Komentár Reného Števánku: Budúci prezident môže zaviazať vládu k plneniu jeho sľubov. Ako?
08 | 02 | 2019 I René Števánka

Budúci prezident, nemusí robiť obštrukciu pri poverení premiéra novej vlády a napriek tomu môže zaviazať novú vládu k plneniu jeho predvolebného programu. Ako?


Milan Krajniak podmieňuje poverenie premiéra novej vlády tým, že dostane prísľub, že ním zostavená vláda splní 3 body jeho predvolebného programu ako kandidáta na prezidenta SR. Tým sa podľa názorov relevantných ústavných právnikov ako aj jeho protikandidátov dostáva na hranu Ústavy SR, dokonca sa hovorí v tejto súvislosti o vydieraní. Podľa mojich zistení nie je dôvod na takýto postup a napriek tomu by sa mohli objaviť tieto body v programe novej vlády. Ako? Opieram sa o súčasnú prax. Určite sa zhodneme na tom, že Programové vyhlásenie vlády SR  koalície strán by malo reflektovať, byť kompilátom predvolebných programov (sľubov svojim voličom). V čase keď sa riešila demisia MZVaEZ Miroslava Lajčáka kvôli odmietnutiu globálneho paktu OSN o riadenej migrácií NR SR, ma zaujalo prehlásenie ministra v demisii, že svoju demisiu stiahne len vtedy, keď mu táto dovolí plniť vládny program.

To ma viedlo k tomu, aby som preskúmal Programové vyhlásenie vlády SR (PVV) súčasnej vlády v časti "Zahraničná a európska politika" a na moje prekvapenie som v sekcii "Multilaterálne vzťahy" na strane 6. našiel vyhlásenie "Vláda bude vytvárať alebo posilňovať vhodné inštitucionálne rámce pre národnú implementáciu Agendy OSN 2030 pre trvalo udržateľný rozvoj." a pochopil som oprávnené rozčarovanie ministra, keď mu Parlament SR a následne Vláda SR bránili napĺňať vlastný vládny program, t.j. plniť si vlastnú povinnosť, nakoľko Globálne pakty OSN o migrácii a utečencoch sú priamymi derivátmi  Agendy OSN 2030. Na celej veci ma ale zarazila iná vec.

Položil som si otázku:, ktorá strana súčasnej vládnej koalície mala pred voľbami, sľubovala svojim voličom, že bude míňať peniaze nás daňových poplatníkov na implementáciu tejto Agendy?

Podľa môjho názoru žiadna.

Položil som si teda ďalšie otázky: Koho agendou je v súčasnosti implementácia Agendy 2030 na Slovensku? Keď nie ani jednej zo strán vládnej koalície, v koho záujme sa do PVV dostala? Kto má okrem predstaviteľov zvolených strán, ktorí reprezentujú hlas svojich voličov mandát vložiť nejakú "nevolenú" agendu do PVV SR?

A to ma vracia na začiatok. Ak sa to deje dnes, že sa do PVV SR dostávajú agendy, na ktoré vládnuce strany nedostali mandát od svojich voličov, tak prečo by budúci Prezident SR nemohol dostať do PV ktorejkoľvek vlády, ktorá vzíde z volieb v roku 2020, agendu z vlastného predvolebného programu? Navyše, keď tento je volený v priamej voľbe občanmi SR a má k tomu ten najsilnejší mandát a je to transparentná agenda z jeho predvolebnej kampane?

Takže žiadne vydieranie potrebné nie je. Ide to. Slovensko má už dnes na plnenie predvolebného programu budúceho prezidenta implemnetovaný fungujúci mechanizmus.