Obchod s falošným tovarom neuveriteľne rastie. Môžu za to nízke mzdy
08 | 07 | 2019 I Imrich Kovačič

Ročný obrat segmentu čierneho trhu s falšovaným luxusným tovarom dosiahol minulý rok až 280 miliárd rubľov. Objem obratu originálneho tovaru na trhu sa pritom odhaduje na 250 miliárd rubľov. Analýzu priniesla agentúra Brandmonitor. S pokračujúcim poklesom príjmov domácností bude aj naďalej predaj replík módnych značiek v segmente luxusného tovaru rásť iba s falošnými dodávateľmi.


Brandmonitor, ktorý sa špecializuje na ochranu duševného vlastníctva a boj proti falšovaniu, vydal analýzu trhu s replikami luxusných módnych značiek v maloobchode po prvý krát. Predtým takéto štúdie neboli neboli k dispozícii. Podľa Brandmonitoru, dosiahol predaj falzifikátov luxusných módnych značiek celkový ročný objem 280 miliárd rubľov. Hlavnými predajnými kanálmi sú pritom najmä nákupné centrá (40%) a trhy s odevmi (30%). Online obchod s falšovaným luxusom predstavuje približne 84 miliárd rubľov, z ktorých 25 miliárd rubľov predstavuje predaj prostredníctvom sociálnych sietí, uvádza sa v štúdii. Zákazníci najčastejšie nakupujú falošné tričká, tenisky, džínsy a kabelky.


Podľa odhadov Fashion Consulting Group (FCG), v roku 2018 vzrástol predaj luxusných módnych značiek v Rusku až o 5% na celkových 248 miliárd rubľov. Objem obchodu s falšovaným luxusom tak aj naďalej prekračuje obrat s originálmi o takmer 13%. V celkovom globálnom odevnom a obuvníckom priemysle pritom ide až o 30-35% podiel predaja v prospech kópií a replík. “Problém nie je akútny len v Rusku”, hovorí generálna riaditeľka FCG Anna Lebsak-Kleimans. Celkový objem ruského trhu s odevmi, obuvou a doplnkami, odhaduje na 2,36 bilióna rubľov.


Podľa výkonného riaditeľa spoločnosti Rusbrand, Alexeja Popovičeva, je nepravdepodobné, že by majitelia predajní luxusných značiek doplácali na problém falzifikátov. Ich zákazníci sa totiž neprekrývajú a prémiové značky majú veľmi dobre zavedený podiel v segmente solventných kupujúcich, pričom kópie často nakupujú zákazníci, ktorí nie sú cieľovou skupinou pre maloobchodníkov s drahými značkami. Popovičev však jednym dychom dodáva, že majitelia luxusných značiek stále zápasia s falšovaním, keďže to v konečnom dôsledku vedie k zníženiu hodnoty luxusných značiek. 


Brandmonitor očakáva, že obchod s falzifikátmi bude rásť najmä v online priestore. Aktívne sa rozvíja aj logistika, pričom dnes už existuje viac spôsobov, ako dodať objednaný tovar. Distribúcia falzifikátov v takýchto podmienkach je potom omnoho ťažšie kontrolovateľná. V sektore maloobchodu sa pritom vyžaduje aj zapojenie orgánov činných v trestnom konaní. Ak škoda v konkrétnom prípade nepresiahne 1 milión rubľov, nejde o trestný čin a problém sa nemusí vôbec riešiť.


Ako poznamenáva Anna Lebsak-Kleimans, pokračujúci pokles úrovne príjmov obyvateľstva presúva dopyt menej solventných spotrebiteľov smerom k nájdeniu rôznych možností, ako ušetriť, a to aj prostredníctvom nákupu falšovaného tovaru. Efektívne bojovať proti obchodu s falšovaným tovarom v takýchto podmienkach, je tak veľmi náročné a neefektívne. Podľa Rosstatu sa v 1. štvrťroku 2019 reálne príjmy Rusov medziročne znížili o 2,3%