Rusi odmietli motory Pratt & Whittney. Nahradia ich vlastnými PD-14
23 | 04 | 2019 I Imrich Kovačič
Prvé post-sovietske a plne ruské dopravné lietadlo Irkut MS-21, osadili už prvými dvomi z celkovo 16-tich domácich motorov, ktoré tak nahradia pôvodné americké motory Pratt & Whitney.


Divízia Irkutu, ruskej štátnej leteckej spoločnosti United Aircraft Corporation (UAC), ktorá má na starosti projekt lietadla MS-21-300, prešla na nové motory PD-14, vyvinuté ruským Aviadvigatelom z Permu na Urale.

Turbodúchadlový motor vyrobený v Rusku už v súčasnosti prešiel auditom Európskej agentúry pre bezpečnosť letectva (EASA). Výrobca očakáva, že agentúra do konca roka udelí aj povolenie na prevádzkové trysky, ktorými sú PD-14 vybavené. To umožní predávať MS-21-300, poháňaný už ruskými motormi aj zahraničným leteckým dopravcom.

Prvý let Irkut MS-21-300 sa uskutočnil v máji 2017, ešte s použitím motorov Pratt & Whitney. Jeho premiérový debut už s novými motormi PD-14 sa plánuje na Medzinárodnom salóne letectva a kozmonautiky v Moskve (MAKS 2019) koncom tohto roka.

Očakáva sa, že ruské úzkotrupové dopravné lietadlo, ktoré má mať v roku 2020 ukončené všetky certifikačné skúšky, bude priamou konkurenciou pre lietadlá strednej triedy, akými sú momentálne Airbus A320neo, čínsky Comac C919 a problémový Boeing 737 Max.

Medzi hlavné konkurenčné výhody lietadla patria nízke prevádzkové náklady, ktoré sú až o 7% nižšie ako konkurečné. Lietadlo nahradí súčasné post-sovietske dopravné lietadlá Jak-42, Tu-134, Tu-154 a Tupolev Tu-204/214.

Ďalšie kolo amerických ekonomických sankcií zo začiatku tohto roka zakázalo japonským a americkým výrobcom dodávať Irkutu kompozitné materiály používané na výrobu krídel MS-21. Ruský výrobca následne uviedol, že potrebné materiály nahradí alternatívnymi dodávateľmi z juhovýchodnej Ázie.