzniká pri výrobe batérií. Sú už k dispozícii príslušné návrhy zákonov. Akonáhle sa presadí tento správny pohľad na vec, potom elektroauto stratí všetku atraktivitu. Potom bude síce možno v niečom lepšie ako spaľovací motor, ale vo všeličom zase horšie. “

Na milosť berie však ľahkou 48voltovou hybridizácii. „Tá ukazuje, že s elektromotormi možno robiť aj niečo vyložene rozumného, ​​totiž podporovať spaľovací motor a pri spomalení motor úplne vypnúť. Tieto systémy sú menej komplexné, možno ich aj rekuperovať a v okamihu, keď je štartér-generátor v prevádzke, dokonca môžu ísť krátke vzdialenosti na elektrický pohon. “

Kongresmanky odkázali Trumpovi: Nikam neodchádzame a nebudeme mlčať

Preto je podľa profesora Indru potreba konštruovať auta jednoduchšie. „Keď vyrábate malý automobil, ktorý má tú istú komplikovanú techniku ​​ako veľký, jeho cena neúmerne vzrastie a vy ho nepredáte. Aby sa ušetrili 3 alebo 4 kilogramy, nie je potrebné ani hliníkový blok motora pre trojvalec. „Umenie je podľa experta malé autá čo najviac zjednodušiť. Ako príklad uvádza motor „Prince“, ktorý vznikol v spolupráci PSA s BMW. Francúzi u tohto motora vynechali systém variabilného časovania ventilov, a tým podľa Indru ušetrili obrovské peniaze. „Veľmi rozumnou technikou je napokon systém vypínania valcov, ktoré sa osvedčilo napríklad pri motoroch Volkswagenu.“

Budúcnosť dieselu teda vidí profesor Indra rozhodne ružovejšie, než ako ju často opisujú médiá: „V Európe má diesel určite čo povedať. Veď konkrétne v Nemecku podiel na trhu opäť vzrástol. Motory s objemom 1,6 alebo 1,8 l zažijú fantastickú renesanciu. Na jednu nádrž s nimi totiž prejdete cez tisíc kilometrov, a to v luxusnom aute. To žiadny elektromobil nedokáže. Namiesto toho je zákazník presvedčovaný, že mu bude stačiť dojazd 200 až 300 kilometrov. Ale zákazník môže mať dnes auto, ktoré prejde tisíc kilometrov. Diesel bol a je veľmi dobrá metóda, ako účinne znížiť emisie CO2, ktoré sú považované za vinníkov klimatických zmien.“

Za skvelý koncept možno považovať aj autá na zemný plyn. Problémom však zostáva, že ich kupuje len malý počet zákazníkov. Pritom motor na zemný plyn dokáže všetko, je veľmi čistý, len musí užívateľ trochu lepšie plánovať tankovania. „Možno elektromobilita zemný plyn ešte trochu postrčí, pretože je skutočne oveľa lepší. Zvlášť u nákladných vozidiel a lodí má zemný plyn skutočne veľký potenciál, „dodáva odborník.

Spaľovací motor má teda podľa Indru rozhodne ešte šancu: „Je fenomenálny, ako rýchlo dokázal priemysel zareagovať na problematiku jemných častíc a oxidov dusíka. Najnovšie systémy čistenia výfukových plynov, ktoré sa teraz sériovo používajú, boli vyvinuté v priebehu dvoch troch rokov. Redukcia spotreby je obrovská, hoci hodnoty v nových testoch automaticky stúpajú. Na tom vidíte, ako skvelí sú naši inžinieri. “

Personálna otázka je však ďalšia vec, ktorú treba riešiť. Niektoré vysoké školy dokonca zvažujú, že úplne zrušia fakulty pripravujúce inžinierov na konštrukciu spaľovacích motorov. „Tu urobila politika a priemysel v posledných rokoch obrovskú chybu, boli investované miliardy do vývoja zlých technológií. Naďalej budeme potrebovať najlepších inžinierov, aby sme dokázali vyvinúť ešte hospodárnejšie a čistejšie spaľovacie motory.“

Za dôkaz podporujúci jeho tvrdenie považuje Indra aj aktuálny vývoj situácie v Číne, kde teraz výrazne klesá podpora elektromobilov, zato sa začína s vývojom úplne nových spaľovacích motorov. „Číne zjavne došlo, že výroba každého elektromobilu len zhoršuje životné prostredie. V Číne je totiž e-auto ešte menej ekologické ako v Nemecku, pretože tam väčšina elektrickej energie pochádza z tepelných elektrární. A každé dva týždne sa tu otvára nová tepelná elektráreň. V Číne sa teraz vsádza plne na CO2-neutrálne suroviny, pretože je to jediná metóda, ako rýchlo a účinne redukovať emisie CO2, a to nielen u osobných vozidiel, ale aj u nákladiakov a lodí – a to bez toho, že by z toho mal zákazník akúkoľvek nevýhodu. “

Koaličná kríza v Česku pokračuje. Vystrieda sociálnych demokratov v Babišovej vláde nakoniec Okamura?

SÚVISIACE

Používame cookies aby sme pre vás zabezpečili ten najlepší zážitok z našich webových stránok. OK Viac info