Ukrajina: Lode potopené pri Kerčskom prielive nelegálne dodávali plyn do Sýrie
22 | 01 | 2019 I tasr

Moskva 22. januára (TASR) - Dve lode, ktoré sa v pondelok potopili v blízkosti Kerčského prielivu spájajúceho Čierne a Azovské more, sa podieľali na nelegálnych dodávkach plynu do Sýrie. S odvolaním sa na vyhlásenie ukrajinskej vlády o tom informovala v utorok agentúra UNIAN. 


Požiar, výbuch a následné potopenie dvoch obchodných plavidiel vo vodách Čierneho mora si vyžiadal pravdepodobne až okolo 20 obetí. K požiaru zrejme došlo počas prečerpávania paliva z jednej lode na druhú. Obe sa plavili pod vlajkou Tanzánie.

Podľa ukrajinského ministerstva pre dočasne okupované územia išlo o tankery Maestro a Venice (pôvodne Candy) určené na prepravu skvapalneného ropného plynu (LPG).

Podľa Úradu pre kontrolu zahraničných aktív ministerstva zahraničných vecí USA (OFAC) boli Venice a Maestro od roku 2016 zapojené do nelegálnych dodávok plynu do Sýrie, uvádza sa vo vyhlásení ukrajinského ministerstva.

Zdôraznilo, že ani na jednom z plavidiel v čase incidentu nefungoval automatický identifikačný systém AIS. Ten umožňuje včasnú pomoc plavidlám v čase núdze, ale súčasne dokáže odhaliť porušovanie pravidiel moreplavby a nelegálne prekračovanie námorných hraníc.

K potopeniu lodí došlo v neutrálnych vodách, približne 15 námorných míľ od Mysu Takyľ na východnom výbežku ruskom anektovaného Krymského polostrova. Príčinou výbuchu a následného požiaru mohlo byť porušenie pravidiel bezpečnosti pri prečerpávaní paliva.

Potopené tankery podľa Kyjeva zrejme prepravovali plyn, nelegálne vyťažený Ruskom pri ukrajinskom pobreží alebo dovezený z iných krajín.

Na oboch lodiach sa dovedna nachádzalo 31 námorníkov z Turecka a Indie. Najmenej 14 z nich zahynulo, päť je nezvestných a zvyšným dvanástim sa podľa správ lokálnych médií podarilo zachrániť.

V Kerčskom prielive došlo vlani v novembri ku konfliktu medzi Moskvou a Kyjevom, pri ktorom ruská pobrežná stráž zajala tri lode ukrajinských námorných síl a ich posádky. Pri vstupe do Azovského mora musia lode často aj niekoľko týždňov čakať na povolenie ruských úradov.