HLAVNÝ DENNÍK
SLOVENSKO

Raši si šiel obhliadnuť svoj revír. Najväčším problémom okresu Kežmarok je dopravná infraštruktúra, povedal

instagram Richard Raši

Aktuálne najväčším problémom okresu Kežmarok je dopravná infraštruktúra. Po stretnutí so zástupcami miesta a obcí to skonštatoval podpredseda vlády SR pre investície a informatizáciu Richard Raši s tým, že problémy sa týkajú tak obecných, ako aj regionálnych a štátnych ciest.

„Uvoľnili sme finančné prostriedky z programov, ktoré nedokázali čerpať financie, na obchvaty a cesty 1. triedy, dokopy je to viac ako 300 miliónov eur pre rezort dopravy. Verím, že sa aj tu v okrese projekty stihnú urobiť tak, aby sa tieto peniaze dokázali čerpať,“ uviedol vicepremiér.

Okres Kežmarok vláda SR zaradila medzi najmenej rozvinuté regióny Slovenska a vyčlenila na jeho podporu 4,8 milióna eur, z čoho už viac ako tri milióny sú zazmluvnené. Zvyšné zdroje sa podľa vicepremiéra podarí zazmluvniť ešte tento rok a peniaze sa do budúceho roka minú.

Ficov „Parný valec z Malej Id(k)y“ prevalcoval vzburu, upokojil oligarchov a napravil Pellegriniho

„Aj zdroje z eurofonodov majú ísť prioritne do menej rozvinutých regiónov. V okrese Kežmarok sa predpokladalo využiť 33 miliónov eur z európskych fondov, už teraz je zazmluvnených 80 miliónov eur na rôzne projekty týkajúce sa škôl, škôlok, sociálnych zariadení, zamestnanosti či ciest a je predpoklad, že sa všetky minú,“ zdôraznil Raši a pripomenul, že toto sú peniaze, ktoré majú slúžiť na znižovanie regionálnych rozdielov.

Okres ešte pred ukončením akčného plánu v budúcom roku podľa vicepremiéra všetky čísla prekročil. „Miera nezamestnanosti mala klesnúť z 24 na 17 percent, aktuálne je na úrovni 14 percent, malo sa tu vytvoriť 2000 pracovných miest, teraz je ich už 2800 a ďalších 500 by malo pribudnúť. Je to o tom, ako aktívne vie pracovať samospráva,“ zhodnotil.

Zároveň podotkol, že dva projekty v meste Kežmarok sú pozitívnym príkladom, ako sa dajú efektívne vynaložiť finančné prostriedky z regionálneho príspevku vlády SR. „Jedným je domov sociálnych služieb, kde sa za 230.000 eur zo štátnych zdrojov a ďalších peňazí od mesta podarilo zrekonštruovať dve oddelenia. Druhým je miestny sociálny podnik Technické služby, s. r. o., ktorý aktuálne zamestnáva Rómov. Tí získajú pracovné zručnosti a vedia sa tak následne zamestnať v iných firmách,“ konkretizoval.

Most-Híd zúri. Od Dankovcov žiada „jasné vysvetlenie“, prečo ministerstvo obrany nepovolilo pristáť spojeneckým vrtuľníkom

Pri zamestnávaní ľudí z marginalizovaných komunít je podľa neho často problém, že sa nechcú zamestnať, pretože majú exekúcie, zo mzdy by sa im tak strhávala väčšina a na výplatu by dostali len minimum. Preto zamestnať sa pre nich nie je motiváciou. „Tu v Kežmarku to dokázali vyriešiť, skontaktovali sa aj s exekútormi a dohodli sa, že splátka na exekúciu bude nižšia. Zamestnaní Rómovia tak dostanú na výplatu viac, ako keby nepracovali,“ vysvetlil Raši.

Primátor Kežmarku Ján Ferenčák verí, že v rekonštrukcii domova sociálnych služieb sa bude vďaka regionálneho príspevku pokračovať aj v budúcnosti. Zároveň plánujú v sociálnom podniku zamestnať aj ďalších ľudí z marginalizovaných komunít. „Títo ľudia chodia do práce už niekoľko mesiacov, učia sa, urobili kus práce a chceme im postupne pridať ďalšie činnosti, napríklad pri rekonštrukcii chodníkov, maľovaní interiérov mestských budov a podobne. Musím povedať, že sme niekde inde, ako sme boli pred štyrmi rokmi, keď nás zaradili medzi najmenej rozvinuté regióny,“ dodal na záver primátor s tým, že pri postupnom budovaní regiónu je jedna z najdôležitejších vecí obchvat napojený na diaľnicu D1, ale aj cesta smerom na Poľsko, s ktorou majú družné obchodné vzťahy.

SÚVISIACE

Používame cookies aby sme pre vás zabezpečili ten najlepší zážitok z našich webových stránok. OK Viac info