Slovensko má smolu. Samotný marketing na zmenu nestačí, myslí si Inštitút Václava Klausa o Čaputovej
01 | 04 | 2019 I Jiří Weigl
Slovensko má smolu. Už druhýkrát krajina, ktorá sa stále potýka s absenciou dlhšej tradície vlastnej štátnosti, vystavila bianco šek úplne neznámej osobe, aby jej stála v čele. A je neuveriteľné, že naše mainstreamové médiá môžu tento výkrik bezradnosti oslavovať, vynášať do neba a dávať za príklad.

Zuzana Čaputová, nová prezidentka Slovenskej republiky, má jedinú známu prednosť a výhodu, okrem toho, že je žena - doteraz nič nevykonala, nikto ju nepozná, a tak o nej nemožno nič povedať. Ani v dobrom, ani v zlom. Účasť v údajnom spore o skládku v Pezinku je marginálne komunálny príbeh, ktorý nepresiahol hranice jej bydliska. Potom vraj ešte zbierala podpisy pre zrušenie Mečiarovej dávnej amnestie. Vskutku skromná kvalifikácia pre najvyššiu politiku, a to hneď pre jej absolútny vrchol.

Všetko ostatné, čo hovorila a robila po vstupe do predvolebnej kampane, je čistý marketing. Jej slová, sľuby a priority nemožno ničím verifikovať, jej doterajšia životná dráha a skutky nemôžu byť žiadnym vodítkom. Jej zvolenie je smutným vysvedčením zúfalstva slovenský politiky a stavu tamojšej demokracie - vyhráva anonym. Rozhoduje pohlavie, vlasy, šaty, prázdne slová a frázy - "slušnosť, spojiť národ a boj proti zlu". Tak málo stačí pre dosiahnutie vrcholu. Pritom zdravý rozum človeku hovorí, že funkciou hlavy štátu by kariéra politika mala končiť, nie začínať, že do funkcie prvého občana by mal byť kandidát kvalifikovaný svojím doterajším životom a zásluhami o štáť a národ, nie byť ako "no-name" vytiahnutý z klobúka .

Najhoršie je, že ani poriadne nepoznáme pozadie celého projektu Čaputová. Kto za ním stojí, kto ho platí, čo za to chce? Prečo dostala prednosť pred osvedčeným matadorom európskej únijnej politiky Marošom Ševčovič, keď obaja hovorili v zásade to isté? Český minister Petříček a rôzne české médiá jasajú, že víťazstvo pani Čaputové potvrdilo európske smerovanie Slovenska. Znamená to azda, že podpredseda Európskej komisie Šefčovič  nie je dostatočne proeurópsky?

Čím vysvetliť náhlu náklonnosť hlavných médií, ktoré Zuzanu Čaputovú na poslednú chvíľu premenili z outsiderky vo favoritku? Nevieme.

Iba vidíme, že marketingové projekty stále valcujú štandardnú politiku. Poznáme však už niekoľko príkladov, ktoré potvrdzujú, že pre úspešnú politiku či jej zmenu iba marketing nestačí. Slováci sa o tom mohli presvedčiť v už prípade doterajšieho prezidenta.