Čínska letecká spoločnosť požaduje od Boeingu odškodnenie za 737 MAX.
21 | 05 | 2019 I Imrich Kovačič

Spoločnosť China Eastern Airlines požiadala amerického výrobcu Boeing o kompenzáciu za finančné škody, ktoré musel dopravca od marca znášať v dôsledku povinného odstavenia lietadiel 737 MAX.


„Odstavenie lietadiel Boeing 737 MAX z prevádzky spôsobilo od 11. marca 2019 pomerne veľké straty China Eastern Airlines. S postupujúcim časom sa budú tieto straty ešte zvyšovať, “ citoval spoločnosť denník People's Daily. „Zároveň spôsobili spoločnosti hospodárske straty aj oneskorené dodávky ďalších, už objednaných lietadiel.“


Letecká spoločnosť so sídlom v Šanghaji presne nešpecifikovala, aká veľká je výška požadovanej kompenzácie. Spoločnosť údajne pozorne monitoruje prácu Boeingu s cieľom stanoviť bezpečnostné riziká svojich lietadiel 737 MAX.


Dopravca musel pozastaviť prevádzku svojich 14 lietadiel 737 MAX po tom, čo Úrad civilného letectva Číny (CAAC) zastavil komerčnú prevádzku všetkých lietadiel Boeing 737 MAX v krajine na dobu neurčitú, pričom ako dôvod uviedol oprávnené obavy o bezpečnosť cestujúcich týmito typmi lietadiel. Opatrenie bolo prijaté bezprostredne po druhej smrteľnej havárii za päť mesiacov, ktorá sa týkala najpredávanejších lietadiel Boeingu.


Vlajková loď lietadiel Boeingu havarovala 10. marca neďaleko hlavného mesta Etiópie, Addis Abeba iba šesť minút po vzlete na ceste do Nairobi v Keni, pro ktorej zahynulo všetkých 157 ľudí na palube lietadla vrátane posádky. Jednalo sa o druhú smrteľnú haváriu toho istého modelu lietadla v rozmedzí menej ako šesť mesiacov. V októbri 2018 rovnaký typ lietadla, prevádzkovaný Lion Air, havaroval v Jávskom mori krátko po štarte, kedy vyhaslo 189 životov.


Minulý týždeň sa objavili mediálne správy, že veľké čínske letecké spoločnosti vrátane spoločností Air China, China Southern a China Eastern Airlines uvažujú o spoločnej žalobe za náhradu škôd spôsobených globálnym obmedzením používania týchto typov lietadiel.


Americká federálna letecká správa, ktorá ako posledná uznala problém Boeingu aj na celoštátnej úrovni, v súčasnosti organizuje konferenciu pre svetových leteckých regulátorov. Cieľom podujatia je preskúmať softvér a navrhnúť nové zaškolenie pilotov Boeingov ešte predtým, ako sa rozhodne, kedy a či vôbec ukončí už dva mesiace trvajúci zákaz prevádzkovania typov 737 MAX.