HLAVNÝ DENNÍK
DENNÝ VÝBER ZAHRANIČIE

Od úderu blesku až po ohnivé pristátie. Poznáme detaily havárie Superjet-100

RRJ-95B RA-89098
Foto / TASR

Motory lietadla Superjet-100, ktoré 5. mája havarovalo v Moskve, boli v prevádzke až do momentu pristátia a to aj napriek úderu blesku. Predbežná správa konštatovala, že tam boli „zvláštnosti“ v činnosti pilotov.

Pri nešťastí zomrelo 41 ľudí a deväť bolo zranených. Lietadlo ruského vlajkového dopravcu Aeroflot, vzplanulo následkom pokusu o núdzové pristátie na medzinárodnom letisku Šeremetevo.

Medzinárodný letecký výbor (Interstate Aviation Committee – IAC) vydal 104-stranovú správu o incidente, ktorá zaznamenáva každý moment tragických udalostí, minútu po minúte. Vyšetrovatelia IAC zistili:

15:08:09 Blesk „s najväčšou pravdepodobnosťou“ zasiahol Superjet-100. Známky typické pre úder blesku boli neskôr objavené na trupe lietadla.

15:08:11 Autopilot sa vypol a riadenie lietadla prešlo do „priameho režimu“.

15:08:12 Problémy s komunikačným systémom v lietadle. Autopilot a rádio sú jediné dva systémy zasiahnuté úderom blesku. Motory bežia rutinným spôsobom.

15:08:16 Posádka preberá manuálne riadenie Superjet-100.

15:08:16 Po krátkej diskusii s posádkou, veliteľ rozhoduje vrátiť sa na letisko a nariadi copilotovi, aby vyslal núdzový signál PAN-PAN.

15:09:35 Rádiová komunikácia s riadením letovej prevádzky na letisku Šeremetjevo je obnovená na núdzovej frekvencii.

15:09:39 Pilot žiada o návrat na letisko a letovému kontrolórovi povie o komplikáciách na palube. Kontrola dáva posádke Superjet-100 pokyn, aby začali klesať. Dispečér sa potom pýta, či “je potrebná nejaká pomoc?” Posádka odpovedá: „Nie, zatiaľ je to v poriadku, všetko v rutinnom režime.“

Druhý pilot informuje riadenie letovej prevádzky, že lietadlo je pripravené na pristátie.

15:27:51 Dispečer informuje posádku o prevádzkových meteorologických podmienkach a dáva zelenú pre pristávanie.

15:28:26 „Windshear WARNING“ výstražný signál, ktorý detekuje strih vetra a prítomnosť mikroburstu, čo je typ vertikálneho strihu vetra, v kabíne zhasol. Piloti tomu nevenovali žiadnu pozornosť a pokračovali v zostupe. Je to prijateľný a štandardný krok, ak posádka dodržiava pravidlá a pripraví sa na prípadné nebezpečenstvo.

Superjet-100 je však o 1 600 kg ťažší ako maximálna pristávacia hmotnosť a približuje sa k dráhe príliš vysokou rýchlosťou. Správna rýchlosť zostupu pri podmienkach, ktoré v tom čase panovali na Šeremetjeve, bola 155 kt (287 km / h), ale lietadlo malo vo výške päť metrov nad zemou rýchlosť až 170 kt (315 km / h).

15:30:00 Podvozok lietadla dopadne na dráhu a dva krát sa odrazí od asfaltu. Po druhom odskoku, ktorý odrazí lietadlo päť až šesť metrov do výšky, sa druhý pilot pokúsi vykonať opakovaný manéver, ale zlyhá.

15:30:05 Superjet-100 dopadne na pristávaciu dráhu aj tretíkrát a náraz rozbije a poškodí hlavný podvozok. Okamžite nasleduje deštrukcia tela lietadla, začne unikať palivo a vznieti sa. Údaje na letových zapisovačoch ukazujú možnú stratu kontroly nad motormi.

15:30:18  Lietadlové systémy hlásia dym v batožinovom priestore. Lietadlo sa rúti po dráhe rýchlosťou 185 km / h.

15:30:24 Riadenie letovej prevádzky vysiela záchranné jednotky na dráhu, pre pomoc cestujúcim horiaceho lietadla.

15:30:38 Superjet skĺzne doľava a zastaví.

15:30:49 Stewardi velia cestujúcim: „Uvoľnite si bezpečnostné pásy, nechajte tu svoje veci a priblížte sa k východom …“

15:30:52 Kapitán dá príkaz na evakuáciu.

15:31:34 Motory horiaceho lietadla sa zastavia.

Experti IAC v správe už neobviňujú priamo pilotov za neúspešné pristátie. Uvádzajú však, že v ich pilotovaní boli „zvláštnosti“. Prebehnú ďalšie simulácie, aby sa vyhodnotilo ich pôsobenie. V správe sa uvádza, že kapitán lietadla pri skúške ručného pilotovania dostal vynikajúcu známku.

SÚVISIACE

Používame cookies aby sme pre vás zabezpečili ten najlepší zážitok z našich webových stránok. OK Viac info