Miroslav Sopko (OĽaNO): Rok pred parlamentnými voľbami cítia učitelia jedno veľké sklamanie
15 | 01 | 2019 I Peter Králik

Vzdelávanie, ktoré bolo jednou s nosných predvolebných tém v roku 2016, súčasná vláda ešte viac dehonestovala.


"Či už sú to premrhané dotácie na vedu a výskum alebo trápna obrana ukradnutej rigoróznej práce Andreja Danka pani ministerkou Lubyovou, nič z toho školám, učiteľom ani žiakom nepomohlo. Ak sme čakali na skutočné riešenia, čakali sme márne," zhodnotil tieňový minister školstva za hnutie Obyčajní ľudia a nezávislé osobnosti (OĽANO) Miroslav Sopko.

OĽANO žiada ministerku školstva, aby si zachovala aspoň štipku cti a využila rok pred voľbami na odborné riešenia problémov školstva. Ak neprestane robiť nepremyslené a nesystematické zmeny na politickú objednávku, o pár mesiacov odíde zo svojej funkcie s pošramoteným imidžom a žiaľ aj menom. Potrebujeme sa sústrediť na podstatné veci a riešiť predovšetkým zmeny v obsahu vzdelávania, pre ktorý sa používa aj odborný termín - školské kurikulum.

V novembri minulého roku, zverejnil Inštitút vzdelávacej politiky vo svojej kritickej štúdii, základné výhrady k encyklopedickým poznatkom, ktoré sa školy v súčasnosti snažia "natlačiť" deťom do hláv.

"V tejto chvíli je nevyhnutná hĺbková rekonštrukcia vzdelávacieho obsahu. Učivo sa musí prepájať naprieč predmetmi a je potrebné klásť dôraz na rozvoj výskumu. Žiaci musia prejsť od memorovania k použiteľným znalostiam, s ktorými sa uplatnia v ďalšom živote. Preto je potrebné zjednotiť tvorbu obsahu vzdelávania a najmä cez nový register pedagogických inovácií urýchliť zavádzanie overených programov zo Slovenska i zahraničia," vymenoval potrebné kroky Miroslav Sopko.

Už o necelý týždeň sa ministerka školstva Martina Lubyová zúčastní Svetového vzdelávacieho fóra v Londýne, kde sa stretnú ministri školstva z celého sveta. Delegáti, ktorí zastupujú viac ako dve tretiny svetového obyvateľstva, budú diskutovať o budúcej politike vzdelávania. "Boli by sme radi, keby pani ministerka načerpala inšpiráciu a konečne si uvedomila, ako má vyzerať vyučovací proces v 21. storočí," uzavrel Sopko.