„Vážne problémy“ v ruskom letectve. Až 550 komerčných pilotov nemá dovolené lietať.
30 | 05 | 2019 I Imrich Kovačič

Nedávna smrteľná havária pri pristátí lietadla Suchoj Superjet-100 nastala v dôsledku zlého stavu ruského leteckého priemyslu a zastaraným bezpečnostným predpisom, pričom pilotom chýba potrebná kvalifikácia. Pred poslancami ruského parlamentu to v stredu vyhlásil Generálny prokurátor Ruskej Federácie, Jurij Čajka.


Od roku 2017 bol v celej krajine podľa Čajku pozastavený výkon služby až 550 komerčným pilotom a 160 leteckých osvedčení bolo zrušených následkokm vykonaných kontrol zo strany prokuratúry.


„Problematika špecializovaného výcviku pilotov je stále naliehavá. Mnohým školiacim strediskám v oblasti letectva chýbajú kvalifikovaní učitelia a technické vybavenie, aby mohli efektívne fungovať. Dve školiace centrá museli byť zatvorené, pretože kvôli takýmto problémom nemohli riadne trénovať pilotov. Boli aj prípady, kedy dokonca niektorí piloti lietali aj keď nemali plne ukončený vzdelávací program.” varoval Čajka a dodal, že “Štátny program bezpečnosti letectva nebol v Rusku aktualizovaný od roku 2008 a už nespĺňa medzinárodné požiadavky. Okrem toho nie je nikto vo vláde špeciálne poverený dohľadom nad týmto programom a jeho realizáciou.”


Čajka nešetril kritikou ministerstva dopravy za jeho pokračujúcu neschopnosť vypracovať a ratifikovať potrebné právne akty o certifikácii lietadiel, jeho výrobcov a výcviku leteckého personálu.


Generálna prokuratúra zistila, že viac ako 400 komerčných lietadiel bolo dopravcami modifikovaných bez akejkoľvok certifikácie, ktorej by musel predchádzať aj riadny výskum. Federálna agentúra pre leteckú dopravu, Rosaviatsia, podľa Čajku koná príliš ťažkopádne, pričom práve ona zodpovedá za reguláciu dopravcov.


Tragický incident Suchoj Superjet-100, na ktorý sa Čajka vo svojom prejave pred parlamentom odvolával, sa odohral 5. mája na letisku Šeremetevo v Moskve. Lietadlo spoločnosti Aeroflot bolo zasiahnuté bleskom krátko po štarte a bolo nútené vrátiť sa na letisko v režime núdzového pristátia s nefunkčným motorom. Lietadlo sa pri pristátí odrazilo od dráhy a narazilo na zem, čo následne spôsobilo jeho vzplanutie. Vo výslednej tragédii zahynulo 41 zo 78 ľudí na palube.


Len pred pár dňami sa k havárii vyjadril aj Sergej Furgal, guvernér Chabarovskej oblasti v ktorej sa Superjety vyrábajú. Ten povedal, že dôvodom neúspešného pristátia a následnej tragédie bolo zlyhanie ľudského faktoru. Odvolával sa pritom na prebiehajúce vyšetrovanie Rosaviatsie. Podľa jemu dostupných informácií boli údajne všetky systémy v lietadle, vrátane motorov funkčné, aj počas návratu lietadla na letisko. Piloti sa podľa Furgala priblížili k dráhe v zlom uhle a s nadmernou rýchlosťou a boli to práve piloti, ktorí sa pri pristátí dopustili viacerých chýb, či už kvôli stresu alebo nedostatku skúseností.


Aeroflot tvrdenia guvernéra poprel a nazval ich „očividným pokusom o ovplyvňovanie vyšetrovania“.