BULVÁR ZAHRANIČIE

VESMÍR: Vedci skúmali kozmický útvar zvaný Oumuamua, aký je jej pôvod?

Daily Express

Vedci najnovšie skúmali pôvod kozmického útvaru Oumuamua a či je vytvorený mimozemšťanmi. Došli k záveru, že s „najväčšou pravdepodobnosťou“ nie je. Priznávajú však, že sa môže objaviť nová skutočnosť, ktorá objekt ukáže v inom svetle.

Oumuamua bola prvýkrát spozorovaná v roku 2017. Tento zhruba 40 metrový „kameň“ ihneď vyvolal značnú senzáciu vo vedeckej komunite. Oumuamua má totiž nielen prvky asteroidu, ale aj kométy.

Na rozdiel od kométy jej však chýba ľad a nemá plynné skupenstvo. Asteroid to tiež nie je – jej trajektória nedá vysvetliť gravitáciou. Jediné, má spoločné s inými kozmickými objektmi v Slnečnej sústave, je jej červené sfarbenie, čo svedčí o hustej kompozícií bohatej na kovy, ktoré sú zapálené kozmickým žiarením.

Klimatickú zmenu by mohlo spomaliť masívne zalesňovanie

Podľa novej štúdie publikovanej vo vedeckom žurnále Nature Astronomy, je jej pôvod pravdepodobne úplne prirodzený, aj keď izraelský fyzik Avi Loeb prišiel s odvážnou hypotézou, že Oumuamua je v skutočnosti mimozemská „solárna plachetnica.“ Medzinárodný tím vedcov sa domnieva, že sa údajne jedná o takzvané Planetezimály, čo sú pozostatky z čias vytvárania Slnečnej sústavy.

Vedci tiež úplne nevylučujú možný mimozemský pôvod. Ak sa podobné objekty začnú vyskytovať častejšie, bude možné určiť, či ide o raritu alebo bežný úkaz. „Ak nájdeme 10 alebo 20 týchto objektov a Oumuamua bude stále nezvyklá, potom budeme musieť znovu preskúmať naše vysvetlenie,“ uviedol Matthew Knight, jeden zo spolutvorcov štúdie.

Streľba v bratislavskej Petržalke na Znievskej ulici, zrejme padli štyri výstrely