Vlakom rýchlejšie než lietadlom. Je to revolúcia v železničnej doprave, tvrdí Čína

Vo štvrtok zišiel z továrenskej linky v čínskom meste Čching-tao prototyp vlaku, ktorý by mal byť schopný ísť rýchlosťou až 600 kilometrov za hodinu. Cesta z Pekingu do Šanghaja by sa vďaka nemu mala skrátiť o niekoľko hodín, dokonca by mala byť rýchlejšia než cesta lietadlom. Komerčne by sa mal začať vyrábať v roku 2021.


Typovo sa jedná o takzvaný maglev - vlak, ktorý vďaka odpudivej sile magnetického poľa levituje nad koľajnicami. Jeho vývoj trval firme CRRC podľa televízie CNN cez tri roky. Firmu teraz čaká výstavba testovacieho areálu a špeciálnych tovární. Oboje by mali byť dokončené v druhej polovici tohto roka.

Podľa čínskej štátnej agentúry Xinhua sa jedná o veľký prielom v oblasti čínskej železničnej siete. "Predstavte si cestu z Pekingu do Šanghaja," citovala CNN vyhlásenie šéfa výskumníkov spoločnosti Ting San-sana. "Keď započítame aj prípravu na cestu, trvá (cesta) lietadlom 4,5 hodiny a rýchlovlakom 5,5 hodiny. Vďaka tomuto Maglevu by sa skrátila na 3,5 hodiny, "dodal.

Trump obíde Kongres, aby mohol predávať zbrane Saudskej Arábii
Administratíva amerického prezidenta Donalda Trumpa oznámila Kongresu, že obíde jeho posudzovaciu právomoc v otázke predaja zbraní Saudskej Arábii a Spojeným arabským emirátom (SAE). Poukazuje pritom na hrozbu, ktorú pre národnú bezpečnosť údajne... Čítať ďalej
25 | 05 | 2019 | Peter Králik/TASR


Čínsky maglev nie je prvým ázijským vlakom tohto typu, ktorý zaútočil na hranicu rýchlosti 600 kilometrov za hodinu. Svetový rekord momentálne drží prototyp Maglevu firmy Japan Railway, ktorý v máji 2015 dosiahol rýchlosť 603 kilometrov za hodinu.

Írsko: Podľa exit pollov zvíťazila v eurovoľbách premiérova strana Fine Gael
Proeurópska strana írskeho premiéra Lea Varadkara, Fine Gael, si zabezpečila víťazstvo v piatkových voľbách do Európskeho parlamentu (EP). Vyplýva to z tzv. exit pollov zverejnených po uzavretí volebných miestností, informovala agentúra... Čítať ďalej
25 | 05 | 2019 | Peter Králik/TASR


Technológia magnetickej levitácie je zatiaľ jediný spôsob, ktorým sú vlaky schopné dosiahnuť týchto vysokých rýchlostí. Najrýchlejšie "tradičné" rýchlovlaky jazdia na tratiach rýchlosťami okolo 350 km/h. V Japonsku sa pred dvoma týždňami začal testovať prototyp vlaku s maximálnou rýchlosťou 400 kilometrov za hodinu, ktorý by mal po sieti železníc, kde teraz premáva Šinkansen, jazdiť rýchlosťou 360 km/h.

Japonsko je zatiaľ pre Čínu v tejto oblasti najväčším konkurentom. Podľa denníka China Daily panuje medzi nimi v posledných rokoch aj veľká rivalita. Japonské firmy totiž začali s tými čínskymi súťažiť o zákazky napríklad v Indii, Thajsku či Indonézii.