Mercedes s malou elektrárňou. Trieda GLE prichádza s revolučným riešením
27 | 05 | 2019 I Roman Suchý

Niekedy nie sú zmeny na prvý pohľad vidieť a napriek tomu posunú značku na novú úroveň. Niekedy konštrukčné riešenie, ktoré na prvý pohľad vyzerá samozrejme a prirodzene, príde na scénu až po dlhých rokoch. Presne tak sa dá opísať to, čo sa stalo pri vývoji vozidla Mercedes-Benz GLE.


Konštruktéri ako by bežali uličkou, ktorá sa stále zužuje. Na jednej strane je na nich vyvíjaný tlak, aby znížili emisie skleníkových plynov. Na druhej strane stoja zákazníci, ktorí sú v tvrdom konkurenčnom boji medzi automobilkami rozmaznávaný.

Ťažko im predáte auto, ktoré je horšie než jeho predchodca. S tým súvisí ešte jeden prvok "rozmaznávania"zákazníkov, ktorí si nie vždy všimnú. Osobné automobily sú v posledných tridsiatich rokoch doslova prerastené elektronikou. Kde sú časy, kedy sa za vrchol luxusu považovali vyhrievané sedačky a zadné sklo.

V tomto prípade moderné vozy potrebujú oveľa viac elektriny než ich predchodcovia. Ale kde vziať "šťavu" a pritom nezvyšovať spotrebu motora spolu s emisiami?

Aby sa vyriešil tento hlavolam, konštruktéri stuttgartskej automobilky vybavili novú generáciu vozidiel Mercedes-Benz GLE malou "elektrárňou". V najnovšom SUV z Nemecka nenájdete šesťvalcový remeň ani jeho kladky na motore, pretože funkciu štartéra a alternátora prevzalo jediné zariadenie. Volá sa trochu technickejšie - integrovaný spúšťač s funkciou generátora ISG (z Integrierte Starter-Generator).

V princípe ide o jediný výkonný elektromotor so schopnosťou rekuperácie energie. Keď vodič potrebuje maximálny výkon, či už na ceste, alebo v teréne, dokáže zariadenie poslať do pohonnej sústavy 16 kW výkonu a 250 Nm krútiaceho momentu.

Na prvý pohľad vyzerá pridaný výkon, ktorá má cez dvadsaťjeden koní, ako zanedbateľný. Ide však o zhruba toľko "koníkov", ktorými disponovali motory predvojnových automobilov. Zostava sa montuje aj do najvýkonnejších verzií dodávaných pod značkou AMG.

Pred 95 rokmi sa narodil herec Ladislav Chudík
Takmer 150 filmových úloh a predovšetkým rola primára Sovu v seriáli Na kraji mesta sa podpísali na popularite Ladislava Chudíka. V pondelok 27. júna uplynie 95 rokov od narodenia jedného z najobľúbenejších a najobsadzovanejších slovenských... Čítať ďalej
27 | 05 | 2019 | Aneta Leitmanová/TASR


Najnovší zástupca v modelovej rade, ktorá pred viac ako dvadsiatimi rokmi vlastne založila dnes toľko populárny segment prémiových SUV, v sebe skrýva dvojité rozvody elektriny. Okrem tradičnej sústavy pracujúcej s dvanástimi voltami je vo vozidle aj sústava pre 48 voltový Akumulátor s 48 V rozvodom, ktorý zvyšuje celkovú kapacitu akumulátorov vozidla.

Vďaka vyššiemu napätiu môžu byť vo vozidle použité "káble" s menším prierezom. "Vďaka ISG bolo možné upustiť od pohonu vedľajších agregátov remeňom na čelnej strane motora, čo skrátilo jeho dĺžku. Úzka konštrukcia vytvorila spoločne s priestorovým oddelením sacích a výfukových sústav miesto pre uloženie systému dodatočného čistenia výfukových plynov v blízkosti motora. Elektrická sieť s napätím 48 V napája agregáty s vysokou spotrebou, akými sú čerpadlo chladiacej kvapaliny alebo kompresor klimatizácie," uvádza automobilka. Na 12 V idú štandardne svetlomety, spotrebiče v interiéri, palubný displej a riadiaca jednotka.

Do modelu GLE sa okrem iného montuje aj systém označovaný ako E-Active Body Control. Je to hydropneumatický, aktívny podvozok s novo vyvinutým vzduchovým odpružením. "Ako jediný systém na trhu dokáže individuálne regulovať intenzitu odpruženia a tlmenie u každého kolesa jednotlivo," chváli sa výrobca.

Prapredok dnešného vozidla Mercedes-Benz GLE mal premiéru v roku 1997. Stalo sa tak pri svetovej premiére druhého Jurského parku. "Esúvéčku" s trojcípou hviezdou na kapote účinkovanie v tomto filme do istej miery pomohlo so vstupom na severoamerický trh.

"Mercedes-Benz založil v roku 1997 s triedou M segment prémiových SUV. Od tej doby sa pre tento terénny automobil rozhodli viac ako dva milióny zákazníkov, " hovorí Ola Källenius, člen predstavenstva spoločnosti Daimler, ktoré je zodpovedné za koncernový výskum a vývoj divízie Mercedes-Benz Cars.