fbpx
HLAVNÝ DENNÍK
ZAHRANIČIE

Taliansko: Salvini a Di Maio sú rozdelení v otázke spolupráce s Čínou

TASR

Čína pripravuje veľkú investíciu do talianskych prístavov. Plánovaná rámcová dohoda medzi Pekingom a Rímom je súčasťou medzinárodného čínskeho infraštruktúrneho programu Belt and Road Iniciative. Príprava dohody však rozdeľuje talianske vládne koaličné strany.

Hnutie piatich hviezd sa k projektu stavia pozitívne, kým Liga Mattea Salviniho je proti zmluve. Obáva sa totiž, aby krajinu „nekolonizovali“ cudzie mocnosti. Z dohody sa na verejnosť ešte neprenikli žiadne podrobnosti.

Má byť podpísaná počas štátnej návštevy čínskeho prezidenta Si Ťin-pchinga v Taliansku. Bývalý predseda Európskej komisie (EK) Romano Prodi už pred niekoľkými rokmi o Taliansku uviedol, že krajina je ideálnym cieľom ázijských infraštruktúrnych investícií.

Salvini pripravuje “novú európsku jar”

„Pri pohľade na mapu Stredozemného mora vyzerá celé Taliansko ako jedno veľké prístavné mólo,“ povedal. Napriek tomu, Taliansko z tejto polohy využilo veľmi málo, hoci vstup Číny na globálny trh Talianom hrá do kariet.

Napokon, už Benátky sa od stredoveku obohacovali na obchode s Indiou a Čínou, dokiaľ Osmanská ríša nepreťala obchodné trasy. Následné objavenie Ameriky zvýhodnilo prístavy na pobreží Atlantiku a v Severnom mori.

V súčasnosti sú najdôležitejšími európskymi prístavmi Rotterdam, Antverpy, Hamburg a Bremerhaven. Pre obchod s Áziou však ležia trochu od ruky. Kontajnerové lode z Číny plávajú cez Suezský kanál a Stredozemné more o päť až šesť dní dlhšie, kým doplávajú do prístavov Severného mora. Sú však organizované a spojené s vnútrozemím lepšie než prístavy v Taliansku alebo v Grécku. Informoval o tom nemecký portál FAZ.net.

Kontajnerové lode, prichádzajúce z Číny cez Suezský prieplav, majú blízko Atén k dispozícii prístav Pireus, ktorý predstavuje vstupnú bránu do Európy. Preto sa stala jeho správcom čínska prístavná a dopravná spoločnosť Cosco.

Grécka vláda ho v období hlbokej krízy v krajine prenajala Číňanom na 35 rokov. Prístav Pireus v minulosti veľmi poznačilo zlé riadenie a protesty odborárov. Pod novým vedením sa však v rokoch 2007 až 2017 prekládka kontajnerov v ňom strojnásobila. V roku 2017 dosiahol výkon v prístave na 4,1 milióna TEU (Twenty Foot Equivalent Unit), čo zodpovedá dĺžke kontajnera 6 metrov.

Jeho výkon dosiahol polovicu prekládky v Hamburgu, alebo tretinu Rotterdamu. Preprava kontajnerov z Pirea ďalej do Európy nemá dostatočne výkonné trasy. Preto Čína v Belt and Road Iniciative žiada, aby sa v budúcnosti rozvíjala železničná trasa z Belehradu do Budapešti. Taliansko nemôže Číňanom poskytnúť lepšie dopravné spojenie smerom do Európy.

SÚVISIACE

Používame cookies aby sme pre vás zabezpečili ten najlepší zážitok z našich webových stránok. OK Viac info