Brexit: EÚ má núdzový scenár pre železničné spoje s Britániou
13 | 02 | 2019 I tasr

Európska komisia (EK) v utorok oznámila, že vzhľadom na rastúce riziko, že Británia 30. marca opustí EÚ bez dohody, prijala návrh na zmiernenie dopadu tvrdého brexitu na oblasť železničnej dopravy a prepojení medzi EÚ a Spojeným kráľovstvom.


Exekutíva EÚ počas svojho pracovného výjazdu do Štrasburgu spresnila, že ide o návrh, ktorý zabezpečí platnosť bezpečnostných povolení pre určité časti železničnej infraštruktúry na obdobie troch mesiacov. Cieľom je umožniť zavedenie dlhodobých riešení v súlade s právnymi predpismi EÚ.

Návrh EK súvisí najmä s tunelom pod Lamanšským prielivom a je podmienený tým, že Spojené kráľovstvo zachová bezpečnostné normy, ktoré sú totožné s požiadavkami EÚ. Zabezpečí sa tým ochrana cestujúcich po železnici, bezpečnosť občanov a po brexite zabráni veľkým prerušeniam cezhraničných železničných spojov a kyvadlovej dopravy.

Komisia zdôraznila, že je nevyhnutné, aby príslušné dopravné podniky a vnútroštátne orgány aj naďalej prijímali všetky potrebné opatrenia na dodržiavanie pravidiel EÚ o licenciách pre rušňovodičov, o prístupe na trh, ako aj o osvedčeniach o bezpečnosti či povoleniach požadovaných na prevádzku na území EÚ.

V súvislosti so scenárom tvrdého brexitu EK doteraz navrhla 19 legislatívnych opatrení a prijala 88 oznámení o pripravenosti.

Exekutíva EÚ v tejto súvislosti zdôrazňuje, že núdzové opatrenia nezmiernia a ani a nemôžu zmierniť celkový vplyv scenára neriadeného brexitu, ani nevykompenzujú nedostatočnú pripravenosť na túto možnosť a už vôbec nenahradia výhody plného členstva v EÚ alebo priaznivejšie podmienky, ktoré má zaručiť prechodné obdobie v prípade brexitu podľa politickej dohody.

Utorňajší návrh z oblasti železničnej dopravy má dočasný charakter. Rozsah jeho pôsobnosti je obmedzený a Európska únia ho prijme jednostranne. Vznikol na základe diskusií s členskými štátmi EÚ. Eurokomisia upozornila, že bude úzko spolupracovať s Európskym parlamentom a Radou EÚ, aby zabezpečila prijatie tohto legislatívneho opatrenia tak, aby vstúpilo do platnosti do 30. marca 2019.